annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 26 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24016 - 18/11/2017 14:02 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg skrev:
Citat:
Jeg oplever ikke min længsel som begær - snarere som kærlighed - til miraklet: at verden er - og som Rumi siger kun er "et tegn på sandhedens mirakel" - en ydmyg længsel efter at fatte dette mirakel - velvidende at dét ikke falder i vi menneskers lod.
og du svarede:
Citat:
Så det handler om, du værdsætter og er glad for livet, og ville ønske du kendte svaret på, hvad der var første årsagen til liv, hvis der er en sådan - vel vidende du ikke får svar.(?)

Det kalder jeg tidsspilde. smiler
Min replik:
Det er ikke noget, jeg sidder og grubler over, det er blot noget, "jeg har i baghovedet" - vel nærmest at det ufattelige er en inspiration til at elske - og ære - livet blinker
(Når du bruger udtrykket "første årsagen til liv", så drejer det sig for mig ikke blot om "liv", men om hele tilværelsen - universet eller universerne - som måske end ikke har en første årsag - det har evigheden vel heller ikke? Og så bliver det hele jo blot endnu mere ufatteligt - og mirakuløst vidunderligt) engel

Om ændringerne i dit gudsbillede ser det for mig ud, som om du ønsker at holde dét for dig selv - og det er naturligvis din gode ret - selvom det undrer mig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24018 - 19/11/2017 14:29 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Jeg skrev ovenfor:
Citat:
Så jeg kan bestemt absolut intet sige om, "hvem Gud vi taler om", som du udtrykker det - og det er jo nok netop dét, der føder længslen - en længsel, som jeg tror er årsag til alle vi menneskers mange religioner - men en længsel, som umuligt vil kunne få et sandt svar - tror jeg blinker
Det er jo så denne længsel, du kalder: "tidsspilde"! - og som for mig åbner hidtil upåagtede perspektiver.
Det kunne jeg forestille mig, at ateisterne vil give dig ret i - uanset at de hermed synes at være overladt til alene den her-og-nu materielle verden - som de jo selvfølgelig også sagtens kan leve i blinker

Men hvis det er rigtigt, at det er denne længsel, der har kreeret alle religionerne, så er de vel egentlig også "tidsspilde" - hvis de, som jeg påstår, ikke har fundet selve sandheden.

Hermed vil jeg dog ikke ringeagte værdien af fællesskab i religiøse samfund, der bekender sig til et sæt dogmer - som jeg jo mener erstatter selve sandheden.

Og jeg vil heller ikke afholde mig fra det kristne alters brød og vin - til ihukommelse af Kristus' legeme og blod - eller fra at bøje mig med panden mod jorden i total underkastelse under den almægtige islams Gud - eller fra meditativt at gentage mantraer foran en figur af Buddha.

Jeg opfatter det ikke som blasfemi, men som respekt og beundring for, at de samfund har fulgt deres længsel - og måske har fundet en flig af sandheden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24023 - 21/11/2017 02:37 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Så jeg kan bestemt absolut intet sige om, "hvem Gud vi taler om", som du udtrykker det - og det er jo nok netop dét, der føder længslen - en længsel, som jeg tror er årsag til alle vi menneskers mange religioner - men en længsel, som umuligt vil kunne få et sandt svar - tror jeg blinker

Ang. "hvem Gud vi taler om" – så var det tiltænkt dine ord: alle religiøse
Arne: #24011 - 17/11/2017 12:53
Citat:
Jo, men jeg har jo stadig - som vel også alle religiøse - længslen efter "hvad der er bag verdens væren" - og som andre kalder Gud


Ang. tidsspilde.
Længslen som jeg i denne sammenhæng kalder tidsspilde er dette, at du længes efter at få vished/svar om noget, som du ved, du ikke får svar på.

Jeg forstår, du tror – at dette noget - "som er totalt ukendt, bag "verdens væren" – og som ligger før det bibelen kalder: I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden findes, og at du ophøjer det til noget guddommeligt - alt imens du tror på evolutionsteorien.

Var det mig, ville jeg spørge migselv, hvorfor jeg havde iklædt min længsel i dette uopnåelige håb om svar, når jeg vidste, jeg ikke får mit ønske om svar indfriet.

***

Arne:
Citat:
Men hvis det er rigtigt, at det er denne længsel, der har kreeret alle religionerne, så er de vel egentlig også "tidsspilde" - hvis de, som jeg påstår, ikke har fundet selve sandheden.

Jeg mener ikke, religioner opstår af længsel efter Gud.

Jeg mener, religioner – og religiøse fællesskaber opstår ved, at andre godtager og tolker på et andet menneskes tro og sandhed, eller ved at udskille sig fra en eksisterende religionsforståelse.

Ang. selve sandheden

Så mener jeg, at hvad der er sandt, er noget vi bliver enige om, eller beslutter med os selv.

Men kunne godt tænke mig, at høre hvad du mener med ordet sandheden, som jeg forstår, du mener findes i en særlig høj og ren form kaldet selve sandheden
Arne:
Citat:
som jeg jo mener erstatter selve sandheden.

Og jeg kunne også ønske mig, du forklarer hvordan et sæt dogmer kan erstatte selve sandheden.
Arne:
Citat:
Hermed vil jeg dog ikke ringeagte værdien af fællesskab i religiøse samfund, der bekender sig til et sæt dogmer - som jeg jo mener erstatter selve sandheden.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#24025 - 21/11/2017 03:52 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Men kunne godt tænke mig, at høre hvad du mener med ordet sandheden”

Ku' ikke være enklere, ja man har jo nærmest indtrykket af at lægprædikanten som barn blev studset med Occams Razor...:

Lægprædikanten tror begrebet ’sandhed’ er en åndelig dims der befinder sig udenfor sproget, ja at den faktisk fiser rundt i et ukendt univers konstrueret af en gud, der ikke må hedde gud, medmindre altså, at guden præsenteres af Einstein som sprechstallmeister – dette sker dog kun på Wikipedia! Som dims betragtet, lader sandheden sig kun nedhente fra det guddommelige univers hvis man er i besiddelse af en ’åndelig intuition’ (en slags lysleder til det guddommelige univers), vær dog forberedt på at du nok ska’ være en form for ”stjernebarn” for at kunne anvende den, og altså dermed komme i kontakt med dimsen sandheden!
Men i og med at begrebet sandhed altså ikke har det ringeste med sproget at gøre, vil lægprædikanten sandsynligvis fortælle dig, at den er lige så uforklarlig som hans egen mystiske væren (det du sikkert ville kalde for din eksistens), der imidlertid befinder sig i en ufortalt fabel, som han næppe vil fortælle dig, hvilket selvfølgelig er synd for folk der ellers godt ka’ lide at more sig. Men det at more sig over fortællinger hvis pointe i sig selv er meningsløsheden, er simpelthen ikke et selvforhold der er alvorligt nok til at begribe døsen af henrykkelse over sig selv som et uforklarligt guddommeligt lille afkom, så du vil sikkert præsenteres for en wikipedia-henvisning til et kristusikon, som du kan opøve din åndelige intuition på..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/11/2017 04:01)
Top Svar Citer
#24029 - 21/11/2017 15:58 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

T: Ang. "hvem Gud vi taler om" – så var det tiltænkt dine ord: alle religiøse
A: Det, jeg taler om, er alle de gudsbilleder, som de forskellige religioner har og bekender sig til.
Jeg tror ikke på nogen af dem, men jeg tror på, at der er noget bag verdens væren, noget som vi mennesker aldrig vil kunne fatte, noget som går langt, langt udover vi menneskers forstand, og som har - og er - selve den for os ufattelige sandhed om verdens væren - med alle de egenskaber, vi mennesker indtil nu har opdaget (såsom naturlove, asrofysik, kvantefysik og evolution) - samt alle de egenskaber, vi mennesker - i hvert fald foreløbig - ikke kender til.

T: Var det mig, ville jeg spørge migselv, hvorfor jeg havde iklædt min længsel i dette uopnåelige håb om svar, når jeg vidste, jeg ikke får mit ønske om svar indfriet.
A: Du har ret i, at jeg føler længslen, men jeg har absolut intet håb om indsigt. Man bestemmer jo ikke selv, hvad man føler blinker

T: Jeg mener ikke, religioner opstår af længsel efter Gud.
Jeg mener, religioner – og religiøse fællesskaber opstår ved, at andre godtager og tolker på et andet menneskes tro og sandhed, eller ved at udskille sig fra en eksisterende religionsforståelse.
A: "et andet menneskes tro og sandhed" - hvor kommer denne "tro og sandhed" fra? Det er her mit svar er: længsel. Hvad er dit svar?

T: Så mener jeg, at hvad der er sandt, er noget vi bliver enige om, eller beslutter med os selv.
A: Dét er for mig storhedsvanvid blinker

T: Men kunne godt tænke mig, at høre hvad du mener med ordet sandheden, som jeg forstår, du mener findes i en særlig høj og ren form kaldet selve sandheden
A: Det overrasker mig, at det er vanskeligere at svare på, end jeg regnede med, men jeg kan da forsøge.
I mange af livets forhold, har vi været ude for noget, vi ikke kunne forstå f.eks. pest, men med bl.a. mikroskopets hjælp fandt vi sandheden om årsagen: en mikroorganisme (Yersinia pestis). Dét, vil jeg mene, er ret meget hævet over diskussion.
Men vi har ikke et "mikroskop", der kan se sandheden om eksistens - og får det nok heller aldrig blinker

T: Og jeg kunne også ønske mig, du forklarer hvordan et sæt dogmer kan erstatte selve sandheden.
A: Det kan et sæt dogmer efter min mening heller ikke, men kan man ikke få sin længsel efter den eksistentielle sandhed tilfredsstillet, er det vel menneskeligt at lade sig nøje med "et surrogat"
Det gjorde vi jo også, når det handlede om kaffe under 2. verdenskrig
Og der kan jo også være noget, der meget ligner "den ægte vare" i surrogater - alligevel er det - for mig - men måske ikke for andre - at "stikke sig selv blår i øjnene" - omend det kan være smukt og dejligt - og måske endda indeholdende "en flig af sandheden" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 26 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk