annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 45 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20961 - 16/06/2016 12:39 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Du trækker dig altid når man kommer tæt på, men denne gang har du åbnet dig lidt. tommelop

Alt godt til dig.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20962 - 16/06/2016 14:09 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skrev:
Citat:
Du trækker dig altid når man kommer tæt på, men denne gang har du åbnet dig lidt. tommelop
Mit svar:
Dét forstår jeg ikke. Jeg fortsætter da hellere end gerne, men troede at du helt har vendt ryggen til indholdet i denne tråd, og at du afviser enhver idé om at "se ind i sig selv", som jo for mig er forudsætningen for at få øje på, hvad jeg kalder "den fuldkomne helhed".

Er det mon dit seneste spørgsmål, du hentyder til:
Citat:
Lad os lege du opnår "dit hjertes renhed" hvad det så end er for noget.
Hvad skal det så bruges til?
Så er mit svar:
Det er ikke et redskab, der skal bruges til noget.
Det er - som jeg skrev:
Citat:
"en tilstand af stabil og varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse"
en - for mig attraktiv - livsindstilling, der leder til oplevelsen af "den fuldkomne helhed".
Det er for mig ikke noget, der kan præciseres, for det omfatter jo alt blinker

Det er ikke noget, jeg har nået, men noget jeg intuitivt aner - nok fordi jeg i få øjeblikke selv har oplevet noget, der er lidt i den retning blinker

Jeg glæder mig over, at du ikke - som jeg troede - er blevet træt af denne tråd smiler

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (16/06/2016 15:04)
Top Svar Citer
#20969 - 18/06/2016 14:32 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg afviser ikke enhver ide om at "se ind i sig selv" …

Det at kunne "se ind i sig selv" er ikke en ide, men en kendsgerning som erfares ad tankens vej.


Det jeg afviser er, en fuldstændig tanketom bevidsthed i en meditationssituation, hvor følelserne uden tankens tilstedeværelse kan fortælle dig, hvem du er og føre dig til at acceptere dette stadig uden tankens tilstedeværelse.

Hvorefter … når du har accepteret dig selv på godt og ondt, stadig kun via følelsen har adgang til "landet" hvor "hjertets renhed" kan erobres, så den "fuldkomne helhedsfølelse" … som du intuitivt i få øjeblikke tidligere har oplevet kan blive dit sande jeg … i den forståelse … at du så kan træde ud i den virkelige verden, med denne nye identitet som repræsenterer en "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" … og tro den holder, uden dens ægthed er prøvet ved ydre modstand.


Jeg ved ikke, hvordan du mener, alt dette kan lade sig gøre uden tankens tilstedeværelse, og uden "hjertets renhed" har "stået sin prøve" i den virkelige verden.


Da "hjertets renhed" åbenbart ikke sådan er til at komme i besiddelse af af meditativ vej ved tankens fravær, er spørgsmålet jo også, om det er værd at spille tid på, og hvorfor du gør det, og ikke i stedet bare accepterer, den du er, og arbejder på at ændre dig hen ad vejen i takt med din indsigt om egne dårlige sider, alt imens du elsker din næste.

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#20970 - 18/06/2016 17:28 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Nu er jeg ikke den, der vil hverken anbefale eller fraråde mindfulness, men jeg vil dog godt pege på, at der er mange andre end mig, der mener, at tanketom bevidsthed eksisterer og kan have kvaliteter blinker
Citat:
Nærvær handler om at kunne frigøre sig fra de automatiske tanker og begrænsende mønstre, vi hver i sær skaber for os selv. At være tanketom i nuet. Humlen i det er, at vi går glip af de muligheder, der opstår i nuet, hvis vi konstant lader os begrænse af tanke-centrifugen.

Vores frihed og muligheder ligger netop i gennem nærvær at træne evnen til at tilsidesætte vores ego og stoppe tankecentrifugen i nuet. For der er kun dette nu. Livet er kun lige nu. Ikke i går, ikke i morgen eller om x-antal år. Livet er NU.

Som en indsigtsfuld dame, jeg kender, har tatoveret på sit håndled:

”Friheden er fraværet af sindets tyranni”

Når du træner mindfulness bliver du opmærksom på din egen uopmærksomhed.

Det står jo ret så meget i modsætning til dine ord:
Citat:
Det jeg afviser er, en fuldstændig tanketom bevidsthed i en meditationssituation, hvor følelserne uden tankens tilstedeværelse kan fortælle dig, hvem du er og føre dig til at acceptere dette stadig uden tankens tilstedeværelse.

Hvis jeg forstår dig ret, så er det din opfattelse, at intet kan ske i bevidstheden uden tankernes medvirken.

Det er jo fair nok, men har man først oplevet den tanketomme opmærksomhed, kan man jo ikke efterfølgende benægte den blinker

Det var jo dét, der skete fuldt ud for Buddha - og i - nok oftest - meget mindre grad for mange andre blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20972 - 19/06/2016 01:54 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

”Det er jo fair nok, men har man først oplevet den tanketomme opmærksomhed, kan man jo ikke efterfølgende benægte den”.

- At være opmærksom og dermed bevidst om ordet ”tanketom”, er vidt forskelligt fra at vrøvle en ”tanketom opmærksomhed” ind i bevidstheden, der blot er en skabt fantasi, som så meget andet du tilskriver eksistensevne. Så det er atter og igen bare dine egne fantasier du indoplever…;)

mvh
Simon
P.s.: måske du alligevel har brug for din tolerante dansklærer Ole..;)
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 45 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk