annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683928
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381927
Et andet syn 1991558
Åndelig Føde 1524351
Jesu ord 1523336
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 201 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 45 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20996 - 25/06/2016 02:02 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Jeg vil prøve at svare dig, så godt jeg kan, selv om jeg er frustreret over dine svar.

Jeg indsætter mine svar i dit indlæg med grøn farve.



¨¨¨¨

Arne skrev: Nu er jeg jo ikke ekspert i meditation, har kun en stærkt begrænset viden - og tillige en lille smule erfaring - dermed.
Så med disse forbehold:

Du skriver:
Citat:
Det fine ved meditation er man lærer at trække vejret korrekt og flytte fokus, hvis ikke man i forvejen kan dette.

Kan man dette er meditation vel ikke nødvendig, når det er en naturligt del af en selv og som gør man kan være nærværende.

Dog mener jeg, meditation i forståelsen som eftertanke både er fornuftig og nødvendig, da jeg ikke mener, det er menneskeligt muligt at besidde et klarsyn/( klarhed) der gør dette unødvendigt.
Mit svar:
At fokusere på vejrtrækningen er ikke for åndedrættets skyld, men for at undgå at fokusere på alt muligt andet - så der kan blive plads til den umiddelbare oplevelse.

Ja det ved jeg.

Derved er meditationen ikke tanketom, når der fokuseres på vejrtrækningen, ligesom registreringen af "den umiddelbare oplevelse" også sker gennem hjernen/tanken.

Men ta’ ikke fejl. Korrekt vejrtrækning er vigtig for helbredet og det at flytte fokus og nærværet.


Efter meditationen kan eftertanken så komme til.

Ja det er rigtigt.
I meditationen er der ikke rum for eftertanken eller andet forstyrrende.

Man stresser af ved korrekt vejrtrækning og får derved tilført ny energi.


De tanker der skulle komme fastholder man ikke, men lader dem blot passere.

Kun det som der fokuseres på fastholdes.


Indstiller man sit fokus på noget konkret eksempelvis fred, chakra, farver manipulere man sig selv hen i de tankebaner/billeder man mediterer på, når man har lært vejrtrækningens kunst, og det at slippe tanketyranniet.



Du skriver:
Citat:
At længes/stræbe efter en intuitiv anet oplevelse af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" som du husker fra erindringen, i håb om den vil gentage sig, i sådan en grad at den kan erhverves som en sejrspris, mener jeg er egoistisk og ren begær samt selvbedrag.
Mit svar:
Den oplevelse, du her beskriver, er der ikke behov for at gentage, for den har jo allerede ændret ens tilværelse uigenkaldeligt.

Ja så forstår jeg ingenting.

Ordene er dine, og du taler om en længsel efter denne intuitive anet oplevelse … "den fuldkomne helhed" som du anser for en attraktiv livsindstilling, som du først gav udtryk for kunne benyttes irl, efter den gennem meditation var erhvervet, uden at ha’ stået sin prøve i den virkelige verden.



Du skriver:
Citat:
Så spørgsmålet for mig er, hvorfor du mediterer?

Er det følelse af længslen, du kan li'?
Mit svar:
Den første gang, jeg prøvede det - og hvor det i nogen grad lykkedes - følte jeg det som en varig berigelse - med mulighed for mere.

Ja ok … at en enkelt oplevelse kan opleves som en varig berigelse, er da noget vrøvl, da du ikke kender dagen i morgen …

… og hvilken mulighed for mere taler du om, når du i dette indlæg skriver: "Den oplevelse, du her beskriver, er der ikke behov for at gentage, ... "?



Du skriver:
Citat:
Hvad er det, der blokerer adgangen, til det du kalder "hjertes renhed," som du længes efter?
Mit svar:
Dét kan jeg ikke svare dig på, men jeg tror ikke, der kan være tvivl om, at det kun er meget få, der når så langt - selvom nok mange aner lidt om, hvad det er.

Dét er samtidig svar på dine ord om "om buddhistiske munke, der begår mord, vold, sætter ild på folks huse og deltager i krig".

Jeg ved ikke helt hvad der her sker med dit svar, men jeg oplever, du først siger det ene og så det andet.

Nu var det jo dig, der brugte "flere hundrede millioner buddhister her på kloden" som bevis på din påstand om at din intuitive oplevelse af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" (= hjertets renhed/"den fuldkomne helhed") var noget der uprøvet kunne stå sin prøve ude i den virkelige verdens modstand herunder også eget begær.

At du nu "trækker i land" ved at skrive:
" … men jeg tror ikke, der kan være tvivl om, at det kun er meget få, der når så langt … " forstår jeg ikke.



P.S.: Nu er det jo ikke kun buddhister, der dyrker meditation. I shamanismen har det foreløbig været brugt i mindst 40.000 år - rundt om på kloden blinker

Jeg forstår jo ikke, du hiver shamanismen med ind i din argumentation, med mindre du mener, du henvender dig til en åndeverden i din meditation for at lære dig selv at kende og acceptere dette billede.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20999 - 25/06/2016 09:54 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Jeg forstår jo ikke, du hiver shamanismen med ind i din argumentation, med mindre du mener, du henvender dig til en åndeverden i din meditation for at lære dig selv at kende og acceptere dette billede.”

- Det er ikke fordi lægprædikanten ikke læser særlig godt. Det er heller ikke fordi han ikke kan tænke. Han ved ikke engang hvad tænkning ér for noget, og forveksler tænkning med følelser…;)

Han forvirrer bare sine meninger ud af enhver fornuftig sammenhæng, fordi der slet ingen logisk kerne er i hans meninger. Så du vil selvfølgelig ikke finde en tankenødvendig kerne noget sted, da denne kun består af lutter følerier for mystik fra overnaturlig tro – hvad man så ka more sig over og hygge sig lidt med, lave lidt sjov..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#21001 - 25/06/2016 11:25 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når jeg læser dit seneste indlæg her, får jeg det indtryk, at du hverken har nysgerrighed eller sympati for meditation og mindfulness - snarere antipati og afvisning.

Det er jo en ærlig sag - ligesom det er, at det er modsat for mig - men det bekymrer mig, at jeg frustrerer dig, og det ved jeg ikke, hvordan jeg bedst forholder mig til.

Hvordan man end forholder sig til at mange hundrede millioner af mennesker i tusindvis af år har mediteret, så er meditation jo altså noget, der eksisterer i vi menneskers verden, og som vi i den vestlige verden også har taget til os i form af mindfulness.

Det er vist ret klart, at dette ikke er noget, du selv har erfaringer med, og at du udtaler dig alene ud fra den tilgængelige viden herom, du har fundet.

Eller tager jeg fejl?
Har du selv erfaringer med meditation?

Når du skriver:
Citat:
Derved er meditationen ikke tanketom, når der fokuseres på vejrtrækningen, ligesom registreringen af "den umiddelbare oplevelse" også sker gennem hjernen/tanken.
så fastholder du jo et standpunkt - især om tænkning i forhold til følelse, fornemmelse og intuition - som er i strid med nutidens psykologi.
Det skal ingen naturligvis hindre dig i, men det vanskeliggør jo kommunikationen, når der ikke er samme indhold i de begreber, vi benytter.

Dét, at du ophøjet tænkningen til noget overordnet, som åbenbart skal rumme de tre andre psykiske aktiviteter, er det noget, du selv er nået frem til, eller er det noget, du har fundet belæg for i den psykiske forskning?

Jeg bliver noget forvirret, når du alligevel skriver:
Citat:
I meditationen er der ikke rum for eftertanken eller andet forstyrrende.
hvilket jeg er helt enig med dig i.

Men så skriver du efterfølgende:
Citat:
Indstiller man sit fokus på noget konkret eksempelvis fred, chakra, farver manipulere man sig selv hen i de tankebaner/billeder man mediterer på, når man har lært vejrtrækningens kunst, og det at slippe tanketyranniet.
"tankebaner/billeder" og "tanketyranniet" - dét kan jeg ikke få til at hænge sammen.

Dine ord om, at meditative berigelser ikke kan vides om de holder i den virkelige verden, viser, at du ikke har indset, at berigelsen er i en selv - i forholdet til omverdenen.
Dét er i hvert fald, hvad jeg har erfaret - i mindre format, men dog!

Og hvad shamaner angår, nævnte jeg dem, fordi de i så mange tusinde år også har brugt - og stadig bruger - meditation - om end på en anden måde.

(Her kunne det måske være fristende også at inddrage, hvad der kan opnås gennem hypnose - men det lader jeg foreløbig ligge blinker )

Har jeg ret i, at du ikke har erfaringer med og ej heller har sympati for meditation/mindfulness?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21002 - 25/06/2016 17:29 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Som jeg forstår det, handler tråden om dig og din meditationsoplevelse.

Du mener, du gennem følelsen i meditationssituationen lærer dig selv at kende ved at fokusere på vejrtrækningen så forstyrrende tanker og andet for denne proces udelukkes.

Hvad du lærer, om dig selv er ikke tema, men du inddrager, at det billede af digselv du i meditationen får, skal du lære at acceptere.

Så langt, så godt … (håber jeg) smiler

Videre "ud af denne vej" … derude "for enden" … eller mere rigtigt sagt i en meditations sammenhæng … videre "op ad denne vej" i ønsket om forening med universet "den fuldkomne helhed" som du i din meditation i få øjeblikke intuitiv har anet, og som du også kalder tråden, beskriver du at denne fuldkomne helhed består af, en "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse"

Alt dette mener du kan foregå uden tankens tilstedeværelse, da du mener, din bevidstheds opmærksomhed i din meditation er tanketom.

Dette betvivler jeg, da jeg stort set hele mit liv har arbejdet med min bevidsthed, tanker og følelser både alene og med/ved andres vejleding … og ja også meditationer og diverse teknikker.

Hvilke erfaringer jeg personligt har haft og mine eventuelle sympatier for og eller imod meditation/mindfulness, ser jeg ikke som relevant for, hvordan du oplever din meditation som beskrevet i denne tråd; som jeg syntes, du har yderst svært ved at forklare, når jeg spørger ind til det, hvilke undre mig, da jeg oplever, du besidder langt større ordforråd og bedre formuleringsevne end jeg.

… men at du også oplever, jeg ikke er nysgerrig, mener jeg er forkert, da jeg nu i flere indlæg har forsøgt at sætte mig ind i og forstå, det du skriver om din meditations oplevelse.

¨¨¨¨

Arne: Dine ord om, at meditative berigelser ikke kan vides om de holder i den virkelige verden, viser, at du ikke har indset, at berigelsen er i en selv - i forholdet til omverdenen.
Dét er i hvert fald, hvad jeg har erfaret - i mindre format, men dog!


Joe, jeg ved godt man kan berige sig selv med billeder og tanker som man har tilegnet sig på forskellig vis, og som for at blive mere end blot en tanke skal gentages så man tror på at dette er en del af én selv.

Men når det ønskede, der længes efter at opnå, og som du blot har anet intuitivt i få øjeblikke i din meditation som en "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" og som jeg forstår beriger dig i hverdagen, så kan jeg garantere dig for, det ikke holder i den virkelige verden, når det prøves.
Det er jo kun et billede, og ikke egenskaber du har tilegnet dig.

Hvis du ønsker nævnte kvaliteter står det på hårdt arbejde, hvor du først må definere hvad disse ord betyder/indeholder og gennem dit samvær med medmennesket i med og modspil ændre dig så disse egenskaber erhverves.

Gør du ikke dette, lever du blot på en indbildt drøm, om noget som du ikke er andet end i tankerne, men som længslen drager dig imod.

¨¨¨¨

Har jeg husket det hele? … ellers må du sige til.

Joe … det skulle lige være, du også skulle tænke over hvad dine følelser og intuitive oplevelser består af, da disse ikke er kommet "ud af ingenting."


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21006 - 26/06/2016 11:15 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Som jeg forstår det, handler tråden om dig og din meditationsoplevelse.

Du mener, du gennem følelsen i meditationssituationen lærer dig selv at kende ved at fokusere på vejrtrækningen så forstyrrende tanker og andet for denne proces udelukkes.

Hvad du lærer, om dig selv er ikke tema, men du inddrager, at det billede af digselv du i meditationen får, skal du lære at acceptere.
Mit svar:
Emnet - for mig - i denne tråd er menneskers evne til at opleve den fuldkomne enhed (kan man måske kalde det), at jeg'et og universet smelter sammen, som jeg i mit første indlæg formulerede sådan:
Citat:
Alligevel tror jeg, at måske de fleste af os – måske vi alle – har en vag fornemmelse af – eller anelse om – hvad man måske kunne kalde: tilværelsens og verdens fuldkomne helhed - nogle vil måske endda – i stedet for ordet helhed bruge ordet hellighed i dette ords oprindelige betydning: hel, uskadet, sund.

Nogle oplever dette meget stærkt: mystikerne, og mon ikke vi her kan medregne mennesker som Abraham, Moses, Jesus, Muhammed, Siddhartha Gautama (Buddha) og mange, mange andre – i alle verdensdele – plus alle dem, der holder deres oplevelser af mystik for sig selv.
og hvor jeg citerede ateisten Sam Harris med dette:
Citat:
It is remarkable how much we, as a culture, invest in the fitness of the body and how little, by and large, in the fitness of the spirit and the psyche — which is essentially what meditation provides.

Jeg forstår så, at du ikke har haft gavn af meditation, og så er din skepsis jo meget forståelig.

Men også danskeren Jes Bertelsen mener jo, at meditation kan være værdifuld.

En af hans meditations-teknikker, hvor han bruger chakrerne, og som jeg læste om i en af hans bøger, har jeg haft glæde af.

Billedet er de 7 chakrer med Hjertet i centrum, omgivet af Solar plexus og Hals (dér, hvor vi bliver ramt og der, hvor vi giver igen), som igen er omgiver af mavens Hara (lyst og nydelse) samt Pineal (hjernens personlighed) og som igen er omgivet af Rod (jordforbindelse) og Krone (mod himlen).

Fremgangsmåden er så, at man starter med at ånde ind gennem Hals og Solar plexus samtidig, og ånder ud gennem hjertechakret.
Her man gjort det vellykket mindst tre gange, kan man gå videre til næste lag, hvor man ånder ind gennem Hara og Pineal og ud gennem Hjerte - og når det er fuldført, ånder ind gennem Rod og Krone.

Det er jo - meget groft taget - harmoni mellem input og output i det nære, derefter harmoni mellem lyst og forstand - og endelig harmoni mellem himmel og jord.

Lykkes man i alle tre lag, er det en skøn oplevelse (det er det i hvert fald for mig), som jeg ikke kan beskrive.

Jeg kunne ønske dig, at du bare mindst én gang lykkedes med en meditation, som den her beskrevne - eller en lignende.
Da ville dine skeptiske ord sidst i dit indlæg nok se noget lysere ud.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 45 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 19:40
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Spaniens premierminister overvejer sin f..
24/04/2024 20:06
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Nyheder fra Religion.dk