annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19449 - 16/07/2015 15:52 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Det er besværligt, ubekvemt og - synes jeg - lidt falsk, at bruge ordet Gud i samtaler med andre, når jeg ved, at det er noget helt andet, de forestiller sig, end jeg gør.

Alle er selvfølgelig i deres gode ret til at bruge ordet, som de vil, men dét, jeg forestiller mig, er noget langt mere ufatteligt og vidunderligt, end hvad jeg hører andre fortælle om.

Angående Satan så opfatter jeg Satan som en projektion af vore egne fejl og altså ikke som en magt/kraft/person, der er skabt af skaberkraften.

Og hvad kærlighed angår, så er kærlighed noget, der er så mangfoldigt, og for mig at se, alt sammen noget godt, men den store uselviske og ydende kærlighed er for mig det absolut smukkeste.

I disse forhold kan Bibelens ord ikke styre mig.

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Jeg synes ikke, dit indlæg var for langt blinker
Top Svar Citer
#19450 - 17/07/2015 02:54 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret



Tak for dit svar.

***

Arne: Det er besværligt, ubekvemt og - synes jeg - lidt falsk, at bruge ordet Gud i samtaler med andre, når jeg ved, at det er noget helt andet, de forestiller sig, end jeg gør.

Sara: Jeg forstår godt, ordet Gud ikke er optimalt at bruge for dig, da den buddhistiske tro ikke anerkender eksistensen af nogen Gud -
- og vejen mod nirvana ikke er en Gud men en tilstand, hvor man gradvist befries for bindinger til den illusoriske verden gennem gentagende genfødsler.

Det er det du tror, ikke?


Arne: Alle er selvfølgelig i deres gode ret til at bruge ordet, som de vil, men dét, jeg forestiller mig, er noget langt mere ufatteligt og vidunderligt, end hvad jeg hører andre fortælle om.

Sara: Hmm -- Ja enhver er jo salig i sin egen tro. yeah


Arne: Angående Satan så opfatter jeg Satan som en projektion af vore egne fejl og altså ikke som en magt/kraft/person, der er skabt af skaberkraften.

Sara: Ja, det forstod jeg godt.

Derved bliver du også din egen frelser gennem de genfødsler, som du tror på.

Egentligt underligt - Når man endelig har lært det der skal læres, så er de gentagende liv/livet slut.

Som om det at være menneske er en straf man skal befries fra.

Hvor tror du, egentlig du befinder dig, når du er død, og hvordan forestiller du dig, du kommer ind i et nyt liv ved genfødslen?

Er det noget, du kan/vil forklare?


Arne: Og hvad kærlighed angår, så er kærlighed noget, der er så mangfoldigt, og for mig at se, alt sammen noget godt, men den store uselviske og ydende kærlighed er for mig det absolut smukkeste.

Sara: Ordet kærlighed er som ordet gud/Gud blevet brugt, så det er blevet ”tyndslidt,” men begge ord dækker over flere muligheder for hvad der menes, det dækker.

Når du skriver:
Citat:
den store uselviske og ydende kærlighed er for mig det absolut smukkeste.

- ville det være rart, hvis du samtidigt kort forklarede, hvad det er du taler om.

Taler du om det, du helst ikke vil kalde Gud?

Citat:
For mig betyder ordet Gud noget, der er så ufattelig meget større, end vi mennesker nogensinde vil kunne erkende, hvorfor tavshed, som jeg ser det, er bedst.


***

Sara: Jeg syntes, det er lidt svært at blive klog på, hvad/hvordan din tro er sammensat.

Umiddelbart er jeg kommet til den forståelse, at du har stykke din tro sammen fra forskellige ord som du oplever som smukke og dækkende for din følelse og forestilling af det, som du ikke kan sætte ord på, --- samt meditation, ikon dyrkelse og det at du holder meget af religiøse idéer - især fra den kristne ortodokse tro.

Så måske din tro er det man kalder New age?

Sara

Top Svar Citer
#19453 - 17/07/2015 12:41 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Først svar på #19447 - 16/07/2015 01:09:

Kallistos Ware skriver i sit første kapitel af The Orthodox Way: Gud som mysterium bl.a.:
Citat:
Den, der rejser ad den åndelige vej, bliver i stigende grad, jo længere han bevæger sig fremad, opmærksom på to modsatrettede fakta: evigheden er anderledes og dog nær.
I første omgang indser han mere og mere, at Gud er mysterium. Gud er "Den helt Anden", usynlig, ubegribelig, fuldkommen transcendent, hinsides alle ord, hinsides enhver forståelse.
(Transcendent)
Så jeg vil påstå, at der er "mere i ham", Kallistos Ware, end dét, du har set blinker

Du opfatter Ikoner som afgudsdyrkelse, og det er ikke usædvanligt i den vesteuropæiske verden.
Den danske nu afdøde præst Søren Prahl skriver indledningsvis i sin bog om Ikoner:
Citat:
Ikonen er forkyndelse i form, farve og skønhed.
Ikonen er et vindue, gennem hvilket man skuer ind i Gudsrigets skønhed og herlighed.
Ikonen er som et nøglehul til at kigge ind i den lysende evighed.
Ikonen skal belyse og illustrere den tidløse verden.
Det, synes jeg, er noget helt andet end "afgudsdyrkelse".

Og angående dit seneste indlæg: #19450 - 17/07/2015 02:54:

Jeg har ikke nogen tro, hverken på kristendom eller buddhisme, men når nu verdens oprindelse - og dens aktuelle væren - er så totalt ukendt for os mennesker, så holder jeg meget af Kallistos Ware's ovennævnte ord.

Du har ret i at min afvisning af "Satan" lægger hele ansvaret på mig selv.
Og hvad genfødsler angår har jeg ingen tro - hverken for eller imod.
Jeg har rigeligt at gøre med "her og nu" - og den altid nærværende evighed blinker

Kærlighed opfatter jeg som, at den har to sider: Den længselsfulde og den givende (savner et bedre ord).
Desuden har jeg den idé, at hvis man ikke formår at elske sig selv - som man nu engang er - også de ikke så beundringsværdige sider - så er den udadvendte kærlighed i vanskeligheder.

At elske sig selv, det er jo ikke nemt, men her hjælper det mig at tænke på, at væren - som modsætning til "det absolutte intet" - er en gave (fra ukendt afsender) - et kærtegn smiler

M.v.h. Arne smiler

P.S.: New Age? - aner det ikke blinker
Top Svar Citer
#19454 - 18/07/2015 00:14 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Hej og tak for svar.

******

Du skrev: Først svar på #19447 - 16/07/2015 01:09:

Kallistos Ware skriver i sit første kapitel af The Orthodox Way: Gud som mysterium bl.a.:
Citat:
Den, der rejser ad den åndelige vej, bliver i stigende grad, jo længere han bevæger sig fremad, opmærksom på to modsatrettede fakta: evigheden er anderledes og dog nær.
I første omgang indser han mere og mere, at Gud er mysterium. Gud er "Den helt Anden", usynlig, ubegribelig, fuldkommen transcendent, hinsides alle ord, hinsides enhver forståelse.
Så jeg vil påstå, at der er "mere i ham", Kallistos Ware, end dét, du har set

Sara: Om der er ”mere i ham” – end det jeg har set, kan jeg ikke bruge til noget, når han står for anskuelser, jeg ikke deler.

Man skal vælge sine ”rejsefæller” med omhu så man ikke selv kommer på vildspor, men endnu engang tak.



Arne: Du opfatter Ikoner som afgudsdyrkelse, og det er ikke usædvanligt i den vesteuropæiske verden.
Den danske nu afdøde præst Søren Prahl skriver indledningsvis i sin bog om Ikoner:

Citat:
Ikonen er forkyndelse i form, farve og skønhed.
Ikonen er et vindue, gennem hvilket man skuer ind i Gudsrigets skønhed og herlighed.
Ikonen er som et nøglehul til at kigge ind i den lysende evighed.
Ikonen skal belyse og illustrere den tidløse verden.
Det, synes jeg, er noget helt andet end "afgudsdyrkelse".

Sara: Min holdning er man ikke skal tilbede billeder, og præstens ord opfatter jeg som et udtryk for virkelighedsflugt og noget vrøvl.



Arne: Og angående dit seneste indlæg: #19450 - 17/07/2015 02:54:

Jeg har ikke nogen tro, hverken på kristendom eller buddhisme, men når nu verdens oprindelse - og dens aktuelle væren - er så totalt ukendt for os mennesker, så holder jeg meget af Kallistos Ware's ovennævnte ord.

Du har ret i at min afvisning af "Satan" lægger hele ansvaret på mig selv.
Og hvad genfødsler angår har jeg ingen tro - hverken for eller imod.
Jeg har rigeligt at gøre med "her og nu" - og den altid nærværende evighed

Min fremhævning/Sara

Sara:
Ja det må jo nødvendigvis være sådan når/hvis man efterstræber at elske Gud og næsten, men det forhindre jo ikke at tage stilling til genfødselsspørgsmålet, og da især ikke når man som du søger at opnå nirvana som kun, - efter sigende - kan opnås ved gentagende genfødsler.


Arne: Kærlighed opfatter jeg som, at den har to sider: Den længselsfulde og den givende (savner et bedre ord).

Sara: Den længselsfulde kærlighed dækker over begær og er vel ikke din forklaring på, hvad du mener med:
Citat:
den store uselviske og ydende kærlighed er for mig det absolut smukkeste.

Arne: Desuden har jeg den idé, at hvis man ikke formår at elske sig selv - som man nu engang er - også de ikke så beundringsværdige sider - så er den udadvendte kærlighed i vanskeligheder.

At elske sig selv, det er jo ikke nemt, men her hjælper det mig at tænke på, at væren - som modsætning til "det absolutte intet" - er en gave (fra ukendt afsender) - et kærtegn

Sara: Der er en talemåde der siger, at mennesket er sin egen værste fjende.

Hør her!

Det at elske sigselv gør man når man elsker sin næste.

Ingen er fuldkommen og man skal være taknemmelig over at kunne se egne fejl – ”også de ikke så beundringsværdige sider” – for så kan man arbejde på at ændre det og glæde sig over de fremskridt man gør alt imens man elsker næsten.

Sara




Top Svar Citer
#19455 - 18/07/2015 16:35 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Indledningsvis vil jeg gerne gøre klart, at jeg opfatter de mange forskellige religioner og andre livsanskuelser som menneskehedens ufuldkomne forsøg på at nå frem til den absolutte sandhed.

Det kan naturligvis diskuteres om en sådan findes, men at der er mere end, hvad vi mennesker kan erkende, er jeg i hvert fald ikke i tvivl om.

Netop det ufuldkomne gi'r mig en vis smidighed i forhold til menneskers mange religiøse idéer.

Og når der f.eks. i den hinduistiske verden er tre hovedguder: Brahma, Vishnu og Shiva, så ligner det jo meget Zeus, Apollon og Dionysos samt Odin, Thor og Loke.

Hvad Faderen, Sønnen og Helligånden angår mener jeg imidlertid, det er noget andet: Ét væsen - tre måder at vise sig på - som det vist nok ofte udtrykkes.

Sammenfattende kan jeg vel sige, at jeg finder alle religiøse idéer inspirerende, men at jeg ikke "underkaster" mig nogen af dem blinker

Det er nok derfor, jeg kan begejstres over Kallistos Ware's ovenfor citerede ord om Gud, selv om jeg ikke "underkaster" mig ortodoks kristendom.

Og hvad ikoner angår er jeg enig med de ortodoks kristne i, at ligestille ord og billeder som budskaber - ikke budskaber, der skal tilbedes, men som oplysning og inspiration.
Sådan er det i hvert fald, det virker på mig.

Jeg ser jo, at du frygter at "komme på vildspor", hvor jeg mener, at det hele er "vildspor" - men også med kvaliteter her og der blinker

Ang. spørgsmålet og genfødsel er jeg ikke i stand til at tage stilling. Det ville for mig være det rene gætteværk om: udslettelse, genfødsel, Nirvana eller den kristne opfattelse, når jeg dør.

Om kærlighed er jeg jo enig med dig i, at den uselviske kærlighed er fri af begær.

Og når du skriver:
Citat:
Det at elske sig selv gør man når man elsker sin næste.
så er jeg enig - forudsat at der begærfri elskov blinker

Og når du skriver:
Citat:
Ingen er fuldkommen og man skal være taknemmelig over at kunne se egne fejl – ”også de ikke så beundringsværdige sider” – for så kan man arbejde på at ændre det og glæde sig over de fremskridt man gør alt imens man elsker næsten.
så er jeg jo enig i, at man nu har muligheden for at blive bedre - og vel helt naturligt forsøger det - men, som du jo skriver: "Ingen er fuldkommen", og vi er jo alle underkastet vores arv og miljø, det bevidste og det ubeviste - og derfor stærkt begrænsede muligheder - her vel ikke ret meget anderledes stillet end gråspurven, der hopper rundt udenfor blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk