|
1
registreret
(1 usynlig),
2821
gæster og
521
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Nordisk Mytologi
|
Jeg har altid været dybt fascineret af nordisk mytologi. Der er noget råt og ærligt over den måde, historierne bliver fortalt på – ingen perfekte guder, ingen garanteret sejr, bare en uundgåelig kamp mod skæbnen og en urokkelig vilje til at kæmpe alligevel.
Det, der tiltrækker mig mest, er følelsen af melankoli og mod. Tag f.eks. fortællingerne om Odin, der ofrer sit øje for visdom, eller Thor, der med sin hammer Mjølner står ansigt til ansigt med kaos og ødelæggelse. Jeg elsker især historien om Ragnarok – verdens ende – hvor selv guderne ved, at de ikke vil overleve, men går i krig alligevel. Der er noget smukt og menneskeligt i det.
Jeg nyder også de mindre kendte historier, som dem om Balder og misteltenen, eller om Loke og hans forvandlinger. Der er så mange lag i figurerne, og de er aldrig entydige – hverken helt gode eller helt onde.
Indimellem skriver jeg også artikler og refleksioner til bloggen Nordisk Mytologirejsen nordiskmytologirejsen.altervista.org, hvor jeg forsøger at udforske både myterne og deres betydning i dag.
Hvad med jer andre – har I en yndlingsfigur eller myte fra den nordiske tradition, som I vender tilbage til igen og igen?
|
|
|
|