annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 130 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24511 - 16/01/2018 12:52 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Richard Offline
ny
Registeret: 07/01/2018
Indlæg: 14
Sted: Esbjerg
heart
Top Svar Citer
#24513 - 16/01/2018 13:50 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
wauu det er godt HansKrist heart heart heart ,,, wauu du kirker, WAUU hvor er du KIRKE i verden HansKrist

jeg kender ingen mennesker med et moderne verdensbillede i behold der formår at tale kristendommens sag i verden = KRISTUS og den kristne spiritualitet, så tydeligt og stærkt og overbevisende som du gør. Dine skriverier vil kunne omvende et utal af mennesker.

mange kærlige hilsner din ven Hans-Kristian Hindkjær

PS:

jeg forstår godt du er tilfreds med dig selv, for det har du også god grund til at være
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24514 - 16/01/2018 18:00 Re: Kristus-Ordet [Re: Richard]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Richard.

Tak for dine meget smukke ord om mig.
Jeg kan forsikre dig om, at jeg ikke har fortjent dem.
For havde jeg virkelig været helt "ren af hjertet" - da havde jeg tænkt meget mindre på mig selv trist

Og nej, det er ikke beviser, jeg efterlyser. Vi er efter min mening dér, hvor beviser ikke er mulige, og hvor jeg alene kan stole på mine oplevelser, min intuition, mine fornemmelser, mine følelser samt det meget lidt, forstanden kan yde her.

Men hvis jeg - som du skriver - "blindt følger Kristus og tror at han er Guds søn, som har overvundet døden og er kommet for at frelse verden fra synd", så vil jeg se mig selv som værende naiv - og et let offer for alverdens kristne prædikanter - såsom paven i Rom, Jehovas Vidner, Indre Mission og en masse andre - samt kristendommens dogmers selvmodsigelser.

Jeg har mine oplevelser af Kristus, som for mig er afgørende for mit liv, men her er der ikke den "pomp og pragt" hverken til Kristus her på jorden eller til "de troende".
Her er der kun en meget stilfærdig kærlighed til alt værende, som jeg inspireres til at søge at leve op til - samt åbne øjne for misbrug af kristendommen.

Jeg kan godt se en masse godt i din holdning: "blindt at følge", men det tillader min psyke ikke blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24515 - 16/01/2018 21:47 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for at du gider at ofre tid og energi på mig.

Først lige en indsigelse:
Du skriver om mig:
Citat:
- Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser -
Her må jeg protestere, jeg har en oplevelse af Kristus, som jeg bestemt ikke afviser hverken skeptisk eller stolt - tværtimod er min oplevelse af afgørende betydning i mit liv - og næsten altid med mig.

Men det, jeg ikke forstår er dine ord:
Citat:
Kristusvirkeligheden, den ny virkelighed og ny væren i kraft af Gud som Jesus har og som han bærer ind i verden er for vores skyld, således at hvad der gælder for Jesus nu også kommer til at gælde for os dersom vi tager imod Kristus (Kristusvirkeligheden, denne ny væren og ny virkelighed).
og
Citat:
Vores "i Kristus" -ny væren og -ny virkelighed der gør os til nye skabninger, nye mennesker, er netop os mennesker i den anden persons virkelighed og ny væren = os i Kristus, for nu at bruge Paulus's måde at tale om de her ting på.
og
Citat:
At være i Kristus, at vi kan være i Gud og os selv, er vores vertikalitet, vores spiritualitet, og uden dette forhold vil vi ej heller kunne være blandt mennesker.
og
Citat:
Vores ego-Self akse guddommelige vertikale spirituelle Kristus struktur er en nødvendighed for at vi kan være ude blandt andre mennesker og agere her med næstekærlighed eller på kærlig vis.

Jeg forstår ikke de ord, de siger mig ikke noget, jeg kan ikke få nogen mening ud af dem - og jeg gætter, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.
Jeg har ofte set dig skrive nogenlunde det samme, og jeg tvivler jo ikke på, at de er ærlige, meningsfulde og værdifulde for dig - men for mig og måske også mange andre er de "fremmed land".

Jeg ville oprigtigt - og rigtig meget - ønske, at jeg kunne få fat i meningen, der gemmer sig i, hvad du skriver, og jeg har ofte forsøgt - men desværre hver gang uden held.

Er der nogen, der kan hjælpe?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24516 - 16/01/2018 22:38 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Jeg skrev:

jeg er godt klar over at du Arne ikke erfarer Kristusvirkeligheden (dette at være i Kristus, erfarer med dig selv at være døbt), men at du står udenfor denne ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser


at du står udenfor denne (Kristusvirkeligheden) ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser

Jeg skrev ikke at du skeptisk og stolt afviser:

- Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser -

Men at du afviser den inkarnationens Guds handlen med os i forbindelse mennesket Jesus der er grundlaget for Kristusvirkeligheden, og er den ny væren og den nye personlige Gudsvirkelighed ind i verden (som sagt ved Jesus) der gør os til nye skabninger, helt nye mennesker fordi vi har Helligåndens nærværelse eller tilstedeværelse

-0-0-0-0-

Du afviser nok ikke Jesus ind i verden eller Jesus menneskelige historiske eksistens som du og jeg, men du afviser den ny væren og nye personlige Guds virkelighed der opstår i forbindelse med Jesus fordi her handler Gud med os, alle os mennesker så vi kan sige med Paulus: er nogen i Kristus er han en ny skabning (og hvad det indebærer at være ny skabning i Kristus kan man læse hos Paulus).


Men om du afviser eller det bare ikke siger dig en skid eller du ikke forstår det er jeg ikke helt klar over

med venlig hilsen HansKrist

PS:


Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

-0-0-0-0-

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 130 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk