annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 26 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23532 - 08/08/2017 00:10 Re: Den kristne tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, det er virkelig et flot indlæg, du her kommer med.
Det imponerer mig!
Jeg har nu læst det en 3-4 gange - og jeg vil blive ved - i håb om på et tidspunkt at nå til at forstå det.
M.v.h. Arne forvirret


Top Svar Citer
#23534 - 09/08/2017 16:33 Re: Den kristne tro [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka

I forhold til vores dialog om Jorden og Himlen - er det kristne mål at komme i Himlen? - skriver du:

Citat:
Jesus sagde ifølge skrifterne:

I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er. Johannes 14:2-3


Jeg har hørt to forskellige fortolkninger af dette skriftsted.

Boligerne, der er tale om, betyder oprindeligt et sted, hvor man hviler sig, før man skal videre. I denne betydning kommer man i Himlen efter døden. Men man bliver der ikke. Når opstandelsens dag oprinder, gives man igen kropsligt liv og lever på Jorden, der nu er blevet forenet med Himlen.

I den anden betydning drager Jesus til sin Fader og gør - rigtigt nok - plads rede. Men vel at mærke plads på Jorden. Eller rettere: I Den Nye Skabelse. Sådan at når opstandelsens dag oprinder, så har vi en plads i Den Nye Skabelse, hvor Jesus kommer og drager os til sig.

I begge forståelser befinder den døde sig i Himlen - midlertidigt. Formålet er nemlig stadig, at Jorden og Himlen forenes i Ny Skabelse.

Det forekommer mig også at være en meget disharmonisk tankegang, at mennesket skal befinde sig på Jorden i et ganske kort tidsrum for så at forlade den for evigt. Især hvis menneskets opgave er at gøre verden til et bedre sted.

Omvendt forekommer det mig harmonisk, at vi er her for at gøre verden til et vidunderligt sted, og at alt hvad vi gør nu i tro, håb og kærlighed, vil Gud gøre til en del af Den Nye Skabelse - og Han vil lade os opstå kropsligt (jf. 'Kødets Opstandelse') og komme til os og bo iblandt os. I denne forståelse indviede Jesus Guds Rige, og Gud fuldkommer det. Men vi har en opgave i mellemtiden! - At arbejde på Gudsriget så længe vi lever, for vi er og bliver Guds repræsentanter og agenter. Han handler i Sin Skabelse gennem os og har givet os et stort ansvar; vi er Hans medskabere.
Top Svar Citer
#23536 - 10/08/2017 11:06 Re: Den kristne tro [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas og Hanskrist.

Jeg bliver stadigt mere overrasket over, at I hver især synes at være meget sikre på, hvad I forbinder med ordet: Gud.
Hvordan kan I være så sikre på, at Gud er, hvad I siger?

For mig er det sådan, at jeg har en uklar fornemmelse af, at der ligger noget bag - og i - hvad jeg kalder verdens væren, men hvad og hvordan dette "noget" er, det er totalt "lukket land" for mig.
Ja, jeg aner end ikke, om verden er skabt, eller om den altid har været - blot i forskellige former - som vist buddhisterne mener.

Er jeres Gud:
- almægtig?
- verdens skaber?
- god?
- specielt elskende os mennesker før alt andet i universet?
- blot menneskers ønskedrøm?

Jeg har ikke svarene.
Har I?
Dette er ikke ment som et angreb, men som et forsøg på afklaring.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23538 - 10/08/2017 17:32 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Så tilfældigt dette.
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23539 - 10/08/2017 18:53 Re: Den kristne tro [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:

Thomas:
Citat:
I forhold til vores dialog om Jorden og Himlen - er det kristne mål at komme i Himlen? - skriver du:


Citat:
Jesus sagde ifølge skrifterne:

I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er. Johannes 14:2-3

Jeg har hørt to forskellige fortolkninger af dette skriftsted.

De mange boliger der tales om forstår jeg er mennesker …

… og ang. pladsen der gøres rede, forstår jeg, det er til Guds børn, der er Kristi medarvinger.



Romerne 8:17
Men når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sandt som vi lider med ham for også at herliggøres med ham.



Guds børn – de udvalgte opnår evig herlighed, hvis de har vundet sejrskransen i deres jordiske liv ved at ha' fuldført "løbet" som en udvalgt Jesu Kristi tjener.


2 Timoteus 2:10 Derfor udholder jeg alt for de udvalgtes skyld, for at også de kan få frelsen ved Kristus Jesus med evig herlighed


Disse udvalgte – de hellige - forstår jeg skal være konger sammen med Jesus i himmelen i tusind år.


Åb. 20:4 De kom til live og blev konger med Kristus i tusind år.


Åb. 20:6  Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusind år.


¨¨¨¨
Så er der jo også de andre. - (mange boliger Johannes 14:2-3)


Åb. 20:5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme.


Bibelcitater er fra bibelselskabets online bibel.
http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 26 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk