annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23418 - 29/06/2017 12:17 Re: Nordisk Mytologi [Re: Peter]
Anonym
Uregistreret

Hej Peter

Lige hurtigt: Har netop fundet ud af, at det hedder asa-troen, og altså ikke ase med et e til sidst.
Helt kort fra ordnet:
asatro: religiøs tro på de gamle nordiske guder, aserne

The Last Kingdom er en anden serie, hvis historie rummer vikinger.

Jeg kender ikke til vikingernes historie og kultur, men har hørt, at de skulle være temmelig barske. Mon det passer?

Hvordan fungerer vielse i Asa-troen? Jeg ved det faktisk ikke. Da jeg talte med min bekendte om det, lå det stadig i fremtiden. Men her er en artikel, jeg lige har fundet og læst.

Men nu er det jo historien og kulturen, ikke religionen, du er interesseret i. Men helt kan de vel ikke adskilles?

Et spørgsmål til dig, Peter: Var du moderatoren på jesusnet.dk? Jeg tror, at moderatoren hed Peter og var teologiuddannet. Tror, er ikke sikker.

Thomas
Top Svar Citer
#23422 - 29/06/2017 17:25 Re: Nordisk Mytologi [Re: Anonym]
Peter Offline
ny
Registeret: 23/12/2015
Indlæg: 11
Hej Thomas,

Citat:
Lige hurtigt: Har netop fundet ud af, at det hedder asa-troen, og altså ikke ase med et e til sidst.
Helt kort fra ordnet:
asatro: religiøs tro på de gamle nordiske guder, aserne


Jeg troede det kunne staves på begge måder. Nordboerne kaldte det vist "forn sidr", de gamles sædvane.

Citat:
Jeg kender ikke til vikingernes historie og kultur, men har hørt, at de skulle være temmelig barske. Mon det passer?


De havde vist deres øjeblikke:) Datidens folk var generelt ikke blide ved de, der blev opfattet som værende udenfor gruppen. Ofte heller ikke ved de, der var en del af gruppen. Det afhænger naturligvis af hvem beskueren er, i forhold til hvem der er "de onde".

Men jo, nordboerne, især de der gik i viking (vikingerne) var modbydelige. Der var en af de mere kendte vikinger, der blev kaldt "Erik babyelsker", fordi han nægtede at dræbe de yngste børn og babyer. Det blev der grint af af de andre vikinger, hvilket nok kan vidne om sindelaget.

Men der er jo mere til dem end det. De var også opdagelsesrejsende, handelsmænd, bønner, mm. Vi har desværre blot altid haft en tendens til at fokusere på den ene side af dem, sikkert fordi at de overlevende kilder primært var skrevet af kristne.

Citat:
Men nu er det jo historien og kulturen, ikke religionen, du er interesseret i. Men helt kan de vel ikke adskilles?


Nej, det er naturligvis en stor del af det. Jo, jeg er interesseret i religionen også, men som en del af samfundet. Altså, at relatere til den udefra.

Citat:
Et spørgsmål til dig, Peter: Var du moderatoren på jesusnet.dk? Jeg tror, at moderatoren hed Peter og var teologiuddannet. Tror, er ikke sikker.


Nej, det var en anden Peter. Jeg har kun været moderator på religion.dk

Og tak for artiklen:)
_________________________
PeterSAK
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk