annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 440 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 82 af 115 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22787 - 24/02/2017 11:48 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for svar.

Dejligt at du fortæller lidt om, hvor du står, at du er ved at løsrive dig fra et trosliv, hvis jeg forstår dig ret.

Dét pirrer min - og nok mange andres - nysgerrighed, men det er jo selvfølgelig dig, der afgør, om du vil fortælle mere om det.

Angående Nuet, som du skriver, at du søgte noget om, så har dét jo været i fokus her på Trosfrihed.dk.
Det var især Michael, der var optaget heraf.
Se f.eks. her - og der er jo masser af andet stof at finde her på denne portal om Nuet.

Umiddelbart er mine tanker om Nuet, at det jo er det eneste, der eksisterer - fortiden eksisterer ikke mere, og fremtiden er endnu ikke blevet eksisterende - men måske eksisterer også Evigheden...

Håber at høre mere fra dig smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22790 - 25/02/2017 11:57 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Arne: Umiddelbart er mine tanker om Nuet, at det jo er det eneste, der eksisterer - fortiden eksisterer ikke mere, og fremtiden er endnu ikke blevet eksisterende - men måske eksisterer også Evigheden...

- Mennesket er bærer af tanken … erindringen om fortiden og tanken/fantasien om fremtiden som farver det enkelte menneskes nutid.
Dette er vel en forudsætning for at kunne bære tanken om gud med ind i Nuet og for at kunne beslutte, at vandre/tilbede gud i ånd og sandhed fremadrettet. (?)

"men måske eksisterer også Evigheden… "

- Evigheden?

Det evige nu eller et liv uden død?

Ifølge skrifterne lever gud i evighedernes evighed.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22791 - 25/02/2017 15:11 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej Tikka og Arne og Thomas mfl

Jeg følger lidt med fra sidelinjen

Og jeg blev noget så forskrækket over hvad du Arne skrev om tiden:

Citat:
Umiddelbart er mine tanker om Nuet, at det jo er det eneste, der eksisterer - fortiden eksisterer ikke mere, og fremtiden er endnu ikke blevet eksisterende - men måske eksisterer også Evigheden...


Og følte mig næsten tvunget til at skrive et indlæg der går i dybden med hvordan tiden kan og retteligen bør forstås.

Men Tikka har dog allerede fået skrevet mere tankevækkende og korrekt om tiden end Arne fik begyndt så uheldigt (men som oplæg og provokation var det måske alligevel godt, for det vil afstedkomme nok en del protester eller indsigelser imod dette forsimplede og forkerte syn på tiden).

Om jeg selv kommer med min egen redegørelse for tiden eller tidsligheden inde over vores eksistens, må tiden smiler vise. Indtil videre vil jeg nøjes med at glæde mig over at Tikka straks bemærkede at der var noget galt i Arnes betragtning med at nuet er det eneste der eksisterer.


Til Tikka vil jeg vise følgende citat fra Paul Tillich:

the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.

Som korrektion og uddybning til følgende:

Citat:
-Evigheden?

Det evige nu eller et liv uden død?

Ifølge skrifterne lever gud i evighedernes evighed.


Evigheden i Nuet, er ikke et evigt Nu. Ej heller et liv uden død, uden begyndelse og ende, men at det levede liv får Guds Tid og ikke går fortabt.

Hvad der står i Bibelen eller Skrifterne er til inspiration og ikke sandheden i kristendommen. Sandheden er en vej, det er livet med Gud inde over og det at vi kun som personer, og det frie personer, kun i vores individuation, og ikke som individer kan rumme Gud og hele guddomsfylden.

Jeg er ked af at se du har en tendens til at misbruge skrifterne Tikka og påstå kristendommen er en uåndelig skriftreligion, og at kristne render rundt og tror på bibelen, hvad der står der. Dette er ikke kristendommens genstand for Troen eller Troens indhold. Bibelen udgør en inspiration og det er indledningen på en diskurs vi alle kan deltage i om fx kristen troens indhold.

Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22792 - 25/02/2017 16:36 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det begynder at dæmre for mig (hvis jeg da ikke er på vildspor), hvorfor du er kritisk, når det kommer til emner som "det uselviske" og "det guddommelige", fordi det aner mig, at du måske her har oplevet hykleri i kristen sammenhæng.
Hvis det er sådan, det hænger sammen, har jeg lettere ved at forstå dig.

Den slags føler jeg mig lykkeligt fri af - dels fordi jeg ikke har tilsluttet mig noget fællesskab - og dels fordi jeg opfatter mig selv som åben for alle religiøse impulser og inspirationer - uden - udelukkende - at "bekende mig" til nogen af dem.

Hvad det uselviske angår dyrkes jo f.eks. "hjertets renhed" bl.a. i østlige religioner som et - nærmest uopnåeligt - ideal.

Og hvad "det guddommelige" angår, er det for mig især de byzantinske ikoner, der inspirerer - ikke at de selv er guddommelige, men at de "peger" i den retning og derved giver mig en anelse.

Du skriver on Nuet:
Citat:
- Mennesket er bærer af tanken … erindringen om fortiden og tanken/fantasien om fremtiden som farver det enkelte menneskes nutid.
Dette er vel en forudsætning for at kunne bære tanken om gud med ind i Nuet og for at kunne beslutte, at vandre/tilbede gud i ånd og sandhed fremadrettet. (?)
For mig er selve Nuet noget selvstændigt, som er svært - eller nok snarere umuligt - at rumme, og hvis dybde jeg kun kan ane.
Her er tanken for mig sekundær i forhold til selv oplevelsen, følelsen, fornemmelsen, det intuitive - og gudsforestillinger er for mig for det meste fraværende.
Nuet kan være så fængslende, synes jeg, at jeg kan komme til at glemme mig selv.
Mon ikke vi alle kender til at opleve en biograf-forestilling så spændende og gribende, at vi først bagefter genfinder os selv blinker

Og når vi så kommer til Evigheden så føler jeg mig endnu mere fortabt blinker noget, der ligger bag, over, under, i nuet - "alle tider" - noget jeg allerhøjst kan ane - måske som noget uendeligt, der står lodret i forhold til tiden som værende vandret.

Sammenfattende kan jeg måske sige det sådan, at jeg ikke bilder mig ind at kunne opleve hverken nuet eller - endnu sværere - evigheden blinker
Men det er skønt, synes jeg, dog at ane dem begge yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22793 - 25/02/2017 16:41 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Du skriver:
Citat:
Og følte mig næsten tvunget til at skrive et indlæg der går i dybden med hvordan tiden kan og retteligen bør forstås.
Mit svar:
Det håber jeg, du gør alvor af - og jeg glæder mig til at læse det smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 82 af 115 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk