annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
0 registrerede 299 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 130 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24455 - 08/01/2018 12:27 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Ja, jeg har jo nok forlangt det umulige af dig - i mit håb om at du kunne få din "omvendelse" til at "smitte" blinker


Jeg kan kun invitere dig, Arne. Du er også selv et væsentligt element i troen. Jeg anerkender mit ansvar som Kristi tjener, men der er ingen tvang i troen, og jeg overlader det til dig og Gud. Men hvor jeg kan være til hjælp, dér vil jeg gerne være.

Citat:
som du ønsker uddybet, så er det vel bare sådan, at der er grænser for, hvad vi mennesker evner at forestille os om en "ånd"(?), der er bag og tillige i den værende verden, hvorfor en lighed mellem Gud og menneske nærmest er uundgåelig.
Det er så her, skeptikeren i mig aner, at hvad vi kalder Gud er ufatteligt meget større, end vi kan rumme.


Du skriver uundgåelig. Men mener du ikke "umulig"?

Du citerer også hændelsen ved den brændende tornebusk. Men jeg er stadig uklar på, hvor du vil hen med det?

------------

Men lad mig forsøge med to ting, som du måske "fisker efter" (selv om jeg er usikker på, hvad det egentlig er, du fisker efter):

* At mennesket er skabt i Guds billede betyder ikke, at Gud har ti fingre og ti tæer som os, men at vi har et kald i Guds skabelse. Nemlig det kald at stå på tærsklen mellem Gud og skabelsen og gøre Hans nærvær gældende i verden.

Det kan du læse mere om på min blog. Her kan du læse om, hvad det vil sige at være "skabt i Guds billede".

* At Gud er større end vor fatteevne er helt i harmoni med kristendommen. At Gud er den, Han er - "Jeg Er Har sendt mig til jer." - viser det jo netop. Og det er fra biblen.

Gud er ikke et objekt i vores verden. Vi er i Hans verden. Ligeledes er Han heller ikke et begreb i vores intellektuelle verden. Han er en kategori for sig selv.

Men det er også sådan i kristendommen, at Han kommer mennesket nær.

Jeg er usikker på, om du virkelig vil tro. Du virker tilfreds med, at Gud - skulle der være en - er en fjern Gud, og at mennesket er ubetydeligt. En fjern Gud og et ubetydeligt menneske - som du har skrevet så ofte - giver dig en helt ufattelig kærlighed til alt.

I kristendommen er Gud nær mennesket, og mennesket har fået en vigtig rolle. At herske i verden efter Guds vilje.

heart Thomas
Top Svar Citer
#24456 - 08/01/2018 14:12 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Citat:
Vil du gerne tro – være kristen?
Troen kommer til den som har nedlagt sine våben/modstand mod Gud.
Bibelen siger man skal blive som "barn" igen …
Arne: Mit svar:
Det er da klart, synes jeg, at en fast tro giver tryghed - i mange tilfælde tillige fællesskab.

SVAR: Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, fast tro giver tryghed – hvorfra har du den idé, og hvilken tryghed tænker du på? ...

... desuden bevirker fast tro vel også sådan, at man ikke er modtageligt for andet som kunne være sandt?


***
Arne: Men blot at skulle opgive al modstand fra fornuften, ligner for mig "billig propaganda" - en fremgangsmåde, som enhver bevægelse - god som dårlig - ville kunne anvende.
Så dén "køber" jeg ikke.

SVAR: At børnene bruges som billede ...
Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.« Lukas 18:17 ... betyder jo ikke, fornuften ikke er tilstede.

Bibelen fortæller jo, at mennesket fik evnen til at kende forskel på godt og ondt – og vælger man Guds rige frem for denne verdens værdier vælger man vel det gode i bibelsk forståelse, ikke?

Angående hvilke kristen fællesskab man evt. vælger, er dette et kapitel for sig selv, men kristne skal kendes på deres frugt, ikke?


***
Arne: I beretningen om Moses og Gud ved tornebusken, svarer Gud jo netop ikke: "Hvem er du?" -"Jeg er den, der er!"
Så du skal tro på noget, der bare "er" - det er da "at købe katten i sækken" blinker

SVAR: Gud gør sig bemærket med ild – hans ånd - og kalder på Moses.

Han kender Moses navn, fordi han også er Moses Gud.

Derfor er dét, som optager Moses, ikke så meget hvem denne Gud er – det bliver han jo hurtigt klar over, og som han viser ved at dække ansigtet - men dette hvordan han kan blive troet af israelitterne og klare opgaven Gud gav ham.(?)


Gå nu! Jeg vil sende dig til Farao. Du skal føre mit folk israelitterne ud af Egypten.« 2 Mosebog 3:10

Hvis du læser hele beretningen om Moses kaldelse, vil du få en del oplysninger om, hvem/hvad Gud er.

I øvrigt siger bibelens ord, at kender man Jesus – vejen sandheden og livet – kender man Gud.


***
Arne: Og hvordan kan jeg vide, at "Guds Rige" ikke er en "narresut"?

SVAR: Du tror fast kristen tro giver tryghed, men er i tvivl om du kan tro på evangeliet om Guds rige??????

Hvad er – hvordan forstår du, det med Guds rige?


¨¨¨¨


Redigeret af Tikka (08/01/2018 14:34)
Årsag til redigering: tilføjelse
Top Svar Citer
#24457 - 08/01/2018 16:00 Re: Kristus-Ordet [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas og Tikka.

Jeg er imponeret af, så sikre I begge synes at føle jer, og jeg tvivler ikke et øjeblik på, at I er ærligt overbeviste om dét, I skriver.

Jeg står - i modsætning hertil - usikker, tvivlende og søgende, hvorfor jeg føler grund til at misunde jer, men det ændrer ikke ved, at jeg må erkende, at jeg intet ved - som Sokrates vist også sagde engang - og at den eneste tro, jeg kan præstere, er den, at der er noget bag - og i - verdens væren, men som desværre er fuldstændig ukendt for mig.

Jeg ville ønske, jeg kunne modtage saligprisningen fra Jesus Kristus:
Citat:
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
men det er jeg ikke ren nok til - og det er derfor buddhisternes søgen denne renhed: Om mani padme hum siger mig noget.

Om I når denne hjertets renhed - eller om I - uden denne renhed - kan have hver jeres tro - det ved jeg jo ikke - henholdsvis forstår jeg mig jo ikke på.

Hvis du, Thomas, er utilpas ved, at jeg skriver i denne tråd, da blot sig til, og jeg holder mig væk.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24458 - 08/01/2018 16:30 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Hvis du, Thomas, er utilpas ved, at jeg skriver i denne tråd, da blot sig til, og jeg holder mig væk.


Utilpas? Nej, tværtimod. Jeg elsker at tale om kristendommen. Du giver mig mulighed for at udfolde dens aspekter. Bliv bare ved med det smiler

(Dermed er du også meget velkommen til at forholde dig til, hvad jeg svarer dig, så vi kan fortsætte dialogen ud fra hensynet til, hvad hinanden byder ind med).

heart Thomas
Top Svar Citer
#24459 - 08/01/2018 17:35 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Richard Offline
ny
Registeret: 07/01/2018
Indlæg: 14
Sted: Esbjerg
Hej Arne, så blev jeg endelig oprettet som bruger og jeg vil gerne skynde mig at bede dig om at blive i denne tråd da jeg har noget/meget at fortælle dig (senere når jeg har tid). Jeg tog i starten fejl af dig og min intuition (eller Helligånden) fortæller mig at du vil blive glædelig oplyst. ler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 130 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Aarhus kæmper for ny kaserne for cyberv..
19/04/2024 06:53
Over 100 demonstranter anholdt på prest..
19/04/2024 06:11
16-årig sigtet for terror efter knivsti..
19/04/2024 05:33
Nyhedsbureauer: Luftforsvar aktiveret fl..
19/04/2024 04:32
Iransk statsmedie: Flere fly undgår det..
19/04/2024 04:26
Nyheder fra Religion.dk