| 
| 

| 1 
registreret Arne Thomsen
170 
gæster og
276 
søgemaskiner online. |  
| 
	Key:
	Admin,
	Global Mod,
	Mod
 | 
 |    | 

| 

| Skribent: Arne Thomsen Emne: Re: Guds Ord
 |  
| Hej Thomas.

Du stiller spørgsmålet:

Mit svar:Det er jo en fantastisk oplevelse, du har haft. Har du også haft den oplevelse i andre sammenhænge - når du ikke er med din ikon?Det er ikke helt så nemt at give dig et ærligt, oprigtigt og sandt svar, som jeg troede, men jeg kan da forsøge

Det første, jeg kommer i tanker om, når du spørger om "andre sammenhænge", er nok Thomas-evangeliets logion 113:

og logion 77:Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?""Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."

Måske kan jeg sammenfatte det til, at min Ikon-inspiration siger mig, at "Guds Rige" er her og nu.Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op og I skal finde mig dér!"Og hvad "Gud" er, fik Moses at vide ved den brændende tornebusk: "Jeg er den, der ER"

Thomas-evangeliet hævdes at være samtidigt med - eller før - de fire evangelier, som fandt nåde hos de politiske og religiøse magthavere, da Bibelen blev et samlet skrift (Se Gyldendals ISBN 87-01-00762-9: Thomas Evangeliet ved   Søren Giversen).

Noget af det, der for mig gør Thomas-evangeliet (som jo altså blev fravalgt/forbudt) inspirerende, er, at der her ikke er en masse bud om, at "du skal" - "du skal" - "du skal" - men snarere fristende tilbud om at "åbne øjnene".
 Det gør for mig Thomas-evangeliet mere troværdig end Bibelen.

Generelt kan jeg ikke frigøre mig fra mistanke om, at alle mennesker, der vil missionere, vil byde over andre, vil gøre sig klogere end andre - evangelisterne medregnet - også ofte handler ud fra motiver i dem selv, der ikke lige er "uselvisk kærlighed".

Når jeg møder en missionær (også Bibelens forfattere), vil mit første spørgsmål derfor være:
 Hvorfor tror du, at du er klogere end mig?.
 Og det næste:
 Hvad er dit motiv for at søge at påvirke mig?

Det er da fair nok, at vi alle udtaler os om vore egne standpunkter - men det må være "på lige fod" vil jeg mene

M.v.h. Arne
   |  |  |   |