annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk?



Tak for dit svar.

***

Arne: Det er besværligt, ubekvemt og - synes jeg - lidt falsk, at bruge ordet Gud i samtaler med andre, når jeg ved, at det er noget helt andet, de forestiller sig, end jeg gør.

Sara: Jeg forstår godt, ordet Gud ikke er optimalt at bruge for dig, da den buddhistiske tro ikke anerkender eksistensen af nogen Gud -
- og vejen mod nirvana ikke er en Gud men en tilstand, hvor man gradvist befries for bindinger til den illusoriske verden gennem gentagende genfødsler.

Det er det du tror, ikke?


Arne: Alle er selvfølgelig i deres gode ret til at bruge ordet, som de vil, men dét, jeg forestiller mig, er noget langt mere ufatteligt og vidunderligt, end hvad jeg hører andre fortælle om.

Sara: Hmm -- Ja enhver er jo salig i sin egen tro. yeah


Arne: Angående Satan så opfatter jeg Satan som en projektion af vore egne fejl og altså ikke som en magt/kraft/person, der er skabt af skaberkraften.

Sara: Ja, det forstod jeg godt.

Derved bliver du også din egen frelser gennem de genfødsler, som du tror på.

Egentligt underligt - Når man endelig har lært det der skal læres, så er de gentagende liv/livet slut.

Som om det at være menneske er en straf man skal befries fra.

Hvor tror du, egentlig du befinder dig, når du er død, og hvordan forestiller du dig, du kommer ind i et nyt liv ved genfødslen?

Er det noget, du kan/vil forklare?


Arne: Og hvad kærlighed angår, så er kærlighed noget, der er så mangfoldigt, og for mig at se, alt sammen noget godt, men den store uselviske og ydende kærlighed er for mig det absolut smukkeste.

Sara: Ordet kærlighed er som ordet gud/Gud blevet brugt, så det er blevet ”tyndslidt,” men begge ord dækker over flere muligheder for hvad der menes, det dækker.

Når du skriver:
Citat:
den store uselviske og ydende kærlighed er for mig det absolut smukkeste.

- ville det være rart, hvis du samtidigt kort forklarede, hvad det er du taler om.

Taler du om det, du helst ikke vil kalde Gud?

Citat:
For mig betyder ordet Gud noget, der er så ufattelig meget større, end vi mennesker nogensinde vil kunne erkende, hvorfor tavshed, som jeg ser det, er bedst.


***

Sara: Jeg syntes, det er lidt svært at blive klog på, hvad/hvordan din tro er sammensat.

Umiddelbart er jeg kommet til den forståelse, at du har stykke din tro sammen fra forskellige ord som du oplever som smukke og dækkende for din følelse og forestilling af det, som du ikke kan sætte ord på, --- samt meditation, ikon dyrkelse og det at du holder meget af religiøse idéer - især fra den kristne ortodokse tro.

Så måske din tro er det man kalder New age?

Sara

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk