annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 28 af 45 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21007 - 26/06/2016 22:26 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: "Emnet - for mig - i denne tråd er menneskers evne til at opleve den fuldkomne enhed (kan man måske kalde det), at jeg'et og universet smelter sammen, som jeg i mit første indlæg formulerede sådan: … "
... #21006 - 26/06/2016 11:15


Det er da bestemt muligt på forskellig vis at manipulere tankerne derhen hvor man ønsker ved træning, så en sådan oplevelse kan opnås.

*

"Jeg kunne ønske dig, at du bare mindst én gang lykkedes med en meditation, som den her beskrevne - eller en lignende.
Da ville dine skeptiske ord sidst i dit indlæg nok se noget lysere ud."



Jeg har prøvet, det der skal prøves i forhold til meditation, og behøver ikke dette for at lære mig selv at kende ej heller for at acceptere dette billede.

Jeg har heller ikke behov for en intuitiv anet oplevelse af "den fuldkomne helhed" ad meditativ vej, som jeg kan længes efter, når jeg ikke mediterer.

Jeg oplever meditation som meeget egocentreret.


¨¨¨¨


Redigeret af Tikka (26/06/2016 22:47)
Top Svar Citer
#21010 - 27/06/2016 10:22 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dit seneste indlæg viser klart, vil jeg mene, at du har en afvisende holdning til meditation.

Dertil kommer, at du synes at sætte lighedstegn mellem tænkning og bevidsthed.

Og kan bevidstheden ikke slippe fri af tankerne, bliver der nok ikke mulighed for meditation.

Dét får mig til at tro, at du med denne din indstilling på forhånd udelukker dig selv fra at få noget ud af forsøg på meditation: dét Sam Harris kaldte: fitness of the spirit and the psyche (som jeg nævnte i mit første indlæg i denne tråd).

M.v.h. Arne smiler

P.S.:
Hvilken indstilling, man vælger, afhænger vel af ens tanker, følelser, fornemmelser, intuitioner - samt påvirkningerne fra det ubevidste i os, som vi ikke opfatter, men som alligevel styrer os ganske meget.

Det sidste var jo, hvad Jim Morrison sang om i The Doors ("dørene" til det ubevidste) blinker
Top Svar Citer
#21012 - 27/06/2016 21:16 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Dit seneste indlæg viser klart, vil jeg mene, at du har en afvisende holdning til meditation.

Dertil kommer, at du synes at sætte lighedstegn mellem tænkning og bevidsthed.

Og kan bevidstheden ikke slippe fri af tankerne, bliver der nok ikke mulighed for meditation.

Dét får mig til at tro, at du med denne din indstilling på forhånd udelukker dig selv fra at få noget ud af forsøg på meditation: dét Sam Harris kaldte: fitness of the spirit and the psyche (som jeg nævnte i mit første indlæg i denne tråd).



Du kunne blive en god sælger/forkynder, eller er det måske allerede? smiler


Jeg har prøvet, det der skulle prøves ang. meditation og har gjort det med en positiv tilgang.

At jeg fravælger det i mit liv, er som skrevet, fordi jeg oplever det enormt egocentrisk.

Jeg har valgt livet og medmennesket på godt og ondt, og det er her, jeg lærer migselv at kende.

"Meditationen" findes jo netop i nærværet … ved at åbne sig for indtryk hvor ens tanketyrani er fraværende … og som jo ikke betyder man er tanketom.

*
*

At du mener, tanken ikke er tilstede ved meditation, tror jeg ikke på.

Hele din fremstilling af den meditations teknik som du har haft glæde af, kan jeg slet ikke forstille mig uden tankens tilstedeværelse.

Det er jo lutter tanker.

Din beskrivelse lyder ret bevidst og langt fra tanketom.

Du må jo bruge viljen for at flytte tanken bevidst i denne proces, som du beskriver.

Men du kan måske forklare hvordan du tæller … og hvordan du går videre … og vurdere om "det hele" lykkedes uden tankens tilstedeværelse?

… ordet er dit.



Her din meditationsfremstilling.

"En af hans meditations-teknikker, hvor han bruger chakrerne, og som jeg læste om i en af hans bøger, har jeg haft glæde af.

Billedet er de 7 chakrer med Hjertet i centrum, omgivet af Solar plexus og Hals (dér, hvor vi bliver ramt og der, hvor vi giver igen), som igen er omgiver af mavens Hara (lyst og nydelse) samt Pineal (hjernens personlighed) og som igen er omgivet af Rod (jordforbindelse) og Krone (mod himlen).

Fremgangsmåden er så, at man starter med at ånde ind gennem Hals og Solar plexus samtidig, og ånder ud gennem hjertechakret.
Her man gjort det vellykket mindst tre gange, kan man gå videre til næste lag, hvor man ånder ind gennem Hara og Pineal og ud gennem Hjerte - og når det er fuldført, ånder ind gennem Rod og Krone.

Det er jo - meget groft taget - harmoni mellem input og output i det nære, derefter harmoni mellem lyst og forstand - og endelig harmoni mellem himmel og jord.

Lykkes man i alle tre lag, er det en skøn oplevelse (det er det i hvert fald for mig), som jeg ikke kan beskrive."
… #21006 - 26/06/2016 11:15

¨¨¨¨

P.S.:
Hvilken indstilling, man vælger, afhænger vel af ens tanker, følelser, fornemmelser, intuitioner - samt påvirkningerne fra det ubevidste i os, som vi ikke opfatter, men som alligevel styrer os ganske meget



Hvad mener du med: "Hvilken indstilling, man vælger"?


Ang. det du kalder det ubevidste så gør det jo ikke noget at blive styret af det, hvis ikke man har noget imod det.

Ellers har man jo muligheden for at ændre det.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21015 - 28/06/2016 10:35 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver - til mig:
Citat:
Du kunne blive en god sælger/forkynder, eller er det måske allerede? smiler
Mit svar:
Jeg ønsker bestemt ikke at være hverken "sælger" eller "forkynder".
Jeg ønsker blot at fremlægge synspunkter om emner, der interesserer mig - og at høre andres.
Her oplever jeg gang på gang, at dialoger om et emne åbner for mig nye og spændende perspektiver.
Det er også tilfældet i denne dialog blinker

Du nævner også, at meditation forekommer dig at være "enormt egocentrisk".
Det er jeg meget enig med dig i, og det påskønner jeg - ud fra den tankegang, som kristendommen/jødedommen foreslår: Elske sin "Gud" og sin "Næste" som sit "Jeg".

Jeg tror ikke på, at man kan elske "udad", før man er nået til at kunne elske "indad": sig selv - og her ikke bare et glansbillede, men som man virkelig er (selv om det kan være smertefuldt - især i begyndelsen) - og ikke blot på "overfladen", men "i dybden" - den ubetingede kærlighed til sit eget sind - hvorfra kærligheden kan rettes udad (og for mig ikke blot til "Næsten", men også til verden/universet).

Dine ord om tanker og bevidsthed lader jeg ligge, eftersom vi jo tydeligvis opfatter disse to begreber forskelligt, og eftersom det vel egentlig heller ikke er særlig væsentligt.

Jeg skrev:
Citat:
Hvilken indstilling, man vælger, afhænger vel af ens tanker, følelser, fornemmelser, intuitioner - samt påvirkningerne fra det ubevidste i os, som vi ikke opfatter, men som alligevel styrer os ganske meget.
og du stillede spørgsmålet:
Citat:
Hvad mener du med: "Hvilken indstilling, man vælger"?
Mit svar:
Hvordan man vælger at forholde sig til tilværelsen.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21019 - 28/06/2016 14:14 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Arne

I kommer vidt omkring smiler

Jeg oplever dine ord...den fuldkomne helhed...som meget berigende/befriende.

Hvorfor skrev du ikke bare helheden?

Når du sætter ordet...fuldkommen...på, så begynder jeg at tænke i fuldkommenheder og ufuldkommenheder...altså i modsætninger...perfekt/uperfekt/godt/ondt/lys/mørke.

Har helheden en modsætning? Hvad er det modsatte af et helt æble? Et halvt æble?

Måske skulle jeg blive buddhist griner

Spøg til side, for jeg sidder og tænker...er der et kirsebær på toppen af lagkagen? Teisten ser et kirsebær. Ateisten ser ikke et kirsebær. Sådan er de så forskellige.

Hvem har ret? Hvem beskriver lagkagen rigtigt? Hvem kan beskrive lagkagen? Er vi ude i en konditor konkurrence? Hvem kan lave den bedste lagkage?

Jeg satser på dig Arne blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 28 af 45 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk