annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19677 - 30/09/2015 11:58 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Til dit spørgsmål:
Citat:
Kan du forklare, hvad guds rige er?
er mit korte svar: Nej, det kan jeg ikke.

Jeg kan uddybe det med, at jeg ikke kender hverken Gud eller Guds Rige, men jeg har dyb respekt for vi menneskers mange forsøg på at nærme os "den første årsag til alt" - eller hvad du nu vil kalde det.

Så vidt jeg ved, tvivler buddhismen på, at alt kan føres tilbage i en årsagsrækkefølge til en begyndelse.
Jeg mener, at de i stedet ser årsagsrækkefølgen som en cirkelbevægelse uden begyndelse og uden ende.

Jeg holder meget af de mange religiøse idéer og visioner - nok allermest af visionen om Gud, der viser sig både som ånd og som menneske (Helligånden og Kristus i Den hellige Treenighed) og jeg opfatter de byzantinske kristne ikoner som "vinduer ind til Guds Rige" (se f.eks. Kristus Ikonen her i billedgalleriet).

Men som jeg ser det, er det storhedsvanvid at tro, at vi mennesker skulle kunne opnå mere end en svag og yderst ufuldkommen erkendelse af, hvad det måtte ligge bag Verdens Væren.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (30/09/2015 12:02)
Top Svar Citer
#19679 - 30/09/2015 20:37 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Hvad var meningen med dit: ” Et lille "indspark” om guds rige?
#19672 - 29/09/2015 13:43


Thomas Evangeliet, 113:
Citat:
Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her! eller: "Se der!"
Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."




Top Svar Citer
#19680 - 01/10/2015 01:44 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Der er så mange forudsætninger der går forud for hvordan et menneske udtaler sig. Det er svært at se hvem du er. Men det er ikke så mærkeligt. Det som vi stykker vores bevidsthed sammen af vil altid være forskelligt selvom det vil have mange sammenfald fordi vi læser det samme og eventuelt oplever det samme. Men vi er alle sammen alene når vi kigger ud af vores øjne.

Jødedommen er ikke omstyrtet, men jøderne er ikke mere guds udvalgte folk, fordi de ikke tog imod Jesus som frelseren.

Er noget vrøvl (undskyld). Det står ganske vist skrevet, men det er ikke Jesu ord og har intet med virkeligheden af gøre. (Det er et falsum).

Der er meget visdom og historie i GT.

Ja. Menneskelig visdom.

NT og GT er en fortælling om Gud, hans skaberværk … hensigt … og opfyldelsen af det til hans navns ære.

Nej.

De forventede noget andet en tømrerens søn, og dem der troede ham, troede Jesus skulle frelse dem fra romerne.

De troede på Messias, som var en jødisk foreteelse.Den have intet med Gud at gøre.

Få forstod, han var guds søn, som var sendt til menneskene, for at de kunne opnå frelse ved at ændre sind og blive en discipel af Jesus.

Fordi de ikke kendte ham. De havde ingen mulighed for at kende ham fordi han var noget helt nyt for dem.

Efter 2000 år har de et lille begreb om hvad Barmhjertighed, kærlighed og tilgivelse er. Men de forstår det stadig ikke


Ja der er vildt mange kristne forståelser af det at være en Jesu discipel.

Jeg mener, der kun kan være én trosforståelse af Jesu lære.

Prøv at læse Vilhelm Grønbechs bog: Jesus, Menneskesønnen, så måske du forstår hvad jeg mener


Paulus er ikke altid lige let at forstå.
Han skulle forkynde for hedningerne, og dem der tog/tager imod blev/bliver en del af Guds folk.

Nej, ikke dem der tager imod ham kun de der gør hans vilje.


Hvad forstår du ved sandhed?

En uomgængelig kendsgerning.


Hvilke skriftsted er det?

Jeg tror, at det er det hvor en kvinde der har bedrevet hor bliver bragt for ham. De vil stene hende og han beder den, som er uden synd at kaste den første sten. Det er et vigtigt skriftsted fordi Jesus her afslører transcendentaliteten i sin lære.


Hvad mener du, Paulus forkyndte?

Han forkyndte at hvis du tror på Jesus bliver du frelst Det er forkert.


Ja mennesket lever på tidens strøm, i erindringens og fremtidens land, og som kun i kortere tid kan være tilstede i evigheden/øjeblikket, hvorimod gud lever uden for tid i evighedernes evighed.

Tidens strøm kan man se hver dag og den er en kilde til stadig forundring. Hvad forhindrer mennesket i at træde ud af den til nuets virkelighed?

Jeg ved ikke hvor Gud lever men jeg respekterer hans privatliv. 
Top Svar Citer
#19683 - 01/10/2015 13:30 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du spurgte:
Citat:
Hvad var meningen med dit: ” Et lille "indspark” om guds rige?
#19672 - 29/09/2015 13:43
som indeholdt dette citat fra Thomas Evangeliet:
Citat:
Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her! eller: "Se der!"
Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."

Mit svar:
Det var opbakning til Mikaels ord om Jesus:
Citat:
Han forkyndte "Guds Rige er midt iblandt jer.

Også i Lukas Evangeliet finder man lignende ord (kapitel 17, vers 20 og 21):
Citat:
Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: »Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; v21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.«

Om bønnen i den ortodokse kristendom siger biskop Kallistos Ware (i den danske oversættelse: VEJEN Ortodoks kristendom ISBN 87-988460-0-0) om "bønnens andet stadium" bl.a.:
Citat:
På andet stadium, den kontemplative betragtning af naturen, skærper den kristne sin erkendelse af af skabelsens uomgængelige "væren til", og han opdager, at Skaberen er tilstede i alt.

Til sammen kan man vel sige, at dette er idéen om den guddommelige "væren til" i alt.

Et meget, meget smukt og dejligt syn, synes jeg - ikke just det samme som at hævde, at tilværelsens dagligdag er en "selvfølge" - eller som i udtrykket: "Naturen, det billige skidt" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19686 - 02/10/2015 00:51 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne

Du kan mene alt det du vil, men jeg står stadigvæk her...død eller levende...så vil jeg danse med dig til denne her yeah

https://www.youtube.com/watch?v=j5-yKhDd64s

Det kan godt være at jeg har fået noget at drikke, men...so be it...jeg har set det meste i denne verden...og det var ikke det fedeste, men hvad kan man gøre, andet end lukke øjnene og håbe den ser bedre ud næste gang solen står op.

Du tænker...men hvad er der at tænke over...solen står op...solen går ned...hvad er der at tænke over?

JEG STÅR HER....STÅR DU OGSÅ HER?

Måske du er fløjet din vej, og det skal du ikke høre et ondt ord fra, for det ville jeg nok også være, hvis jeg kunne, men jeg er her, så jeg spørger bare...hvor er du henne?

Forstår du mig...nogle gange forstår jeg ikke mig selv, så skriver jeg bare...og sender det afsted...men noget forstår jeg da...at det betyder noget for mig...ellers ville jeg jo ikke sende det afsted...det siger mig noget...måske det også siger dig noget...det håber jeg...for ellers står jeg her alene på dansegulvet og lytter...og det er fint nok...måske det bedste...for så er jeg bare mig selv med mig selv eller hvad jeg nu er sammen med...lydende, følelserne fra en svunden tid...orderne fortsætter bare...og nu slukker jeg lyset som en anden hersker, men det er ikke sådan ment, for jeg vil ikke herske over nogen...bare være mig selv...et barn af den levende Gud som alle andre...forstår du mig...jeg kan løfte alle op på et højere plan, men man kan ikke løfte en som ikke vil løftes, så jeg bevæger mig rundt i det magiske...det kan du nok forstå, for det er jo ikke helt logisk griner

Men jeg er fuldstændig logisk, så hvordan skal vi forklare det...ingen numre her...jeg læser det du skriver...uselvisk kærlighed til alt og alle...hvad fanden kan man sige...andet end...fortsæt med det...har du nogensinde smagt et sødt bær blinker
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk