annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 419 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 67 af 130 < 1 2 ... 65 66 67 68 69 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25141 - 17/04/2018 12:04 Re: Kristendom [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Da jeg skrev:
Citat:
Hvis det alene er store ord uden en aktiv holdning, kan det jo komme til at ligne "Kejserens nye klæder" blinker
følte jeg mig sikker på, at både du og Thomas "har klæder på".

Jeres reaktioner bringer mig imidlertid nu i alvorlig tvivl.

I har måske ingen klæder på, siden I ikke svarer, når jeg spørger om, hvordan jeres (ur)kristendom påvirker jeres liv - samtidig med at jeg præsenterer, hvad jeg selv er nået frem til - på mit multireligiøse grundlag: altomfattende omsorg og tolerance.

Kristendommen har jo i tidens løb ført mennesker til mange forskellige måder at leve på, og jeg var jo naiv nok til at tro, det også var sådan for jer.
Men det er åbenbart ikke tilfældet - eller I vil ikke afsløre det - siden I ikke svarer, og i stedet bliver vrede - eller hvad I nu vil kalde det - jeg vil ikke ind i "personfnidder" - heller ikke når den kommer fra dig Hanskrist.

Arne trist

P.S.: Der er nok ingen her på Trosfrihed.dk, jeg har anstrengt mig mere for at forstå, end netop dig Hanskrist, og jeg tvivler på, om der er mange - om nogen - der forstår dig.
A.
Top Svar Citer
#25142 - 17/04/2018 12:31 Re: Kristendom [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
jamen for pokker da mand

du forstår stadig ikke en hujende fis af det hele

gå nu tilbage til Thomas's indlæg og læs det igen!

venlig hilsen HansKrist

PS:

du har virkelig en chance for at blive klogere og komme igen på en ny og bedre måde Arne,,,

men tilsyneladende vælger du at være fuldstændig begravet i dig selv


PPS:

du skriver Arne:

Citat:
P.S.: Der er nok ingen her på Trosfrihed.dk, jeg har anstrengt mig mere for at forstå, end netop dig Hanskrist, og jeg tvivler på, om der er mange - om nogen - der forstår dig.


den sag har vi drøftet, og du ynder at sige der ingen er der forstår mig (hvilket vi jo fik konstateret der ej heller er her på trosfrihed, hvis vi ser bort fra Thomas) men går vi længere tilbage,,, :

Kræn-p: der flere gange har givet udtryk for hvor stærkt mit skriv virkede på ham og hvor meget det tiltalte moderne naturvidenskabeligt tænkende mennesker (hvori også var private mail korrespondance

Anne (ALH): hende og jeg fulgte hinanden tæt (og vi er stadig venner) og her var også livlig privat mailkorrespondance

Flemming Vang: (en sjælden kapacitet) også han gav gang på gang udtryk for hvor fantastisk han fandt mine skriverier (ikke at han var enig med mig altid) også her var der privat mailkorrespondance

Disciple: ham og jeg var på mange måder pot og pande og han har da direkte ved lejlighed spurgt mig om det var i orden at han brugte noget af mit skriv i en prædiken han skulle holde i den største frikirke i århus

Redaktøren fra Kristeligt Dagblad der henvendte sig og spurgte mig da de i sin tid startede deres blogunivers op, om jeg ikke havde lyst til at blog'ger hos dem, for han var blevet prikket på skuldrene af nogle der havde fortalt jeg skrev fremragende om tingene.

Jeg vil gerne indrømme jeg føler mig som en idiot når jeg sidder og skriver de her ting, men det er jo dig Arne der driver mig ud i sådan noget latterligt pjat.

Jeg kunne gøre listen meget længere (og også nævne kendte navne), men jeg stopper her, og det gør du også Arne,,, det giver ingen mening at du nævner gang på gang at ingen overhovedet forstår mig,,, du har åbenbart ret i at der kun er Thomas her på stedet (men hvor mange er det lige vi er Arne,, det er jo ikke halvdelen af kongeriget der deltager her, der er jo ud over Thomas og dig selv kun to der kan være tale om (Tikka og RoseMarie) og det viste sig at de ikke læste mig, hvilket kom noget bag på mig. Jeg troede da godt de forstod hvad jeg skrev og at de fra tid til anden læste mine indlæg. Ikke at det gør mig noget at de ikke gør det, men det var bare hvad jeg i min naivitet troede.

Iøvrigt hvis du vidste hvor mange private mails jeg har fået igennem tiderne der storroser mine skriverier, du ville nok holde bøtte.

Derfor jeg ved der er folk der forstår mig, selvfølgelig er jeg 100% sikker på at højtuddannede teologer gør for de flestes vedkommende, men jeg har masser af bevis på at selv folk uden akademisk teologisk uddannelse kan følge mig. Og rent faktisk kræver det ej heller flere forudsætninger end at åbne Nye Testamente og læse de paulinske breve.

Iøvrigt er jeg ret ligeglad med, ja fuldstændig ligeglad med, om jeg er populær eller ikke populær, for jeg ved hvad det er jeg har gang i og hvad det er jeg vil med hvad jeg laver, skriver.

I det jeg skriver, skal der være gemt en struktur, eller skal der være en struktur (vi kunne godt kalde det for en eksistential "ontologisk" struktur, der har en epigenetisk gunstig virkning på vores biologi) som nogle folk en dag vil opdage, få øje på. Min ""i Kristus" SPIRITUALITET" er kommet i stand gennem samtaler med en lang række kendte tænkere i den vestlige filosofi og teologi. Hvilket de skolede jo også straks vil kunne se.


At Thomas gør noget lignende på sin helt egen selvstændige måde glæder mig vildt meget.

PPPS:

iøvrigt hvis vi svarer dig på hvad du beder os om, så er vi hoppet i din opstillede fælde. Og det gør vi ikke Arne. Men det er hvad du forsøger at få os til.

Ikke at vi ikke kunne og har svaret derpå ved utallige lejligheder, men det er fuldstændig irrelevant ud fra hvad Thomas forsøgte at få dig til at forstå. Og ja han spurgte dig ovenikøbet om du forstod pointen i eller hvor det var han ville hen med sit indlæg til en begyndelse. Men det sprang Arne hen over, og opstillede en fælde der skulle få tingene til at se ud som om det praktiske politiske etiske fuldstændig manglede i denne kristne teologi og teologiske tænkning Thomas til en begyndelse beskrev for dig.

Kan du ikke i Thomas's indlæg få øje på de ufattelige praktiske politiske etiske perspektiver en sådan teologi som den Thomas beskriver for dig afføder???? det var det du skulle have gjort ophold ved Arne og det havde været en god debat med respekt for modparten,,, og Thomas spurgte dig om du forstod hvor det var han ville hen med sin teologiske redegørelse

men du valgte ikke at lytte til din modpart Arne,, og stille tingene op som om din modparts teologi var uden praksis af nogen som helst art,,,,,

To af de mest praktisk orienterede politiske tænkere Emmanuel Mounier og Jûrgen Moltmann bygger deres filosofi/teologi op på en lignende måde som Thomas præsenterede det for os
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25143 - 17/04/2018 14:34 Re: Kristendom [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skriver bl.a.:
Citat:
Kan du ikke i Thomas's indlæg få øje på de ufattelige praktiske politiske etiske perspektiver en sådan teologi som den Thomas beskriver for dig afføder???? det var det du skulle have gjort ophold ved Arne og det havde været en god debat med respekt for modparten,,, og Thomas spurgte dig om du forstod hvor det var han ville hen med sin teologiske redegørelse

men du valgte ikke at lytte til din modpart Arne,, og stille tingene op som om din modparts teologi var uden praksis af nogen som helst art,,,,,
Jeg lyttede da, og jeg sammenfattede med ordene:
Citat:
Dét, jeg forstår, er, at du tegner to billeder af kristendommen.
Det ene er, at slippe ud af det herværende "fængsel" og "at komme i himlen".
Det andet er urkristendommens:
Citat:
Vi er ikke ment til at fly denne verden og bosætte os i himlen for aldrig mere at se os tilbage. Vi er ment til at lade os transformere, så vi kan være med til at transformere verden.
og
Citat:
Gud vil oversvømme sin skabelse med kærlighed og kraft, og vi er kaldet til at deltage i projektet.
Du vil så deltage i projektet: Kærlighed og kraft.
og når jeg så spurgte:
Citat:
Men hvad betyder det - her og nu?
så har hverken Thomas eller du kritiseret denne sammenfatning, og du kalder nu mit spørgsmål "en fælde".
Hva'behar? - den vurdering kommer du nok lige til at forklare!

For mig er min religiøse overbevisning særdeles afgørende for, hvordan jeg vil leve mit liv - hvad jeg også gjorde rede for.

Har du det ikke på samme måde?
Og har Thomas det ikke ligeså?

Er det dét, du kalder "en fælde"?

Jeg undrer mig.....

Arne trist
Top Svar Citer
#25144 - 17/04/2018 15:32 Re: Kristendom [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Før vi taler om konkret praksis, er det vigtigt at se på, hvorvidt troen overhovedet stimulerer til konkret praksis. For hvad er det egentlig, vi tror?


Prøv nu at gøre et ophold her Arne sammen med din samtalepartner.

Men hvad gør du i stedet for:

Citat:
hvor er du?
Jeg tænker bl.a. på:
- i forhold til dine ligeledes troende
- i forhold til anderledes troende
- i forhold til forbrydere
- i forhold til vores samfund
- i forhold til samfund, der er anderledes end vores
- i forhold til kloden.
Eller vil du være passivt afventende?
Hvis det alene er store ord uden en aktiv holdning, kan det jo komme til at ligne "Kejserens nye klæder"



Hvorfor laver du det kunstgreb (den fælde)?


-0-0-0-

jeg blev skuffet over dit svar til Thomas og senere glædede det mig at læse at Thomas også havde følt sig provokeret af dig.

Nå men du og Thomas plejer at være ret gode til at komme ud af det med hinanden, så I får nok debatten op at køre igen.


-0-0-0-0-

Citat:
For mig er min religiøse overbevisning særdeles afgørende for, hvordan jeg vil leve mit liv

- i forhold til dine ligeledes troende
- i forhold til anderledes troende
- i forhold til forbrydere
- i forhold til vores samfund
- i forhold til samfund, der er anderledes end vores
- i forhold til kloden.


Gør dig nu ikke mere hellig end du er mand. Men hvad du sparer på kirkeskatten kan du jo bruge på medlemskab af Alternativet, der er vel rimeligt nok.

Og du har ihvertfald aldrig behandlet FolkeKirken særligt pænt. Så om det skyldes at de i din optik er for meget anderledes troende, eller det skyldes at din tolerance generelt ikke er særligt stor det vil du måske kunne forklare os.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25145 - 17/04/2018 16:17 Re: Kristendom [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du citerer Thomas for ordene:
Citat:
Før vi taler om konkret praksis, er det vigtigt at se på, hvorvidt troen overhovedet stimulerer til konkret praksis. For hvad er det egentlig, vi tror?
Men Thomas besvarede jo selv spørgsmålet - idet han fravælger "platonisk tankegang" - forstod jeg - og hævder:
Citat:
Gud vil oversvømme sin skabelse med kærlighed og kraft, og vi er kaldet til at deltage i projektet.
Og Thomas tilføjer:
Citat:
Lad os endelig snakke konkrete tiltag. Men forstår du, hvor jeg vil hen med ovenstående?
Jeg skrev jo min forståelse - og har ikke set den kritiseret, så hvorfor stoppe op lige foran "konkrete tiltag".

Det er det, der i dén grad skuffer mig!

Er det "en fælde" eller "et kunstgreb" - som du påstår - at være konkret om sin tro?
Vel er det da ej - det er da at tage sin tro alvorligt!
Anderledes kan jeg i hvert fald ikke se det.

Arne trist
Top Svar Citer
annonce
Side 67 af 130 < 1 2 ... 65 66 67 68 69 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk