annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 130 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24545 - 20/01/2018 10:18 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Fordi du bliver nævnt skal du lige se det her:



Citat:
Det (X-factor) er for mig meget den selvaktualisering Paulus søsatte i forbindelse Kirkeliv og gudstjeneste liv (hvor Helligåndens ekstatiske overvældende humørfyldte kreative tilskyndelser der rammer os kræver et udtryk der så bliver sang og musik for de fleste af os (det er en neurobiologisk ting og burde udforskes)). Alvorstunge hængehoveder var de første kristne bestemt ikke og det vidunderlige er kvindernes helt centrale rolle og nogle af disse var som idag også, meget livfulde, som kvinderne i Korinth fx. Og en mand, en rigtig mand, står sig bedst ved at overgive sig til sangen og musikken og kvinderne frem for at gå til i dystre teodicé-problematikker der ødelægger vores humør, vores Helligånds Spiritualitet og som sådan ikke er i tråd med Paulus og urkristendommen men er kommet til senere som tåbelig græsk skolastisk logik, noget Albert Schweitzer siger Paulus aldrig ville have godkendt.



Venlig hilsen Hans-Kristian

PS:

Du skriver Arne:

Citat:
Kristus har ikke så få gange været "dybest nede i bunden af mit hjerte".
Det er nok de vigtigste begivenheder i mit liv.


Men det har ikke medført nogen omvendelse for dig, såvel som en ny fødsel? Du har ikke i forbindelse dit møde med Kristus erfaret en ny væren og en ny personlig virkelighed med Gud lig fx den livlige kommunikerende bønslige forhold Jesus har som en Søn til sin Gud som en kærlig Fader at tale med.

Teolog er og bliver den der lever i livlig bøn.

Du har ikke erfaret i forbindelse Kristus også at Gud Helligånden var der?

Ihvertfald når jeg beskriver hvad det er mødet med Kristus almindeligvis bliver sat i forbindelse med påstår du at det ikke siger dig noget og at du ikke forstår en dyt af den snak.

Jeg har tit undret mig over din ikon erfaring oplevelse, fordi det virker som om:

1):

der ikke sker nogen forandring eller forvandling med dig

2):

du forstår den ikke, ihvertfald kan du ikke kontekste den til andre menneskers lignende erfaringer med at møde Kristus
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24546 - 20/01/2018 12:28 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Ja, det er jo tydeligt, at du ikke forstår, hvad jeg har oplevet, lige så vel som jeg ikke forstår, hvad du har oplevet.

Og når vi kommer til spørgsmålet om, hvad vi kalder "det onde" - og mange andre udtryk - som er omtalt her og her, så fornægter du det, mens Thomas kalder det "perlehøne-logik" og Richard blot siger, at sådan noget skal man ikke tænke på blinker

Det står jer jo selvfølgelig også frit for - i trosfrihedens "hellige" navn - men så mener jeg, at jeg - og tydeligvis også andre - har lov til at have andre opfattelser blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24548 - 20/01/2018 13:10 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jamen Arne uanset hvad du siger så er teodicé-problematikker ikke overhovedet en central eller væsentlig betydningsfuld problemstilling i forhold til det kristne trosliv med dens tilhørende livsnerve, dens spiritualitet, bønslivet og gudstjeneste livet, men ikke mindst det indbyrdes fællesskab og solidaritet mellem de kristne i menigheden og også til alle de andre menigheder overalt i Romerriget og den del af Europa.

Du er noget så selvoptaget indimellem Arne at det tager sig lidt komisk ud. Du er fuldstændig opslugt gang på gang af din egen agenda, som jeg har gennemskuet for længst.

Til trods hvad du skriver, bruger du overhovedet ikke dine forstandskræfter på at sætte dig ind i vi andres synspunkter, fx mine, som jo dog er udviklet i overensstemmelse med de betydeligste teologer i det 20 århundrede. Men alligevel siger du at du ikke forstår en tøddel heraf. Det virker sgu mærkeligt at høre det fra en mand der påstår at han af et oprigtigt hjerte gerne vil trænge dybt ind i kristendommen og endda mener han kan skimte en oprindelig uspoleret kristendom. Jamen for pokker hvorfor beskæftiger du dig så ikke med de store teologer???

Det syn på dig og den undren har jeg haft alle de år jeg har kendt dig som debattør.

Og det bliver ikke mindre nu hvor du påstår at teodicé-problematikkerne er den helt centrale altoverskyggende problemstilling for at forstå det kristne trosliv.

Det er vrøvl fra a til z, stort set ingen kristne går rundt i fuld alvor og er optaget af den problematik. Og hvor meget fylder den i Nye Testamente??? Det er overhovedet ikke et tema eller spørgsmål i forbindelse at KIRKEN opstår i verden, at folk omvender sig til kristendommen.

Urkristendommen er antifilosofisk fordi det er koncentreret om de politiske praktiske nære ting og så folks patos, entusiasme og spiritualitet, gåpåmod og humør/spirit i den sammenhæng. Hvordan hjælper vi os selv og hinanden med at få et godt liv. Der er en kreativ klasse i romerriget med et stort personligt overskud til at mobilisere nogle politiske konkrete tiltag i forhold til de mindst privilegerede i samfundet, som de ikke fandt at Staten, Romerriget, i tilstrækkelig grad tog sig af, derfor blev KIRKEN grundlagt på at en ny og større retfærdighed fra Gud nu kunne se dagens lys. Det var noget af den tro Jesus fik bragt ind i verden.

Afsindig græsk skolastisk teologisk spekulation og falsk kristen metafysisk tænkning er noget der kommer til senere, men det er ikke et ægte udtryk for sand kristendom, hvilket renæssancen og reformationen men ikke mindst især den eksistentialistiske teologi i første halvdel af det 20 århundrede afslører, blotlægger for os. Et punkt du er fuldstændig blank på Arne, ja her har du et skræmmende hul i din viden og forståelse af kristendommen, men det har vi talt om før i tiden.

Venlig hilsen Hans-Kristian
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24549 - 20/01/2018 13:31 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
NB!

Eneste morsomme er jo, at se en gl. lægprædikant bedyre sig som agnostiker på en debatside, når han i realiteten aldrig viser andet end sine feberfantasier over akkurat det kristusikon alle andre kristne tilbeder – ikke akkurat Huxleys pointe, hvilket var hvad Ole, Kristian, jeg o.a. morede os over før i tiden.
Pointen er ikke, hr. lægprædikant, at nogen fratager dig retten til at udvise disse storartede følerier for kristusfantasien, men at det er det eneste du har vist at du kan tænke på! ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/01/2018 13:46)
Top Svar Citer
#24552 - 20/01/2018 17:37 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Dine person-angreb på mig går direkte ned i den samme affaldsspand, som jeg også bruger til Simons ditto.

Jeg har uden held forsøgt at forstå dig, og vi har begge - ligeledes uden held - søgt efter mennesker, der forstår dig og som kan afklare eller forklare.
Men foreløbig står du jo alene...og der er kun at håbe...

At teodicé-problematikken betyder meget for mit syn på den herskende kristendom, kan du ikke ændre - og åbenbart heller ikke forstå - uanset hvor meget du "hyler op".

For jeg har jo min trosfrihed - lige så vel som du har din - uanset at dine ord godt i mig kunne frembringe mindelser om den spanske inkvisition blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 130 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk