annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20624 - 07/05/2016 15:11 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hvad der præcist foregår i de unge politikeres hoveder i forhold til deres forslag, kan man jo kun gætte på, men selvfølgeligt kan og skal der være fridage i et demokrati.

Man kan jo sagtens beholde de nuværende fridage, som for nogles vedkommende vist nok også var folkets festdage, før de blev ændret til "kristne" helligdage.

Jeg mener bare ikke, der skal være religiøse helligdage i kalenderen i et demokrati, da demokrati og kristendom er 2 modstridende styreformer ...

... og hvor ligestillingen i kristendommen mellem kønnene ikke findes med dets hierarkiske struktur.

Og da landets dronningen skal være medlem af folkekirken konflikter det også med menneskerettigheden om religionsfrihed.


*

NB: Så er jeg i øvrigt hverken til alkohol eller sol og naboen har nok i sig selv, men ellers taler og hjælper jeg da gerne med de som "krydser min vej" ... da jeg har god tid i hverdagen, og ellers tager den, hvis jeg vurderer, det er nødvendigt, da vi jo kun har nuet. smiler


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20625 - 07/05/2016 15:44 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Man har jo kun "fælles sprog" med den gruppe man "hører til" ... hvis man altså har et sådan tilhørsforhold ... men staten skal vel ikke blande sig i de forskellige religiøse og verdslige grupperingers ønsker/behov for at mindes det, de nu mindes/fejre ved at indføre det i kalenderen.


At fjerne helligdagene og "drysse" fridage ud passende steder i årets forløb kunne passende indføres samtidig med at man nedsatte arbejdsugen for en lønmodtager, så børnene ikke skulle være så længe i institution.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20626 - 07/05/2016 16:22 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Jeg mener bare ikke, der skal være religiøse helligdage i kalenderen i et demokrati, da demokrati og kristendom er 2 modstridende styreformer”

Jamen det er her du går fejl. Demokratiet er et politisk styresystem der ka repræsentere et hvilken som helst politisk ståsted, inkl. favoriseringen af kristne moralske doktriner osv. Kristendommen er ikke en styreform der ekskluderer demokratiske grundprincipper, men betjener sig derimod af dem, og er m.a.o. ikke modstridende.

”Og da landets dronningen skal være medlem af folkekirken konflikter det også med menneskerettigheden om religionsfrihed”.

- Der er ikke samme frihed for hende som der er for dig, jeres sociale position er vidt forskellig. Kongehuset udviser respekt for trosfriheden som et demokratisk grundprincip, samtidig med at et kristent tilhørsforhold fastholdes i henhold til en lang tradition, helt uden at disse to forhold ekskluderer hinanden.

Du hævder faktisk at der eksisterer et eksklusionsprincip mellem kristendom og demokrati, og det var dette jeg påpegede var fejlagtigt.
Vi må ikke æde indholdet i kristendommen for at være gode demokrater/republikanere, men vi må i et demokrati respektere menneskets ret til frit at gnufle løs og endda med bind for øjnene, om så må være, og helt uden hensyn til individets sociale position, den samme frie ret gælder derfor for kongehusets medlemmer.
Her ka man jo så så diskutere formen hvori denne frihed rent praktisk udformer sig, men demokratiet som styresystem stiller intet krav til kongehuse, det gør derimod særlige politiske ideologier og forventninger, og det er disse vi ka indtage forskellige standpunkter overfor.

”NB: Så er jeg i øvrigt hverken til alkohol eller sol og naboen har nok i sig selv, men ellers taler og hjælper jeg da gerne med de som "krydser min vej" ... da jeg har god tid i hverdagen, og ellers tager den, hvis jeg vurderer, det er nødvendigt, da vi jo kun har nuet”.

- Et udmærket eksempel på den individuelle frihed demokratier skaber grundlag for: man ka i frihed til- eller fravælge sine rettigheder og personlige behov, uden dermed at begrænse naboens tilgang til kolde øller ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20628 - 07/05/2016 17:11 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når unge radikale vil af med de kristne helligdage, så vil jeg mene, at de først må se at få ændret grundloven.

Det passende tidspunkt herfor må vel være, synes jeg, når folkekirken i Danmark om få år kommer ned på mindre end 50% tilslutning.

Om vi så skal have samme antal fridage som nu, eller vi skal have færre/flere, det er vel mest et demokratisk arbejdsmarkeds-spørgsmål (som de unge radikale jo også siger).

Og om vi skal fordele fridagene på de forskellige religioner i forhold til, hvor stærkt de har tilslutning hos os danske statsborgere (ateismen medregnet blinker ) - eller det skal ske ud fra helt andre kriterier - det har de unge "radigale" blinker vist ikke rigtig overvejet endnu.

Hvad Julen angår kunne den vel være en solhvervsfest (til beroligelse også for Marianne Jelved) blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20629 - 07/05/2016 17:55 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Ja, grundloven bør ændres af flere grunde.


Hvor mange fridage folket skal ha’ ved jeg ikke, men pauser skal der jo være.

Jeg forestiller mig, at regeringen kommer med et forslag, hvor de er enige om, hvor fridagene skal ligge.

Ellers kunne de nok blive enige om antallet af fridage på et helt år, som den enkelte så selv kunne bestemme hvornår skulle benyttes ... med en slags "klippekorts" ordning ... i samspil med en evt. arbejdsgiver, så kalenderen bliver renset for religiøse helligdage.


Hvad ved jeg ... jeg interessere mig normalt ikke for politik og tilhører ikke noget parti, men under alle omstændigheder er jeg glad for de unge radikales udspil, da det kan starte debatten som er "farlig" ... men knap så farlig når det er unge mennesker, da de nemmere kan opfattes som brushoveder.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk