annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 89 af 115 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22847 - 10/03/2017 15:43 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:

Citat:
Jeg spurgte, fordi jeg har forstået, du ikke tror på bibelens gud ...

... og Helligånden er jo denne guds sandheds ånd, den der skulle/vil hjælpe Jesu apostle/disciple til at forkynde som Jesu underviste dem, ikke?

Derfor ville/vil jeg gerne forstå, hvordan Helligånden kan inspirere dit liv, så du lever "fuldt ud" ... fordi du er bevidst om din død.

Mit svar:
Jeg afviser ikke troen på kristendommens hellige treenighed, men jeg er ikke "bibelfundamentalist".
Bibelen er på forskellige tidspunkter skrevet - og sidenhen redigeret - af mennesker, og vi mennesker er som bekendt ikke fejlfri blinker
Her siger muslimerne, at de har fået deres "bibel": Koranen, direkte fra Gud via ærkeenglen Gabriel til deres profet: Muhammed, som har dikteret budskabet til en skriver, og først efter Muhammeds død blev disse skrifter af andre mennesker redigeret og samlet til dét, der i dag er Koranen.

Disse forhold siger mig, at jeg ikke uden videre skal tro hvert ord i sådanne hellige skrifter, men at jeg skal søge, så fordomsfrit som muligt, at nå tilbage til den oprindelige, ikke forvrængede, religiøse idé, inspiration, åbenbaring (kald det, hvad du vil).

Jeg er selvfølgelig klar over, at dét er en noget nær umulig opgave, og jeg kan ikke gøre andet her end at stole på min intuition.
En anden faktor er vel, at vi mennesker gerne vi have noget godt at tro på, og intet er vel her mere nærliggende end "en kærlig åndelig fader" - et væsen, som nogle nok af forskellige grunde ynder at gøre streng og retfærdig.

Det er i dét perspektiv, jeg holder meget af kristendommens budskab om Den Hellige Treenigheds kærlighed til os mennesker - og vel til hele "skaberværket" - en kærlighed vi kan inspireres til at gengælde i taknemmelighed over vores eksistens og tillige at føle for alle medmennesker - og til os selv - og til alt værende heart
Det er her, jeg intuitivt fornemmer Helligånden - som jeg synes, jeg møder i Kristusikonens øjne, der ser dybt ind i mig.

Meget muligt er alt dette kun en slags kulisser omkring den egentlige sandhed, som jeg ikke tror, vi mennesker kan rumme, og som jeg heller ikke tror, vi behøver blinker
Det må være nok, tror jeg, at stræbe efter at blive "det fuldkomne menneske", som de siger i den ortodokse kristendom, dét fuldkomne menneske, vi hver især er blevet begavet til at kunne blive smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22848 - 11/03/2017 21:58 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne skrev: Du skriver:
Citat:
Jeg spurgte, fordi jeg har forstået, du ikke tror på bibelens gud ...

... og Helligånden er jo denne guds sandheds ånd, den der skulle/vil hjælpe Jesu apostle/disciple til at forkynde som Jesu underviste dem, ikke?

Derfor ville/vil jeg gerne forstå, hvordan Helligånden kan inspirere dit liv, så du lever "fuldt ud" ... fordi du er bevidst om din død.

Mit svar:
Jeg afviser ikke troen på kristendommens hellige treenighed, men jeg er ikke "bibelfundamentalist".
Bibelen er på forskellige tidspunkter skrevet - og sidenhen redigeret - af mennesker, og vi mennesker er som bekendt ikke fejlfri blinker
Her siger muslimerne, at de har fået deres "bibel": Koranen, direkte fra Gud via ærkeenglen Gabriel til deres profet: Muhammed, som har dikteret budskabet til en skriver, og først efter Muhammeds død blev disse skrifter af andre mennesker redigeret og samlet til dét, der i dag er Koranen.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jo jo, men det er jo selv samme kilde (bibelen) hvorfra informationen om gud, hans ånd og søn stammer fra.

Hvorfor mener du, lige netop dette er troværdigt, så du ikke afviser troen på det?


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Disse forhold siger mig, at jeg ikke uden videre skal tro hvert ord i sådanne hellige skrifter, men at jeg skal søge, så fordomsfrit som muligt, at nå tilbage til den oprindelige, ikke forvrængede, religiøse idé, inspiration, åbenbaring (kald det, hvad du vil).

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Hvorfor ønsker du at finde:

" … den oprindelige, ikke forvrængede, religiøse idé, inspiration, åbenbaring …"

… når du mener, guds ånd/Helligånden virker i dit liv gennem din Kristus ikon?

Og hvorfor tror du, en sådan oprindelig … sand tro formoder jeg … på gud … hans ånd og søn har eksisteret?


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg er selvfølgelig klar over, at dét er en noget nær umulig opgave, og jeg kan ikke gøre andet her end at stole på min intuition.
En anden faktor er vel, at vi mennesker gerne vi have noget godt at tro på, og intet er vel her mere nærliggende end "en kærlig åndelig fader" - et væsen, som nogle nok af forskellige grunde ynder at gøre streng og retfærdig.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Noget godt at tro på? … hvad er godt? … en kærlig åndelig fader mener du. Gosh! …

Hvorfor og hvorfra har du den ide, at gud er en kærlig åndelig fader?... og hvor mener du, denne skulle befinde sig henne, når du nu ikke afviser troen på kristendommens hellige treenighed?


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Det er i dét perspektiv, jeg holder meget af kristendommens budskab om Den Hellige Treenigheds kærlighed til os mennesker - og vel til hele "skaberværket" - en kærlighed vi kan inspireres til at gengælde i taknemmelighed over vores eksistens og tillige at føle for alle medmennesker - og til os selv - og til alt værende heart
Det er her, jeg intuitivt fornemmer Helligånden - som jeg synes, jeg møder i Kristusikonens øjne, der ser dybt ind i mig.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg kan bestemt ikke følge dig ... at du mener, gud er en kærlig åndelig far, hvis hellige og levende ånd strømmer ud af/befinder sig i dit ikons øjne, når du kigger på dem, men det er så din virkelighed, hvis jeg har forstået dig ret.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Meget muligt er alt dette kun en slags kulisser omkring den egentlige sandhed, som jeg ikke tror, vi mennesker kan rumme, og som jeg heller ikke tror, vi behøver blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Gosh! Du vrøvler.
Hvis du ikke mener menneskene kan rumme den egentlige sandhed, hvorfor søger du den så?


Citat:
Arne: " … men at jeg skal søge, så fordomsfrit som muligt, at nå tilbage til den oprindelige, ikke forvrængede, religiøse idé, inspiration, åbenbaring …"


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Det må være nok, tror jeg, at stræbe efter at blive "det fuldkomne menneske", som de siger i den ortodokse kristendom, dét fuldkomne menneske, vi hver især er blevet begavet til at kunne blive smiler

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Gosh! Mere vrøvl … du mener måske dermed at den ortodokse kristendom har patent på og har opskriften på dét fuldkomne menneske?

Hvilke forskrifter/retningslinjer har de for at dette kan opnås, og hvorfor stoler du på dette?


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22849 - 12/03/2017 12:01 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når jeg læser dine ord, kan der jo bestemt ikke være tvivl om, at du ser verden helt anderledes, end jeg gør.

Hvad det er, du ser, kan jeg - foreløbig - ikke rigtig bliver klar over, men jeg ville gerne vide det, fordi jeg tror, vi da lettere ville kunne kommunikere værdifuldt.

I den ortodokse kristendom er Bibelen ikke "den eneste søjle", det er også videregivelsen af det oprindelige "budskab" gennem generationerne helt frem til nu, der er væsentlig.
Om dette "budskab" så er troværdigt eller ikke er jo så en sag for hver enkelt af os.

Jeg fornemmer, at du her alene bruger din logiske sans - selv om vi jo er i et område af tilværelsen, hvor logik ikke rigtig duer til noget.
Logik er jo god når vi skal opfylde vore menneskelige behov for at overleve, og for at have det materielt godt, og vi har vel alle en tendens til - når dét er lykkedes - at søge konstant maksimal nydelse så længe som muligt - og når dét ikke går længere, da en let og smertefri (samt angstfri) død.

Men der er jo også dem, der spørger: Hvad er verden for noget? - hvor kommer den fra? - og hvad er man selv? - er der nogen mening med alt det værende?
Og har man ikke sådanne spørgsmål, da er religioner vel det rene "volapyk" blinker

Jeg kan ikke finde ud af, om du har sådanne spørgsmål - eller om du i virkeligheden driver "ateistisk missionsvirksomhed" blinker

For mig har de mange religiøse idéer samt erkendelsen af vi menneskers begrænsede åndelige evner givet mig en form for mening med tilværelsen, som er en kilde til lykkefølelse.
(Det hele baseret på den smule logik, som findes her, og især på fornemmelser, følelser og intuition)

Hertil siger du: Gosh! og Vrøvl!
Det tvivler jeg ikke på, at du ærligt mener.
Det misunder jeg dig ikke.
For er du ikke her "på Herrens mark"? - om end det nok ikke lige er det mest relevante udtryk i denne sammenhæng blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22850 - 12/03/2017 16:18 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Når jeg læser dine ord, kan der jo bestemt ikke være tvivl om, at du ser verden helt anderledes, end jeg gør.

Hvad det er, du ser, kan jeg - foreløbig - ikke rigtig bliver klar over, men jeg ville gerne vide det, fordi jeg tror, vi da lettere ville kunne kommunikere værdifuldt.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg er ikke kristen … jeg tror ikke på eksistensen af bibelens gud … ånd eller andre åndevæsner.

Jeg tror ikke på Jesus opstandelse fra de døde … ej heller tror jeg, at Jesus er guds søn og udsendte frelser.

Jeg tror, når vi dør, er det slut … altså kun dette ene liv.

Jeg tror, verden er hvad vi gør den til … og at hjernen kan manipuleres både bevidst og ubevidst og at dette sker mere eller mindre hele tiden.

I denne forståelse kan gud/guder opstå i menneskets liv, som kan være virkelige nok for den enkelte i sådan en grad, at de vil gå i døden for deres tro.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
I den ortodokse kristendom er Bibelen ikke "den eneste søjle", det er også videregivelsen af det oprindelige "budskab" gennem generationerne helt frem til nu, der er væsentlig.
Om dette "budskab" så er troværdigt eller ikke er jo så en sag for hver enkelt af os.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jo jo, … men at dette budskab … hvad det så er? ... det fuldkomne menneske? … virker mere tillokkende på dig, er jo ingen garanti for at det er sandhed, …

videregivelsen af det oprindelige "budskab" er vel også menneske ord?

Min erfaring fortæller, at mundtlig videregivelse af info ændre sig lidt, hver gang det er gået gennem et menneske, og da jeg forstår, du mener mennesket ikke kan rumme sandheden, forstår jeg slet ikke ideen om dette "budskab" om det "fuldkomne menneske"

Det fuldkomne menneske der også giver mig associationer om noget perfekt, som nogle (mennesker) har sat normen for.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg fornemmer, at du her alene bruger din logiske sans - selv om vi jo er i et område af tilværelsen, hvor logik ikke rigtig duer til noget.
Logik er jo god når vi skal opfylde vore menneskelige behov for at overleve, og for at have det materielt godt, og vi har vel alle en tendens til - når dét er lykkedes - at søge konstant maksimal nydelse så længe som muligt - og når dét ikke går længere, da en let og smertefri (samt angstfri) død.


Men der er jo også dem, der spørger: Hvad er verden for noget? - hvor kommer den fra? - og hvad er man selv? - er der nogen mening med alt det værende?
Og har man ikke sådanne spørgsmål, da er religioner vel det rene "volapyk"

Jeg kan ikke finde ud af, om du har sådanne spørgsmål - eller om du i virkeligheden driver "ateistisk missionsvirksomhed"

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg bekymrer mig ikke om livets opståen, men om verdens fremtid, men jeg syntes bestemt, at livet er stærkt og fremkalder mange spørgsmål, når der tænkes over det, hvad jeg kun kan, når der er "fred og ingen fare."

Men ellers i denne sammenhæng … i vores dialog … forsøger jeg at forstå, det du skriver, derfra hvor jeg står pt. … og jeg undre mig over det du skriver.

Derfor mine spørgsmål.

Eksempelvis begriber jeg ikke, du tror på trenighedslæren, (en menneske konstruktion (fra år 325?)) når jeg forstår, du ellers ikke er tilhænger af kristendommens dogmer. (?)

… og så dette

at du oplever/fornemmer guds hellige og levende ånd i dit ikons øjne.

Oplever du også denne hellige og levende ånd i de andre ikoners øjne, du har?

Det lyder jo som magi i mine øre, at et dødt billede har en levende hellig ånd, der beriger dit liv til at leve fuldt ud, fordi du er bevidst om din død … for vi er vel enige om, at ånden du oplever er levende, ikke? … ikke at jeg selv tror det, men det er hvad jeg forstår, bibelen fortæller at guds ånd er.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22852 - 12/03/2017 18:14 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for svar - som gør, at jeg nu synes, jeg lidt bedre kan forholde mig til dine indlæg.

Du tror ikke på, at der eksisterer en "bibelens gud … ånd eller andre åndevæsner".
Det gør jeg vel egentlig heller ikke - forstået på den måde, at jeg aner, at dette er for primitivt i forhold til dén sandhed, som jeg ligeledes aner eksisterer, og som jeg ikke tror, det er forundt os mennesker at fatte.
Som Rumi skrev:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Men selv om jeg ikke er "troende", betyder det ikke, at jeg totalt afviser denne idé/vision/åbenbaring i kristendommen - og da slet ikke, når jeg intuitivt aner eksistensen af dét, som i kristendommens univers kaldes "Den Hellige Treenighed" (hvor jeg oplever Sønnen billedligt - og Helligånden inspiratorisk).
Så jeg afviser ikke kristendommen, ej heller sufismen, og heller ikke buddhismen - for nu at nævne nogle af dem.

Jeg er ikke helt klar over dine ord:
Citat:
Jeg tror, verden er hvad vi gør den til … og at hjernen kan manipuleres både bevidst og ubevidst og at dette sker mere eller mindre hele tiden.
Hvad eller hvem er det, der manipulerer?
Er det andre mennesker?
Er det ens egne følelser, fornemmelser, intutioner, fantasier?
Hvordan er den ikke-manipulerede hjerne?
Er det alene rationel tænkning?
Rationel tænkning kan jo ikke forklare os dét, som Rumi kalder "sandhedens mirakel" - dét at verden/universet eksisterer!

Du skriver også:
Citat:
Jeg bekymrer mig ikke om livets opståen, men om verdens fremtid, men jeg syntes bestemt, at livet er stærkt og fremkalder mange spørgsmål, når der tænkes over det, hvad jeg kun kan, når der er "fred og ingen fare."
"Fred og ingen fare" - det lyder skræmmende - er du udsat for ufred og fare?
Hvis dét er tilfældet, forstår jeg da godt, hvis du ikke har overskud til at glæde dig over altings eksistens.

Jeg ser, at vi er kommet skævt af hinanden angående "det fuldkomne menneske".
Her er for mig ikke tale om ar sætte en norm, man skal rette sig efter, men alene idéen om, at vi hver især udfolder de kvaliteter, vi fik med os i arveanlæg, og som let kan forkrøbles af de miljøer vi udsættes for.

Og når du skriver:
Citat:
Det lyder jo som magi i mine øre, at et dødt billede har en levende hellig ånd, der beriger dit liv til at leve fuldt ud, fordi du er bevidst om din død … for vi er vel enige om, at ånden du oplever er levende, ikke? … ikke at jeg selv tror det, men det er hvad jeg forstår, bibelen fortæller at guds ånd er.
så er mit svar:
Den "magi" du nævner, er vel til stede i al god billedkunst, og "ånden", jeg oplever, er vel nærmest at ligne ved inspiration - og er inspiration levende - joh, det kan man vel godt sige.
Jeg ønsker for dig at du oplever det - og det behøver vel ikke absolut at være religiøst - for det er en dejligt berigende fryd, synes jeg blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 89 af 115 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk