annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 26 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23504 - 23/07/2017 14:53 Re: Den kristne tro [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tak for dit svar på mine ord:
Citat:
Og her på det sidste er tvivlen vokset i mit sind.
Det er fint, synes jeg, at I skriver om, hvad I oplever, men jeg sidder tilbage uden at være overbevist og meget tæt på det totalt meningsløse - mens jeg ser en verden fuld af lidelse.
og hvor du bl.a. stiller spørgsmålet:
Citat:
Har du prøvet at henvende dig direkte til Jesus i bøn?
Mit svar:
Jo, det har jeg, men det virkede ikke.

Sandheden, tror jeg, er, at jeg har fået en depression efter en række begivenheder, som gav mig den fornemmelse, at jeg var i gang med, at min tilværelse fremover vil være tortur i stigende grad - indtil en befriende død.

Det latterlige, det krysteragtige, er, at det blot var en forkølelse, der gav mig en lungebetændelse, som blev helbredt med antibiotika, men som efterlod mig med et hold i nakken, forstoppelse, angst og søvnløshed - kort sagt: Jeg mistede modet.

Jeg er nu langsomt på vej til at få livsmodet tilbage - ikke mindst v.h.a. noget, der kaldes tankefelt-terapi.

Det lyder jo som det rene "humbug", men det mærkværdige er, at det ser ud til et virke.

Jeg har ikke mistet idéen om Kristus - og den ortodoks kristne bøn: Herre forbarm dig, men det er tydeligt, at bøn alene er ikke nok.

Når/hvis jeg kommer ud af min nuværende, latterlige og ynkelige eksistentielle situation, vil jeg igen deltage her - og da på en måde, der er mere ægte og ærlig, end jeg hidtil har vidst var mulig.

M.v.h. Arne forvirret
Top Svar Citer
#23505 - 23/07/2017 14:54 Re: Den kristne tro [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Ja – jeg forstår, der er tale om 2 konkrete steder både nu og fremover, men ånden – Guds ånd - vil i fremtiden være ens begge steder modsat nu, hvor Guds ånd på jorden kun er tilstede, hos de mennesker som Jesus godkender.



Hej Tikka,, smiler ;) smiler blinker,, du er ikke bange for at afsløre dig selv og et gammelt tilhørsforhold der måske er genopstået, har fået nyt liv og aktualitet,,

ved ikke om du selv kan se det????


Citat:
den, der spotter Helligånden, får aldrig i evighed tilgivelse, men er skyldig i en evig synd." Markus 3:29


forstår ikke hvorfor du skriver som ovenfor, da du jo mener at Helligånden ikke dækker over noget der findes i virkeligheden i forbindelse vi menneskers spiritualitet, psykologi og bevidsthedsliv, men blot er en fiks ide i hovedet på folk, som der ikke kan findes biologiske naturvidenskabelige, især neurovidenskabelige, bevis på eksisterer

de bedste hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#23506 - 24/07/2017 11:45 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Det glæder mig at høre, at det var en uskyldig sygdom. Men jeg er selvfølgelig ked af at høre om eftervirkningerne. Nogle gange tror jeg dog, at "kriser" kan være med til at rydde bunden for ukrudt og tillade, at noget nyt skyder frem. Om det er tilfældet her, har jeg jo ingen mulighed for at vide, men det er da interessant, når du skriver om din fremtidige deltagelse:

Citat:
- og da på en måde, der er mere ægte og ærlig, end jeg hidtil har vidst var mulig.


Da jeg foreslog bøn, vidste jeg ikke, at det drejede sig om, at du var blevet syg. Jeg opfatter ikke bøn som en slags "medicin", "en lykkepille", "et bedre eksamensbevis", eller hvad man nu måtte "forlange at få i nødens stund".

Mine nuværende tanker om bøn består i, at bøn er det, der gør forhænget mellem Himlen (Guds dimension) og Jorden (menneskets dimension) tyndere. Det er ikke at betragte som at åbne en luge ind til en overnaturlig verden, hvorfra man nu og da - især når det passer en - forlanger at få stukket noget i hånden.

- Dette siger jeg ikke som en kritik af din bøns-oplevelse, som jeg ikke nærmere ved, hvad består i. Men nu hvor vi taler om bøn, vil jeg udtrykke mine tanker.

Går det ellers fremad med dig? Er du ved at komme til hægterne?
(Hvor går du til tankefelt-terapi?)
Top Svar Citer
#23516 - 29/07/2017 10:15 Re: Den kristne tro [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg har haft brug for tid til igen at få lidt "fast grund under fødderne" - efter lungebetændelse med lettere åndenød, muskelspændinger p.g.a. angst og ubehag, der førte til hold i nakken og søvnløshed.
Det er nu omsider ved at lette, men det har givet mig mere forståelse for sider af tilværelsen, som man nok ikke rigtig kan sætte sig ind i, før man selv har prøvet dem.

Når dertil så kommer, at vi mennesker i høj grad er styret af kræfter i os, som vi ikke ved noget om - det ubevidste (med fortrængte traumer o.m.a.) - så kan det blive svært, synes jeg, at dømme mennesker på deres handlinger.

Moral og etik er én ting, men det enkelte menneskes evne til at efterleve sådanne holdninger ved vi nok meget, meget lidt om, vil jeg mene.

Det samme, mener jeg, gælder nok også det enkelte menneskes holdning til spirituelle/religiøse emner.

Man kan jo heller ikke selv bestemme om jordbær smager bedre end melon, eller omvendt.
Man kan nok ikke blive "omvendt" her - og dog - med tilstrækkelig stærk inspiration måske...
Men hvor megen inspiration skal der mon til for at gøre f.eks. Simon kristent troende? blinker

Du skriver også om bøn, og her bliver det vanskeligt, synes jeg, fordi bøn er så meget forskelligt - lige fra det rent egoistiske (bede om noget) over det traditionelle (faste tekster og ritualer) og til det mere meditative.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23518 - 30/07/2017 15:44 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen dog hr. lægprædikant, nu med snydeskaftet i vejret mod det guddommelige univers; ka’ du lige se at komme op på hesten igen, du er dog den eneste gudstroende agnostiker i miles omkreds, så dig vil vi sgu' ikke mangle..;)

mvh & god bedring Arne ;)
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 26 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk