annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22051 - 20/11/2016 11:47 Mit liv med Gud, mit Gudsliv
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Mit liv med Gud, mit Gudsliv,

den min praksis

hvor jeg giver slip på mig selv

1):

for at lade Guds Ånd fylde mig

2):

for at lade Guds Vilje ske med mig

3):

for at høre og lyde Guds Ord, Guds tale og tiltale mig, Samvittighedens stemme og røst. Især eksistentialisterne og Jung har lagt stor vægt på skyld og samvittighed som et positivt fænomen. Hvor de fandt at mange psykiske vanskeligheder stammer fra en fortrængning og benægtelse af vores samvittighed og skyldsbevidsthed.


4):

for at give plads for Guds fødsel i mit liv, så jeg erfarer hele Guddomsfylden i kød og blod = Kristi nærvær, Kristus her og nu, mig i Kristus og Kristus i mig

etc etc 5) 6) 7) 8) 9) og så fremdeles

mit liv med Gud, mit Gudsliv er konkret og erfaringsbaseret, derfor kan jeg også sige det er mit "Jung liv", det repræsenterer meget hvad Jung har lært mig

de største kilder til inspiration er fra kristen hold og er:

Paulus

Luther

Albert Schweitzer

Rudolf Steiner

Paul Tillich

Karl Barth

Dietrich Bonhoeffer

Nicolai Berdyaev

mange flere kunne nævnes


-0-0-0-0-0-0-

-0-0-0-0-

Mit liv med Gud har en feminin side og en maskulin side.

Den feminine side her giver jeg slip på mig selv, hengiver og overgiver jeg mig selv til Gud, lader jeg mig fylde af Gud.

Den maskuline side her er jeg ekstatisk grebet af Ånden/Gud, i mit es = i Kristus (alt formår jeg i KRISTUS, i ham, som giver mig kraft), flyvende og i FLOW, i zonen, handledygtig og kreativ, under indflydelse af stor inspiration og motivation, under Åndens ledelse og indflydelse.


-0-0-0-0-

Jeg er ikke altid optaget af Gud, for der hvor Kristus er, hvor Ånden er, der er også Friheden. Således gælder at som jeg kan blive mig selv fri og løs (uden at miste mig selv), så kan jeg også blive fri og løs af Gud (uden at miste Gud).

Denne frihed og kreativitet og skabeglæde, finder vi i udtalt grad hos Paulus og Nicolai Berdyaev og eksistentialisterne.

Hvilket gør at mange religiøse finder at verdslighed og sekularitet og ateisme kendetegner disse mennesker, eller den spiritualitet, lige lovligt meget.

Vi har denne konflikt her på siden, trosfrihed, hvor de stærkt religiøse der går ind for en guddommelig monisme og moralisme, altså en determinisme, og de fordømmer eller afviser den paulinske protestantiske spiritualitet.

De stærkt religiøse går ind for en monisme og dermed en determinisme, hvorimod tilhængerne af den paulinske protestantiske spiritualitet operere med frihed og kreativtet og dermed den dualisme der er nødvendig for indeterminisme (frihed og kreativitet), da de afviser enhver form for determinisme.


Jeg har brugt meget krudt på de stærkt religiøse (som også inkluderer ny ateisterne, der også går ind for en stærk determinisme), men jeg føler livet er for kort til at skulle være involveret i en strid med disse mennesker som jeg slet ikke forstår.

Den her snak om determinisme og indeterminisme (monisme og dualisme), får Zizek til at påstå at kristendommen (kristendommens metafysik) har en stærkere ateisme end den man finder hos Dawkins og nyateisterne (materialistiske naturvidenskabelige metafysik). Og Zizek har virkelig en god pointe her.

-0-0-0-0-0-

-0-0-0-

Den paulinske protestantiske spiritualitet bliver videreført i en moderne udgave af det vi forstår ved eksistentialismen.

Eksistentialismen præsenterer og repæsenterer den paulinske protestantiske spiritualitet.

Paul Tillich er den største kender af dette forhold.

-0-0-0-0-

-0-0-0-
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22052 - 20/11/2016 14:12 Re: Mit liv med Gud, mit Gudsliv [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Her lige lidt om det min feminine spiritualitet, den feminine side af mit Gudsliv, liv med Gud.

Vil forsøge i denne tråd at bemærke om det jeg beskriver befinder sig indenfor min den feminine spiritualitet eller den maskuline.

Nogle tror at min feminine spiritualitet og Gudsliv kan være udtømmende og en fuldt dækkende forklaring på min spiritualitet, men sådan er det ikke, da en forståelse min spiritualitet også skal inkludere dets maskuline sider.

Men her lige hvad der kendetegner den feminine side af sagen, min spiritualitet eller Gudsliv, liv og praksis med Gud:

Det er en hengivelse Gud, og overgivelse og fordybelse Gud, der er kendetegnet af en vis trance tilstand jeg formår at hensætte mig selv i. Jeg er passiv og modtagende, sænker mig selv i moder naturen eller det dybe og afgrundsdybe, derfor betegnelsen feminin.

Teknisk teologisk betegner jeg det som Guds fødsel i mig, eller mig der som en brud på bryllups natten gør mig rede til at modtage min elsker, min højt elskede brudgom.

Så ud over trance er det også kendetegnet ved det erotiske og tantriske. Det er vidunderligt og fyldt med skønhed, fyldt med usigeligt lyst og fryd, suk ak og ve, lidelsesfyldt passion.

Her erfarer jeg ofte uden de store problemer hele guddomsfylden i kød og blod, det er en legemliggørelsens ny virkelighed, fyldt med helt nye biologiske processer der helbreder, Healer, og fornyer mig og mine kræfter, vitalitet, sundhed, raskhed, ja det er godt som nattens søvn. Men det er ikke søvn, det er trance mere, hvilket er kendetegnet ved at man/jeg/vi er i den dybeste afspændte tilstand tænkes kan uden at vores vågne bevidsthed er den mindste smule sløret eller svækket.

Det har orgasme (åndedræt hjerte rørelser og bevægelser) lignende kvaliteter med inde over uden at det specifikt seksuelle som der er, kan være, tale om i forbindelse en partner kommer på tale. Således vil det uanset hvor erotisk frydefuldt det går hen og bliver aldrig blive forvekslet med noget seksuelt, hvilket giver en tryghed uden lige at vide dette og kunne let skelne her.

Må den orgasme lignende fryd ikke blive seksuelt? Jo det må blive lige så seksuelt det være vil, blot må der ikke komme på tale nogen former for kønsorgan relateret stimulation der bidrager til denne orgasme lignende fryd og lyst.

At kunne denne forskel og skelnen er altafgørende vigtig. Ellers forvirrer og sammenblander man/vi to områder der uanset hvor ens de er på en række biologiske parameter dog tilhører hver sin sfære, ihvertfald mentalhygiejnisk.

Uden tvivl havde middelalderen en mere levende spirituel praksis med en sådan beskrevet trance end vores moderne tid kan opbyde.

To grunde til at den her beskrevne feminine trance spiritualitet indenfor kristendommen har så svære vilkår, skyldes seksualforskrækkelsen på den ene side og på den anden side, nærmest det modsatte, nemlig seksualhungeren, at man/vi altid, i enhver given situation foretrækker det specifikt seksuelle.

Ofte er det Jung der skinner igennem men her ser vi Freud, Reich, Alexander Lowen, Arthur Jarnov, Peter Levine og Osho (Bhagwan Shree Rajneesh) bevægelsen også har haft deres store indflydelse på mig.

Hinduismen kan vi ikke undgå at komme til at tænke på, for næppe, ud over kristendommen, især i middelalderen, er der nogen anden verdensreligion end lige hinduismen der har udmærket sig så godt på det her spirituelle felt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22084 - 24/11/2016 13:36 Re: Mit liv med Gud, mit Gudsliv [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Feminin kristen mystik

det er kropsligt

der er tale om trance lignende tilstande der ikke er uden vidunderlig skønhed, erotiske lystfølelser og orgasme lignende fryd

så på den måde bliver det en vidunderlig trance tilstand og "devotion" hengivelse Gud = os selv i det ubevidste

-0-0-0-

Nu rykker jeg stikket til verden

nu bryder jeg forbindelsen til pirrelige irritable mig selv (stressede mig med dårlige nerver), der er så fyldt med tvangsprægede dårlige vaner jeg ikke kan få bugt med, komme ud af

Hvordan gør du det Hans-Kristian?

Jo jeg placerer mig selv i en trance coma lignende tilstand, dybdeafspændt tilstand, hvor jeg slipper min bevidsthed = min ånd (uden at jeg tillader søvnen at overmande mig, da jeg ikke skal sove) for at give plads for Guds Ånd.

Det er en sindsændring der medfører en bevidsthedsændring jeg efterstræber

De fleste af os magter en sindsændring, men en bevidsthedsændring hører til sjældenhederne

Sindsændringen er forspillet til at tage imod Guds Ånd

Hvis et menneske ikke ændrer sind, vil det ikke kunne modtage Guds Ånd.

Sindsændringen er: Guds Vilje nu med mig ske, ikke længere min egen vilje

I takt med at jeg gør mig viljeløs, fri af min egen vilje, bliver tilstanden mere og mere trance lignende samtidigt med at Guds Vilje vinder indflydelse på mig i enhver fiber og kropscelle

Her kysses livet, det er frydefuldt, som om Gud eller id-Selvet vil fylde os med lyst og fryd i første omgang

det er oftest ledsaget af fantasirige og drømme agtige bevidsthedsstrømme af tiltagende varighed

"fantasy world"

intuitionen og fantasien kan være så livlig at vi risikerer i forbindelse en drøm at glide ind i søvnen, men dette bør undgås (hvis vi da ikke er meget trætte og udkørte). Jeg må gerne drømme, men det skal være så tilpas dagdrømme agtigt at jeg ikke falder i søvn.

Den ønskelige tilstand giver jeg navnet "trance dagdrømmeri" eller mine "trance melankolske dagdrømmerier"

Befinder et menneske sig i den ovenfor beskrevne tilstand så er der en mulighed for at en bevidsthedsændring indfinder sig.

Dette er stort, så stort og radikalt og lykkeligt katastrofalt at man ikke er i tvivl herom, at bevidsthedsændringen er indtrådt

Jeg skriver katastrofalt, fordi det er en indre katastrofe:

Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste,

Den forvandling bevidsthedsændringen er, kommer fra Gud, har vi jo gjort rede for gennem at vi gav slip på vores egen vilje og tillod Guds Vilje at ske

Så det der indtræffer er autonom, det er en processuel refleks i forbindelse vores meget avancerede autonome nervesystem ANS

På vej til denne mulige bevidsthedsændring gik eller bevægede vi os igennem en frydefuld lystbetonet trance periode fyldt med søde drømme og fantasier om I husker hvad jeg skrev ovenfor. Og det er her, i dette "landskab" at vi bliver helbredt, HEALET at HEALING indfinder sig, ja det er fyldt med HEALING POWER (vel at mærke feminin HEALING POWER, det siger jeg fordi der også findes maskulin Kristusmystik HEALING POWER, hvilket jeg nok skal komme til engang og redegøre for)

Hvis det vi primært trænger til er at blive helbredt, så vil en bevidsthedsændring næppe indfinde sig, da Gud eller visdommen i arketypen Selvet ved præcist hvad det er vi behøver i den rigtige rækkefølge (hvilket Paulus selv nævner)

Hvis det store skulle ske, at en radikal lykkelig katastrofal bevidsthedsændring skulle indfinde sig = Gud eller Guds Ånd lader sig føde i os,

da er der tale om at vi er blevet nye mennesker, og vi kan nu bryde dårlige vaner og vi formår at søsætte nye projekter, vores liv får helt nye tiltrængte retninger som vi længe har gået og ønsket os det eller som også er uventede og går i en ganske anden retning end den retning vi havde troet skulle være vores her i livet, som dengang hvor jeg imod alle odds, imod alt i stjernerne, imod mine evner, begyndte at skrive
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk