annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Guds Ord


Arne: Når jeg læser dine ord, kan der jo bestemt ikke være tvivl om, at du ser verden helt anderledes, end jeg gør.

Hvad det er, du ser, kan jeg - foreløbig - ikke rigtig bliver klar over, men jeg ville gerne vide det, fordi jeg tror, vi da lettere ville kunne kommunikere værdifuldt.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg er ikke kristen … jeg tror ikke på eksistensen af bibelens gud … ånd eller andre åndevæsner.

Jeg tror ikke på Jesus opstandelse fra de døde … ej heller tror jeg, at Jesus er guds søn og udsendte frelser.

Jeg tror, når vi dør, er det slut … altså kun dette ene liv.

Jeg tror, verden er hvad vi gør den til … og at hjernen kan manipuleres både bevidst og ubevidst og at dette sker mere eller mindre hele tiden.

I denne forståelse kan gud/guder opstå i menneskets liv, som kan være virkelige nok for den enkelte i sådan en grad, at de vil gå i døden for deres tro.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
I den ortodokse kristendom er Bibelen ikke "den eneste søjle", det er også videregivelsen af det oprindelige "budskab" gennem generationerne helt frem til nu, der er væsentlig.
Om dette "budskab" så er troværdigt eller ikke er jo så en sag for hver enkelt af os.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jo jo, … men at dette budskab … hvad det så er? ... det fuldkomne menneske? … virker mere tillokkende på dig, er jo ingen garanti for at det er sandhed, …

videregivelsen af det oprindelige "budskab" er vel også menneske ord?

Min erfaring fortæller, at mundtlig videregivelse af info ændre sig lidt, hver gang det er gået gennem et menneske, og da jeg forstår, du mener mennesket ikke kan rumme sandheden, forstår jeg slet ikke ideen om dette "budskab" om det "fuldkomne menneske"

Det fuldkomne menneske der også giver mig associationer om noget perfekt, som nogle (mennesker) har sat normen for.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg fornemmer, at du her alene bruger din logiske sans - selv om vi jo er i et område af tilværelsen, hvor logik ikke rigtig duer til noget.
Logik er jo god når vi skal opfylde vore menneskelige behov for at overleve, og for at have det materielt godt, og vi har vel alle en tendens til - når dét er lykkedes - at søge konstant maksimal nydelse så længe som muligt - og når dét ikke går længere, da en let og smertefri (samt angstfri) død.


Men der er jo også dem, der spørger: Hvad er verden for noget? - hvor kommer den fra? - og hvad er man selv? - er der nogen mening med alt det værende?
Og har man ikke sådanne spørgsmål, da er religioner vel det rene "volapyk"

Jeg kan ikke finde ud af, om du har sådanne spørgsmål - eller om du i virkeligheden driver "ateistisk missionsvirksomhed"

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg bekymrer mig ikke om livets opståen, men om verdens fremtid, men jeg syntes bestemt, at livet er stærkt og fremkalder mange spørgsmål, når der tænkes over det, hvad jeg kun kan, når der er "fred og ingen fare."

Men ellers i denne sammenhæng … i vores dialog … forsøger jeg at forstå, det du skriver, derfra hvor jeg står pt. … og jeg undre mig over det du skriver.

Derfor mine spørgsmål.

Eksempelvis begriber jeg ikke, du tror på trenighedslæren, (en menneske konstruktion (fra år 325?)) når jeg forstår, du ellers ikke er tilhænger af kristendommens dogmer. (?)

… og så dette

at du oplever/fornemmer guds hellige og levende ånd i dit ikons øjne.

Oplever du også denne hellige og levende ånd i de andre ikoners øjne, du har?

Det lyder jo som magi i mine øre, at et dødt billede har en levende hellig ånd, der beriger dit liv til at leve fuldt ud, fordi du er bevidst om din død … for vi er vel enige om, at ånden du oplever er levende, ikke? … ikke at jeg selv tror det, men det er hvad jeg forstår, bibelen fortæller at guds ånd er.


¨¨¨¨
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk