annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 330 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 115 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21808 - 02/11/2016 08:46 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Gør det nogen forskel?
„Men gør det overhovedet nogen forskel hvem der har skrevet bøgerne i Bibelen?“ spørger du måske. Ja, det gør en meget stor forskel. Hvor stor betydning ville du tillægge et dokument der efter sigende skulle indeholde en vens testamente og sidste vilje, hvis det viste sig at det slet ikke var ham der havde skrevet det? Forestil dig at nogle eksperter fortalte dig at det var en forfalskning — at velmenende venner havde nedskrevet det de mente var din vens ønsker. Ville det ikke forringe værdien af dokumentet? Ville du kunne stole fuldt og fast på at det udtrykte din vens ønsker?
Noget lignende gør sig gældende med Bibelen. Det er ikke så mærkeligt at mange mennesker — selv de der hævder at være kristne — føler at de uden videre kan ignorere det den siger om for eksempel ærlighed og kønsmoral. Mange kan sikkert nikke genkendende til udtalelser som: „Jamen det er jo bare Det Gamle Testamente!“ — som om det betyder at det ikke rigtig har nogen værdi. Og det til trods for at apostelen Paulus faktisk beskrev det såkaldte Gamle Testamente som „hellige skrifter“ der var „inspireret af Gud“.
„Man kan da ikke bare sidde alt det overhørig som eksperter og forskere har fundet ud af,“ indvender du måske. Selvfølgelig ikke! For eksempel står vi i gæld til ærlige forskere der har gjort det muligt at identificere Bibelens originale tekst. Det er rigtigt at der i århundredernes løb sneg sig nogle småfejl ind i bibelteksten efterhånden som den blev afskrevet igen og igen. Men husk: Der er stor forskel på at anerkende at der har sneget sig nogle småfejl ind i afskrifter af Bibelen, og på at affeje hele Bibelen som menneskeværk.
Bevar troen på „de hellige skrifter“
Lige inden Paulus sagde til Timoteus at Bibelen var inspireret af Gud, havde han forklaret ham hvorfor en sådan inspireret beretning var af afgørende betydning. „I de sidste dage,“ sagde han, vil „onde mennesker og bedragere . . . gå frem til det værre, idet de leder vild og ledes vild“. (2 Timoteus 3:1, 13) Allerede på Paulus’ tid var der nogle tilsyneladende ’vise og forstandige’ mennesker der brugte „overtalende argumenter“ for at vildlede folk og svække deres tro på Jesus Kristus. (1 Korinther 1:18, 19; Kolossenserne 2:4, 8) Paulus opfordrede Timoteus til at modstå deres indflydelse ved at blive i det han fra den spæde barndom af havde lært ud fra „de hellige skrifter“, der stammede fra Gud. — 2 Timoteus 3:14, 15.
Det er vigtigt at du gør det samme her i disse „sidste dage“. Undervurder ikke den fare der er for at blive vildledt af endog meget „overtalende argumenter“ der bliver fremført af dygtige mennesker. Sørg i stedet for, ligesom de kristne i det første århundrede, at beskytte dig ved at stole fuldt og helt på det du lærer ud fra Bibelen — der i sandhed er Guds inspirerede ord.
Jehovas Vidner vil med glæde hjælpe dig til at få tillid til Bibelen. De kan vise dig hvordan de bibelske principper op gennem historien har vist sig altid at være til at stole på; hvordan Bibelen stemmer overens med videnskaben når den kommer ind på videnskabelige emner; hvordan den er fuldstændig harmonisk fra begyndelsen til slutningen; hvordan dens profetier med usvigelig sikkerhed er gået i opfyldelse — og meget, meget mere. Du skal være velkommen til at skrive til udgiverne af dette blad og bede om oplysninger som har hjulpet millioner af andre oprigtige mennesker til at forstå at Bibelen virkelig er Guds ord.
Top Svar Citer
#21810 - 02/11/2016 10:17 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg må jo straks erkende, at Bjergprædikenen selvfølgelig ikke berettes at være foregået i år 0, hvorfor jeg har regnet ca. 30 år forkert, men jeg ser, at vi dog er enige om, at denne beretning har cirkuleret mundligt i årtier, inden den omsider kom på skrift - hvilket for mig er en væsentlig faktor ved vurderingen af dens ægthed.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Og din Ikón! Tror du, at det er en subjektiv påvirkning, som billedet vækker i dig, eller forestiller du dig, at den rent faktisk "udsender en kraft"? (I mangel af bedre formulering).
Mit svar:
Jeg tilslutter mig, hvad mange har sagt: Ikoner er vinduer ind til den guddommelige verden:
Citat:
I den ortodokse kirke kommer billederne i første række, på linie med bibellæsning, bønner og korsang, fordi ikonen er et helligt, benådet kunstværk.
Jeg er klar over, at der især i den protestantiske kirkeverden hersker en mistanke om, at den ortodokse kirkes ikoner kan være "afgudsbilleder".
Jeg mener dog, at mistanken skyldes manglende indsigt i den holdning, at budskaber kan udtrykkes såvel i ord som i billeder.
Mistanken og den deraf følgende ikonoklasme har flere gange givet alvorlige stridigheder:
Citat:
Tilhængerne af ikoner, kaldet 'ikonodoulos' - for eksempel Johannes af Damaskus og mange andre munke - fremførte, at der i ikonen i modsætning til andre billeder var noget af den samme 'substans' som det ikonen afbildede, og en ikon af for eksempel Jesus derfor kunne 'æres' uden at det var afgudsdyrkelse.
og
Citat:
Visse protestantiske ledere (Zwingli og Calvin) opfordrede deres tilhængere til at rense de katolske kirker for religiøse billeder - fordi billederne var grund til afgudsdyrkelse i kraft af at være billeder af det hellige men ikke det hellige selv.
At ikoner kan være en direkte inspiration til det guddommelige kan vel være en svækkelse af præsteskaberne - især i den katolske kirke, hvor "vejen til Gud" - så vidt jeg ved - alene skal gå gennem præsteskaberne blinker

Alt det - og den nødvendige viden om, hvordan man "læser" en ikon (farver og symboler) - kendte jeg intet til, da jeg mødte den Kristus Ikon, som er gengivet her i Galleriet.
Her var det alene øjnene - dybt alvorlige og kærlige - der så ind i mig smiler
At kunne "læse" en ikon giver den imidlertid større dybde.

For mig er idéen om ikoner som afgudsdyrkelse nonsens.
Ikoner er for mig visuelle inspirationer - som al god billedkunst - og her alene på det religiøse område.

Og så længe de kristne kirker opretholder "kannibalfesten ved alteret" Nadveren, tror jeg ikke, man behøver at bekymre sig om Ikoner som afgudsdyrkelse blinker
(Det sagde også Johannes af Damskus - om end med andre ord blinker hvilket afsluttede ikonoklasmen i den ortodokse kirke)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21815 - 02/11/2016 19:47 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Jørgen

Ja, Arne, jeg tænker, at billeder også kan udtrykke noget, ligesom ord kan.

Det er jo en fantastisk oplevelse, du har haft. Har du også haft den oplevelse i andre sammenhænge - når du ikke er med din ikon?

------------

Jørgen:
Citat:
Okay så er der noget jeg har misforstået, jeg trode det drejede sig om Guds ord.


Hvad er det, du her svarer på, som får dig til at svare sådan?

Jørgen:
Citat:
Hvad jeg mener at Guds rige er, ja det mener jeg at jeg har fortalt flere gange.


Her er et Jesus-ord om Guds Rige fra Lukas-evangeliet:

Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.

Eller i andre oversættelser:

Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er inden i jer.

Jeg skrev i et andet indlæg:
Her på jorden forstår jeg Guds Rige som de mennesker, der i tro(fasthed) følger Jesus.

Hvis begge oversættelser skal med, så kan jeg tilføje, at det er de mennesker, der lever et uselvisk kærligt liv blandt hverandre, fordi de i hjertet er opfyldt af uselvisk kærlighed - og som, jf. missionsbefalingen, lærer andre at holde alt det, som Jesus har befalet.

- Derfor er bjergprædikenen så vigtig en tekst!

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#21826 - 03/11/2016 16:13 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Det er jo en fantastisk oplevelse, du har haft. Har du også haft den oplevelse i andre sammenhænge - når du ikke er med din ikon?
Mit svar:
Det er ikke helt så nemt at give dig et ærligt, oprigtigt og sandt svar, som jeg troede, men jeg kan da forsøge blinker

Det første, jeg kommer i tanker om, når du spørger om "andre sammenhænge", er nok Thomas-evangeliets logion 113:
Citat:
Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."
og logion 77:
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op og I skal finde mig dér!"
Måske kan jeg sammenfatte det til, at min Ikon-inspiration siger mig, at "Guds Rige" er her og nu.
Og hvad "Gud" er, fik Moses at vide ved den brændende tornebusk: "Jeg er den, der ER"

Thomas-evangeliet hævdes at være samtidigt med - eller før - de fire evangelier, som fandt nåde hos de politiske og religiøse magthavere, da Bibelen blev et samlet skrift (Se Gyldendals ISBN 87-01-00762-9: Thomas Evangeliet ved Søren Giversen).

Noget af det, der for mig gør Thomas-evangeliet (som jo altså blev fravalgt/forbudt) inspirerende, er, at der her ikke er en masse bud om, at "du skal" - "du skal" - "du skal" - men snarere fristende tilbud om at "åbne øjnene".
Det gør for mig Thomas-evangeliet mere troværdig end Bibelen.

Generelt kan jeg ikke frigøre mig fra mistanke om, at alle mennesker, der vil missionere, vil byde over andre, vil gøre sig klogere end andre - evangelisterne medregnet - også ofte handler ud fra motiver i dem selv, der ikke lige er "uselvisk kærlighed".

Når jeg møder en missionær (også Bibelens forfattere), vil mit første spørgsmål derfor være:
Hvorfor tror du, at du er klogere end mig?.
Og det næste:
Hvad er dit motiv for at søge at påvirke mig?

Det er da fair nok, at vi alle udtaler os om vore egne standpunkter - men det må være "på lige fod" vil jeg mene blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21832 - 04/11/2016 13:14 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Åbenbaringen 12:7 siger,Og der udbrød krig i himmelen: Mikael*+ og hans engle kæmpede mod dragen, og dragen og dens engle kæmpede. Dette skete i 1914 da ærkeenglen Mikal SOM ER JESUS kastede Satan og hans engle ud af himlen og ned til jordens nærhed.
Hvad er Guds rige?
„Denne gode nyhed om riget . . .“ — MATTÆUS 24:14.
I SIN berømte bjergprædiken lærte Jesus sine disciple en bøn som indbefatter denne anmodning til Gud: „Lad dit rige komme.“ Millioner af mennesker har lært denne bøn udenad og har bedt den gentagne gange. I et opslagsværk omtales den som „den mest anvendte bøn blandt alle kristne i deres gudsdyrkelse“. Men mange der fremsiger den, ved ikke ret meget om hvad Riget er, eller hvad det vil udrette når det kommer. — Mattæus 6:9, 10.
Det er ikke så overraskende. Religiøse ledere i den kristne verden kommer med modsigende, forvirrende og komplicerede forklaringer på hvad Riget er. En skriver at Guds rige er „noget overmenneskeligt, . . . en indre forbindelse med den levende Gud . . . , en åndelig oplevelse med Gud hvori mænd og kvinder finder frelse“. En anden definerer evangeliet om Riget som „undervisning om kirken“. Og Den katolske Kirkes Katekismus siger: „Guds Rige er . . . retfærdighed og fred og glæde i Helligånden.“
En meget tydeligere forklaring på hvad Riget er, findes på side 2 i dette blad. Der forklares det at Guds rige er en virkelig regering der styrer fra himmelen, og at det snart vil fjerne al ondskab og gøre jorden til et paradis. Lad os se hvordan Bibelen støtter denne forståelse.
De fremtidige herskere over hele jorden
Riget er et styre som Gud står bag. Kongen i Guds rige er den opstandne Jesus Kristus. Hans indsættelse som konge i himmelen blev beskrevet i et syn der blev givet til profeten Daniel, som skrev: „Jeg så videre i nattesynerne, og se: Med himmelens skyer kom en der var som en menneskesøn [Jesus], og han fik foretræde for den gamle af dage [Jehova Gud], og man førte ham frem foran ham. Og der blev givet ham herredømme og ære og kongemagt, og alle folkeslag, folkestammer og tungemål skal tjene ham; hans herredømme er et varigt herredømme der ikke skal forsvinde, og hans rige er et som ikke vil blive ødelagt.“ — Daniel 7:13, 14.
Daniels Bog viser også at Riget vil være grundfæstet af Gud, at det vil fjerne alle jordiske regeringer, og at det aldrig vil blive omstyrtet.
Kapitel 2 beskriver en drøm som Babylons konge fik af Gud, i hvilken han så en stor billedstøtte der skildrede en række på hinanden følgende verdensriger. Profeten Daniel tydede denne drøm. „I de sidste dage,“ skrev han, „vil himmelens Gud oprette et rige som aldrig vil blive ødelagt. Og riget vil ikke blive overdraget til noget andet folk. Det vil knuse og gøre ende på alle disse riger, men selv bestå evindelig.“ — Daniel 2:28, 44.
Kongen i Guds rige er ikke alene om at herske. Under sin tjeneste på jorden forsikrede Jesus sine trofaste apostle om at de og andre ville blive oprejst til himmelen og sidde på troner. (Lukas 22:28-30) Jesus mente ikke bogstavelige troner, for som han tilkendegav, vil Riget være i himmelen. Bibelen siger at disse medregenter er fra „hver stamme og hvert tungemål og hvert folk og hver nation“. De vil blive gjort til „et kongerige og til præster for vor Gud, og de skal herske som konger over jorden“. — Åbenbaringen 5:9, 10.
Hvorfor nyheden om Riget er god
Læg mærke til at Jesus Kristus får herredømme over „folkeslag, folkestammer og tungemål“, og at hans medregenter skal „herske som konger over jorden“. Hvem vil være dette riges undersåtter? De der reagerer positivt på den gode nyhed som forkyndes i dag. Undersåtterne omfatter også dem der vil blive oprejst til liv på jorden, og som får mulighed for at leve evigt.
Bibelen beskriver udførligt de velsignelser menneskene vil glæde sig over under Riget. Her er nogle få af dem:
„[Gud] standser krige indtil jordens ende. Buen splintrer han og sønderhugger spyddet; vognene brænder han i ild.“ — Salme 46:9.
„De skal bygge huse og bo der; og de skal plante vingårde og spise deres frugt. De vil ikke bygge for at en anden skal bo der; de vil ikke plante for at en anden skal spise.“ — Esajas 65:21, 22.
„[Gud] vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, heller ikke sorg eller skrig eller smerte skal være mere. Det som var før er forsvundet.“ — Åbenbaringen 21:3, 4.
„Da åbnes de blindes øjne, og de døves ører lukkes op. Da springer den halte som hjorten, og den stummes tunge råber af glæde.“ — Esajas 35:5, 6.
„Den time kommer i hvilken alle de der er i mindegravene skal høre hans [Jesu] røst og komme ud, de som har gjort det der er godt, til en livets opstandelse.“ — Johannes 5:28, 29.
„De sagtmodige tager jorden i besiddelse, og de kan glæde sig over megen fred.“ — Salme 37:11.
Det er bestemt en god nyhed! Og hvad mere er: Opfyldte bibelprofetier viser at tiden er nær hvor Riget vil udstrække sit retfærdige styre til hele jorden.
Så efter det her er Guds rige ikke bare noget inden i et menneske.
At vi ikke kan se riget er fordi at det er oprettet i Himlen men det hersker over hele universet.
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 115 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Nyheder fra Religion.dk