annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15673949
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381190
Et andet syn 1990892
Jesu ord 1522914
Åndelig Føde 1520987
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 202 gæster og 171 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 90 af 115 < 1 2 ... 88 89 90 91 92 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22854 - 12/03/2017 23:36 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1897

Arne: Tak for svar - som gør, at jeg nu synes, jeg lidt bedre kan forholde mig til dine indlæg.

Du tror ikke på, at der eksisterer en "bibelens gud … ånd eller andre åndevæsner".
Det gør jeg vel egentlig heller ikke - forstået på den måde, at jeg aner, at dette er for primitivt i forhold til dén sandhed, som jeg ligeledes aner eksisterer, og som jeg ikke tror, det er forundt os mennesker at fatte.
Som Rumi skrev:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Men selv om jeg ikke er "troende", betyder det ikke, at jeg totalt afviser denne idé/vision/åbenbaring i kristendommen - og da slet ikke, når jeg intuitivt aner eksistensen af dét, som i kristendommens univers kaldes "Den Hellige Treenighed" (hvor jeg oplever Sønnen billedligt - og Helligånden inspiratorisk).
Så jeg afviser ikke kristendommen, ej heller sufismen, og heller ikke buddhismen - for nu at nævne nogle af dem.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg tror ikke på konstruktionen treenighedslæren.

I mit bibel univers er der kun én gud … faderen … ikke noget med 3 i én gud.

Faderen er som sønnen ganske levende og virkelig … ikke at jeg tror det, men det er, hvad jeg forstår bibelen fortæller, de er.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg er ikke helt klar over dine ord:
Citat:
Jeg tror, verden er hvad vi gør den til … og at hjernen kan manipuleres både bevidst og ubevidst og at dette sker mere eller mindre hele tiden.
Hvad eller hvem er det, der manipulerer?
Er det andre mennesker?
Er det ens egne følelser, fornemmelser, intutioner, fantasier?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Det er "omgivelserne" og én selv.

Fra fødsel manipuleres man til at indgå i det fællesskab man fødes ind i gennem opdragelsen.

Senere kan man opdrage/manipulere sig selv i den retning man ønsker, hvis man kan/vil befri sig fra indoktrineringen om "hvem man er."

Det kan ske på flere planer og i "små bidder" alt efter hvilke behov/idealer man har, og hvilke samfund/sammenhænge man lever i.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Hvordan er den ikke-manipulerede hjerne?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Den kender jeg ikke.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Er det alene rationel tænkning?
Rationel tænkning kan jo ikke forklare os dét, som Rumi kalder "sandhedens mirakel" - dét at verden/universet eksisterer!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jo heller ikke nødvendigt, da det kan konstateres vi er.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Du skriver også:
Citat:
Jeg bekymrer mig ikke om livets opståen, men om verdens fremtid, men jeg syntes bestemt, at livet er stærkt og fremkalder mange spørgsmål, når der tænkes over det, hvad jeg kun kan, når der er "fred og ingen fare."
"Fred og ingen fare" - det lyder skræmmende - er du udsat for ufred og fare?
Hvis dét er tilfældet, forstår jeg da godt, hvis du ikke har overskud til at glæde dig over altings eksistens.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Mit overskud kender du ikke noget til.

Ej heller om jeg glæder mig over altings eksistens, en formulering som jeg opfatter som vrøvl, da jeg mener man ikke kan kende altings eksistens.

Jeg glæder mig over livet, men det handler vel om at overleve, både i den ydre og indre verden man lever i for at kunne glædes og før man kan undres.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Og når du skriver:
Citat:
Det lyder jo som magi i mine øre, at et dødt billede har en levende hellig ånd, der beriger dit liv til at leve fuldt ud, fordi du er bevidst om din død … for vi er vel enige om, at ånden du oplever er levende, ikke? … ikke at jeg selv tror det, men det er hvad jeg forstår, bibelen fortæller at guds ånd er.
så er mit svar:
Den "magi" du nævner, er vel til stede i al god billedkunst, og "ånden", jeg oplever, er vel nærmest at ligne ved inspiration - og er inspiration levende - joh, det kan man vel godt sige.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Ok, tænke jeg godt på … at der ikke var/er tale om den hellige ånd; som jeg forstår det, men blot oplevelsen det betragtede vækker ved beskuelsen … i dette tilfælde af dit ikon.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg ønsker for dig at du oplever det - og det behøver vel ikke absolut at være religiøst - for det er en dejligt berigende fryd, synes jeg blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg har ingen problemer med at blive inspireret, af det jeg betragter/erfarer, men jeg kalder det ikke, at helligånden inspirerer mig til at leve fuldt ud, fordi jeg er bevidst om min død.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22856 - 13/03/2017 11:41 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg tror ikke på konstruktionen treenighedslæren.
I mit bibel univers er der kun én gud … faderen … ikke noget med 3 i én gud.
Det bringer jo tankerne hen på de to religioner, hvor det er sådan: Jødedom og islam.
Er der en af dem, du kan "bruge"?
Moses ved den brændende tornebusk - Muhammed i grotten med Gabriel?

Du skriver også:
Citat:
Fra fødsel manipuleres man til at indgå i det fællesskab man fødes ind i gennem opdragelsen.
Senere kan man opdrage/manipulere sig selv i den retning man ønsker, hvis man kan/vil befri sig fra indoktrineringen om "hvem man er."
Det kan ske på flere planer og i "små bidder" alt efter hvilke behov/idealer man har, og hvilke samfund/sammenhænge man lever i.
Jo, ingen kan vist være uenig med dig i, at man præges af det miljø, man fødes ind i, og jeg er da enig med dig i, at man, når man vokser op, kan frigøre sig og selv vælge - på en stadigt bredere "palet" af muligheder og perspektiver, men meget få - om nogen - får jo den fuldkomne barndom, og de psykiske skader, det ikke lykkes forældre og omgivelser at undgå, kan ubevidst sidde i sindet resten af livet - og forhindre, at man bliver dét "fuldkomne menneske", man har anlæg for at blive.

Jeg skrev, at rationel tænkning ikke kan forklare os dét, som Rumi kalder "sandhedens mirakel" - dét at verden/universet eksisterer, og du svarede:
Citat:
Jo heller ikke nødvendigt, da det kan konstateres vi er.
Mit svar:
Javel, men er det et ufatteligt mirakel - eller er det en selvfølge? blinker

Og når du skriver - om "overskud til at glæde dig over altings eksistens":
Citat:
Mit overskud kender du ikke noget til.
Ej heller om jeg glæder mig over altings eksistens, en formulering som jeg opfatter som vrøvl, da jeg mener man ikke kan kende altings eksistens.
Jeg glæder mig over livet, men det handler vel om at overleve, både i den ydre og indre verden man lever i for at kunne glædes og før man kan undres.
så hæfter jeg mig ved dine ord:
Citat:
- men det handler vel om at overleve, både i den ydre og indre verden man lever i for at kunne glædes og før man kan undres.
og jeg tænker på, om du antyder, at du er i livsfare eller har andre større trusler - og hvis ikke, hvad det så er, der ligger i ordet "overleve".

Endelig, når du skriver, som du gør, om "et dødt billedes magi", så ser jeg, at jeg ikke har udtrykt mig godt nok, for det er for mig "magi", når jeg meditativt og intuitivt oplever kristendommens "kød" og "ånd" fra den ikon, der især påvirker mig - næsten hver gang, jeg har overskud og ro til helt åbent at møde den blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22857 - 13/03/2017 13:06 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1897

Arne skrev: Du skriver:
Citat:
Jeg tror ikke på konstruktionen treenighedslæren.
I mit bibel univers er der kun én gud … faderen … ikke noget med 3 i én gud.
Det bringer jo tankerne hen på de to religioner, hvor det er sådan: Jødedom og islam.
Er der en af dem, du kan "bruge"?
Moses ved den brændende tornebusk - Muhammed i grotten med Gabriel?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg forstår ikke dit spørgsmål.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg skrev, at rationel tænkning ikke kan forklare os dét, som Rumi kalder "sandhedens mirakel" - dét at verden/universet eksisterer, og du svarede:
Citat:
Jo heller ikke nødvendigt, da det kan konstateres vi er.
Mit svar:
Javel, men er det et ufatteligt mirakel - eller er det en selvfølge? blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Det vides jo ikke, hvis ikke man mener at kende svaret.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Og når du skriver - om "overskud til at glæde dig over altings eksistens":
Citat:
Mit overskud kender du ikke noget til.
Ej heller om jeg glæder mig over altings eksistens, en formulering som jeg opfatter som vrøvl, da jeg mener man ikke kan kende altings eksistens.
Jeg glæder mig over livet, men det handler vel om at overleve, både i den ydre og indre verden man lever i for at kunne glædes og før man kan undres.
så hæfter jeg mig ved dine ord:
Citat:
- men det handler vel om at overleve, både i den ydre og indre verden man lever i for at kunne glædes og før man kan undres.
og jeg tænker på, om du antyder, at du er i livsfare eller har andre større trusler - og hvis ikke, hvad det så er, der ligger i ordet "overleve".

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Hvis ikke man overlever dør man.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Endelig, når du skriver, som du gør, om "et dødt billedes magi", så ser jeg, at jeg ikke har udtrykt mig godt nok, for det er for mig "magi", når jeg meditativt og intuitivt oplever kristendommens "kød" og "ånd" fra den ikon, der især påvirker mig - næsten hver gang, jeg har overskud og ro til helt åbent at møde den blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Joe, jeg mener at ha’ forstået dig.
Fokuseringen på ikonet fremkalder nogle følelser/billeder fra dit indre, som styrker dig.
Indre billeder som du overføre på billedet så det bliver "åndfuldt."


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22860 - 14/03/2017 12:43 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skrev:
Citat:
I mit bibel univers er der kun én gud … faderen … ikke noget med 3 i én gud.
Blandt de større etablerede religioner er der to, der deler din opfattelse: jødedom og islam.
Så ligger det vel lige for at spørge, hvordan du forholder dig til de to religioner blinker
Alligevel svarer du:
Citat:
Jeg forstår ikke dit spørgsmål.
Er det nu også helt sandt?
For i så fald er du da vist den eneste af alle, der ikke forstår spørgsmålet blinker

Til mit spørgsmål, om du er enig med Rumi i, at verden er et ufatteligt mirakel, eller om du anser verden for at være en selvfølge, svarer du:
Citat:
Det vides jo ikke, hvis ikke man mener at kende svaret.
Det kan du jo have ret i, men er det virkelig alt, hvad du formår at svare - eller er det ikke snarere udtryk for, at du ikke vil tage stilling til "virkeligheden"?

Jeg spurgte dig også, om du "antyder, at du er i livsfare eller har andre større trusler", og hertil svarer du:
Citat:
Hvis ikke man overlever dør man.
Og dét kalder du et svar - jeg kalder det at "mystificere" blinker

Endelig til mine ord om, "når jeg meditativt og intuitivt oplever kristendommens "kød" og "ånd" fra den ikon, der især påvirker mig", så "psykologiserer" du dette med ordene:
Citat:
Fokuseringen på ikonet fremkalder nogle følelser/billeder fra dit indre, som styrker dig.
Indre billeder som du overføre på billedet så det bliver "åndfuldt."
Dén forklaring ligner for mig overhovedet ikke dét, jeg oplever smiler
Jeg oplever bestemt ikke, at jeg "overfører" noget til "billedet", jeg modtager impulser - lidt på samme måde som når man "læser" symboler blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (14/03/2017 13:08)
Top Svar Citer
#22861 - 14/03/2017 16:10 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1897

Arne skrev: Du skrev:
Citat:
I mit bibel univers er der kun én gud … faderen … ikke noget med 3 i én gud.
Blandt de større etablerede religioner er der to, der deler din opfattelse: jødedom og islam.
Så ligger det vel lige for at spørge, hvordan du forholder dig til de to religioner blinker
Alligevel svarer du:
Citat:
Jeg forstår ikke dit spørgsmål.
Er det nu også helt sandt?
For i så fald er du da vist den eneste af alle, der ikke forstår spørgsmålet blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Du skrev:

Citat:
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg tror ikke på konstruktionen treenighedslæren.
I mit bibel univers er der kun én gud … faderen … ikke noget med 3 i én gud.

Det bringer jo tankerne hen på de to religioner, hvor det er sådan: Jødedom og islam.
Er der en af dem, du kan "bruge"?
Moses ved den brændende tornebusk - Muhammed i grotten med Gabriel?

Du spurgte:

Er der en af dem, du kan "bruge"?

Hvad forestiller du dig, jeg måske evt. kunne/skulle bruge en af disse religioner til?


Det er ellers flot, du ved, hvordan alle andre vil forstå dit spørgsmål.

Point herfra.
tommelop

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Til mit spørgsmål, om du er enig med Rumi i, at verden er et ufatteligt mirakel, eller om du anser verden for at være en selvfølge, svarer du:
Citat:
Det vides jo ikke, hvis ikke man mener at kende svaret.
Det kan du jo have ret i, men er det virkelig alt, hvad du formår at svare - eller er det ikke snarere udtryk for, at du ikke vil tage stilling til "virkeligheden"?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Man kan jo gøre sig mange tanker om hvad som helst, men om livet er et mirakel eller en selvfølge, kan jeg ikke besvare, da jeg ikke kender svaret.

Hvilken stilling har du selv taget med din tro på treenighedslæren?

Gud/faderen som skaberen og Jesus/sønnen som Ordet.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg spurgte dig også, om du "antyder, at du er i livsfare eller har andre større trusler", og hertil svarer du:
Citat:
Hvis ikke man overlever dør man.
Og dét kalder du et svar - jeg kalder det at "mystificere" blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Du skrev:

Citat:
og jeg tænker på, om du antyder, at du er i livsfare eller har andre større trusler - og hvis ikke, hvad det så er, der ligger i ordet "overleve".


" ... og hvis ikke, hvad det så er, der ligger i ordet "overleve"."

Og dertil svarede jeg:
Hvis ikke man overlever dør man.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Endelig til mine ord om, "når jeg meditativt og intuitivt oplever kristendommens "kød" og "ånd" fra den ikon, der især påvirker mig", så "psykologiserer" du dette med ordene:
Citat:
Fokuseringen på ikonet fremkalder nogle følelser/billeder fra dit indre, som styrker dig.
Indre billeder som du overføre på billedet så det bliver "åndfuldt."
Dén forklaring ligner for mig overhovedet ikke dét, jeg oplever smiler
Jeg oplever bestemt ikke, at jeg "overfører" noget til "billedet", jeg modtager impulser - lidt på samme måde som når man "læser" symboler blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Et godt eksempel på det jeg kalder at manipulere sig selv.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 90 af 115 < 1 2 ... 88 89 90 91 92 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
23/04/2024 08:15
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
22/04/2024 22:41
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Arne Thomsen
21/04/2024 22:10
Nyheder fra DR
Dansk minister håber, at britisk Rwanda..
23/04/2024 09:07
Overgravet kabel giver forsinkelser og t..
23/04/2024 08:56
Nedlægger arbejdet på andendagen: Milj..
23/04/2024 08:29
Beboere må kun pakke håndbagage, når ..
23/04/2024 08:11
Minister inviterer kendte forfattere ind..
23/04/2024 08:04
Nyheder fra Religion.dk