annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20406 - 24/03/2016 10:14 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Citat:
Mener du det! … Mener du, det er en garanti? … At det virkeligt vil ske?
Mit svar:
Det er jo ikke noget, jeg mener blinker
Det er jo dét evangelisten Johannes skriver.

Jeg spekulerer ikke på, om jeg får et evigt liv, når jeg dør - eller om jeg ophører at eksistere.

Derfor betyder Johannes' ord her ikke så meget for mig.

Jeg har rigeligt at gøre med at leve livet - her og nu - bedst muligt.

Og hvad "bedst muligt" er, det finder jeg inspirationer til i de mange religioner - men også mange andre steder - f.eks. i filosofi om verdens (og egen) væren, psykologi, meditation, intens eksistens i nuet.

Og den fuldkomne religion - med de fuldkomne dogmer - den tror jeg ikke, vi mennesker kan nå.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20407 - 24/03/2016 17:12 Re: Nu er det påske. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Dit svar gør mig "rundtosset."


Hvordan er det gået til, at
Johannes 3:16: "Thi således elskede Gud Verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at hver den, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have et evigt Liv"

... og som du selv bringer "på banen", og priser i ualmindelige høje toner ved at skrive:

"Det, synes jeg, er noget af det smukkeste og mest fantastisk vidunderlige, man kan finde blandt de mange forskellige religiøse idéer, vi mennesker her på kloden har." ... som svar på trådstart:

Citat:
Nu er det påske.

Betyder Jesu offer … hans død ... og hans opstandelse noget for dig?

Tror du, hans død kan frelse menneskene fra synd og død, hvis de tror på ham og faderen, der udsendte ham, og handler derpå ... hvis ja ... hvordan forestiller du dig så dette?
(Nu med tilføjet fremhævning af mig.)


... reduceres i dit sidste svar indlæg til noget der kun er til inspiration for dig, så du kan:" ... leve livet - her og nu - bedst muligt."


Jeg forstår jo ikke din store begejstring for skriftstedet Johannes 3:16 som dit svar på trådstart, når du ikke kan/vil forholde dig til det evige liv, da det jo er det, skriftstedet handler om.

Frelsen fra synd og død ...

... og ej heller kan jeg se inspirationen i skriftstedet når du "piller" "det evige liv" ud af teksten.


Hvad er der så tilbage, som har med trådstart/din tro og påsken at gøre?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20408 - 25/03/2016 10:07 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg tror, at dér, hvor vi går fejl af hinanden, er, at du synes at opfatte Bibelens ord som sandhed, mens jeg opfatter dette skrift, som et af vi menneskers mange ikke helt vellykkede forsøg på at nå, hvad vi med et, synes jeg, fattigt ord kalder: det guddommelige.

Set på den måde, har jeg meget, meget stor respekt for alle religioner - og for religiøsitet i det hele taget - men selve sandheden, den har vi mennesker, mener jeg, ikke mulighed for at nå.

Det er vel også urimeligt meget at forlange, og her vil jeg i stedet tilslutte mig de græsk ortodoks kristnes idé om at søge at blive det fuldkomne menneske blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20411 - 25/03/2016 18:00 Re: Nu er det påske. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Arne skrev: Jeg tror, at dér, hvor vi går fejl af hinanden, er, at du synes at opfatte Bibelens ord som sandhed, mens jeg opfatter dette skrift, som et af vi menneskers mange ikke helt vellykkede forsøg på at nå, hvad vi med et, synes jeg, fattigt ord kalder: det guddommelige.

SVAR: Ok ... Men du er da nød til at forholde dig til et skriftsted du selv poster, og som du roser i ualmindelige høje toner, som svar på trådstart.

Jeg forstår jo ikke, du kan blive inspireret af Johannes 3:16 til dit daglige liv, og samtidig ikke forholde dig til det evige liv, når det nu er det, skriftstedet handler om.

Desforuden er Jesu død, opstandelse og betydningen deraf jo hele grundlaget for den kristne tro.


*

Det er rigtigt, jeg opfatter bibelen som "sandhed" i den forståelse, at det er kristendommens lærebog.
(Men der er meget i bibelen, jeg ikke kan tro på.)


*


Set på den måde, har jeg meget, meget stor respekt for alle religioner - og for religiøsitet i det hele taget - men selve sandheden, den har vi mennesker, mener jeg, ikke mulighed for at nå.

SVAR: Arne vi taler om Johannes 3:16

"Thi således elskede Gud Verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at hver den, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have et evigt Liv."


... og om påsken som er grundlaget for den kristne tro.


Ang. sandheden så er den/det vel blot en fastlåst tanke.




Det er vel også urimeligt meget at forlange, og her vil jeg i stedet tilslutte mig de græsk ortodoks kristnes idé om at søge at blive det fuldkomne menneske blinker

SVAR: Igen ... vi taler om et skriftsted der er hentet fra den kristne bibel, og som du selv har bragt "på banen" som dit svar på trådstart.

I øvrigt mener jeg ikke det er muligt ... i bibelsk forståelse ... for ufuldkomne mennesker, der er underlagt synd og dø at blive ... "det fuldkomne menneske" i denne verden, da det at være et fuldkomment menneske i bibelsk forstand, er når man er syndfri og derved ikke er underlagt den adamitiske død ...

... og det er jo Jesu offer der baner vejen for denne mulighed ifølge skrifterne ... og som først bliver en realitet når satan og døden ikke findes mere efter tusindårsriget ... (eller tager jeg fejl?)

Men det da rigtigt at man bør efterleve det dobbelte kærlighedsbud:


"Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne. Mattæus 22:37-40

... som indebærer konstant opmærksomhed på nuet i den udstrækning det er muligt for det enkelte menneske, og hele tiden forny sig, så man tilegner sig egenskaber der er gud til behag.

Men ok.

Jeg må konkludere at mine spørgsmål i trådstart kun har betydning for dig som en smuk inspiration for dig selv.

Hvori du så ser denne inspiration, når du ikke kan/vil forholde dig til bibelens og dermed den kristne tro på et muligt evigt liv, forstår jeg ikke.

Det er i hvert tilfælde ikke kristent i mine øjne, da det jo netop er Jesu død og opstandelse, der er grundlaget for, at der er noget som kaldes kristendom.


¨¨¨¨


Top Svar Citer
#20412 - 26/03/2016 12:38 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det ser ud for mig som om denne tråd udvikler sig mere og mere skævt, selvom det selvfølgelig hverken er din eller min hensigt.

Så jeg har læst tråden igennem og ser, at du startede med at stille et par spørgsmål, læste de svar, du fik - og derpå stillede nye spørgsmål.

Det er meget lidt, du fortæller om, hvor du selv står!

Mit gæt er, at du er kristent troende.
Det er jeg ikke!

Men det betyder ikke, at jeg - som mange ateister - foragter kristendommen (og religioner i det hele taget) - tværtimod - jeg finder megen sandhed i kristendommen (og i de andre religioner ligeså), som betyder meget for, hvordan jeg vil søge at leve mit liv.
Og er det ikke dét, der er vi menneskers religioners fælles idé?

At andre ydmygt underkaster sig dogmer og idéer i én bestemt religion, det respekterer jeg - men den mulighed har jeg ikke!

Dét, jeg har den totale respekt for, er den fuldkomne og sande religion.

Den tror jeg eksisterer, men jeg tror ikke, nogen af os mennesker nogensinde vil komme til at kende den (nogle få mystikere vil måske/måske ikke ane den).

Så man kan vel sige, at jeg er troende på den måde, at jeg tror, der i verdens dybeste og inderste væren ligger en sådan "religionernes religion" gemt - en religion, som alle de mange religiøse idéer peger hen imod, men som ligger udenfor vi menneskers fatteevne.

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Du skriver:
Citat:
Ang. sandheden så er den/det vel blot en fastlåst tanke.
Mit svar:
Man kan selvfølgelig have dén opfattelse - og alt hvad deraf følger.
Det har jeg ikke. A.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk