annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15796962
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393288
Et andet syn 1999413
Åndelig Føde 1562911
Jesu ord 1530466
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 118 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Guds Ord

Hej Tikka og Arne og Thomas mfl

Jeg følger lidt med fra sidelinjen

Og jeg blev noget så forskrækket over hvad du Arne skrev om tiden:

Citat:
Umiddelbart er mine tanker om Nuet, at det jo er det eneste, der eksisterer - fortiden eksisterer ikke mere, og fremtiden er endnu ikke blevet eksisterende - men måske eksisterer også Evigheden...


Og følte mig næsten tvunget til at skrive et indlæg der går i dybden med hvordan tiden kan og retteligen bør forstås.

Men Tikka har dog allerede fået skrevet mere tankevækkende og korrekt om tiden end Arne fik begyndt så uheldigt (men som oplæg og provokation var det måske alligevel godt, for det vil afstedkomme nok en del protester eller indsigelser imod dette forsimplede og forkerte syn på tiden).

Om jeg selv kommer med min egen redegørelse for tiden eller tidsligheden inde over vores eksistens, må tiden smiler vise. Indtil videre vil jeg nøjes med at glæde mig over at Tikka straks bemærkede at der var noget galt i Arnes betragtning med at nuet er det eneste der eksisterer.


Til Tikka vil jeg vise følgende citat fra Paul Tillich:

the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.

Som korrektion og uddybning til følgende:

Citat:
-Evigheden?

Det evige nu eller et liv uden død?

Ifølge skrifterne lever gud i evighedernes evighed.


Evigheden i Nuet, er ikke et evigt Nu. Ej heller et liv uden død, uden begyndelse og ende, men at det levede liv får Guds Tid og ikke går fortabt.

Hvad der står i Bibelen eller Skrifterne er til inspiration og ikke sandheden i kristendommen. Sandheden er en vej, det er livet med Gud inde over og det at vi kun som personer, og det frie personer, kun i vores individuation, og ikke som individer kan rumme Gud og hele guddomsfylden.

Jeg er ked af at se du har en tendens til at misbruge skrifterne Tikka og påstå kristendommen er en uåndelig skriftreligion, og at kristne render rundt og tror på bibelen, hvad der står der. Dette er ikke kristendommens genstand for Troen eller Troens indhold. Bibelen udgør en inspiration og det er indledningen på en diskurs vi alle kan deltage i om fx kristen troens indhold.

Mange kærlige hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
07/05/2024 00:21
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Færre og færre bliver au pair i Danmar..
07/05/2024 02:47
Amerikanske luftfartsmyndigheder starter..
07/05/2024 02:30
Forhandlinger om våbenhvile i Gaza fort..
07/05/2024 01:12
Journalist i Rafah: Konstante angreb lig..
06/05/2024 23:15
Forsvarslektor: Tilslutning til våbenhv..
06/05/2024 21:50
Nyheder fra Religion.dk