annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Peter
Emne: Re: Nordisk Mytologi

Hej Thomas,

Citat:
Lige hurtigt: Har netop fundet ud af, at det hedder asa-troen, og altså ikke ase med et e til sidst.
Helt kort fra ordnet:
asatro: religiøs tro på de gamle nordiske guder, aserne


Jeg troede det kunne staves på begge måder. Nordboerne kaldte det vist "forn sidr", de gamles sædvane.

Citat:
Jeg kender ikke til vikingernes historie og kultur, men har hørt, at de skulle være temmelig barske. Mon det passer?


De havde vist deres øjeblikke:) Datidens folk var generelt ikke blide ved de, der blev opfattet som værende udenfor gruppen. Ofte heller ikke ved de, der var en del af gruppen. Det afhænger naturligvis af hvem beskueren er, i forhold til hvem der er "de onde".

Men jo, nordboerne, især de der gik i viking (vikingerne) var modbydelige. Der var en af de mere kendte vikinger, der blev kaldt "Erik babyelsker", fordi han nægtede at dræbe de yngste børn og babyer. Det blev der grint af af de andre vikinger, hvilket nok kan vidne om sindelaget.

Men der er jo mere til dem end det. De var også opdagelsesrejsende, handelsmænd, bønner, mm. Vi har desværre blot altid haft en tendens til at fokusere på den ene side af dem, sikkert fordi at de overlevende kilder primært var skrevet af kristne.

Citat:
Men nu er det jo historien og kulturen, ikke religionen, du er interesseret i. Men helt kan de vel ikke adskilles?


Nej, det er naturligvis en stor del af det. Jo, jeg er interesseret i religionen også, men som en del af samfundet. Altså, at relatere til den udefra.

Citat:
Et spørgsmål til dig, Peter: Var du moderatoren på jesusnet.dk? Jeg tror, at moderatoren hed Peter og var teologiuddannet. Tror, er ikke sikker.


Nej, det var en anden Peter. Jeg har kun været moderator på religion.dk

Og tak for artiklen:)
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk