annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18085 - 23/07/2014 10:29 Paulussyndromet. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nu bør en debat jo egentlig handle om noget alment, noget som alle kan lære noget af, og ikke være et "bekendelsesforum" for personlige problemer, men åbenbart er behovet for at udbrede sig om egne forhold og projicere sine følelser over på andre, der ikke har samme problem, så stort, at det dominerer næsten alle internetdebatter.

Et af de værste eksempler er, hvad jeg personlig har døbt Paulussyndromet. Det består ganske enkelt af den sygeligt religiøse forestilling, at de memer om begrebet kærlighed, som Paulus og evangelisterne har stået faddere til, er så virkelighedsfjerne, at de giver anledning til stridigheder overalt i den kristne verden. Det er i allerhøjeste grad unaturligt og livsfornægtende, at kræve af levende væsener, at de skal "elske deres fjender".

Det viser sig da også i praksis, at netop "kærlighedsapostlene" er dem, der udviser den mest hadefulde opførsel i både ord og gerning. Her kan man med rette tale om en fortrængning, for der er ikke tegn på, at de på noget punkt vil diskutere deres urelistiske ideal. Ethvert modargument bliver mødt med voldsomme underlødige personangreb, hånlige kommentarer, fordrejning af argumenterne eller ignorering, alt sammen klare tegn på fortrængninger.

Selvfølgelig er det til en vis grad et spørgsmål om held, om man er sluppet gennem sin opdragelse uden alvorlige overgreb, men en psykoanalytisk terapi med sublimering ser ikke ud til at kunne fjerne smerten fra arrene. Man kan føle medlidenhed med de således samspilsramte, men kun de selv kan ændre deres verdenssyn til et mere realistisk og fredssøgende.

Det ser ud til, at denne proces kræver en række mindre "mirakler", men hvis man ikke tror på mirakler, synes anstrengelserne at være nytteløse.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18088 - 23/07/2014 11:27 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skulle måske tilføje, at det er almindelig kendt, at de mange - hvis ikke alle - der lider under fortrængninger, oftest ikke selv er klar over det blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#18091 - 23/07/2014 20:56 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Noget har du åbenbart lært, Arne, men for os, der har studeret psykologi, er det lige så kendt, at der findes måder at undersøge på, om en person har fortrængninger.

Det er en del af uddannelsen at blive testet, for mennesker med alvorlige fortrængninger bør ikke behandle andre mennesker med psykiske problemer. Selv er jeg blevet testet psykisk kernesund, hvad mine reaktioner i krisesituationer til overflod bekræfter.

Men i lyset af din opførsel her på trosfrihed, var det måske ingen dårlig idé, at du gik i terapi igen. Det kunne måske give dig den fred i sindet, som du så åbenlyst mangler i dit forhold til andre debattører.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18100 - 24/07/2014 12:18 Re: Paulus [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole skriver bl.a.:
Citat:
Selv er jeg blevet testet psykisk kernesund, hvad mine reaktioner i krisesituationer til overflod bekræfter.
Så kan man jo ånde lettet op og glæde sig over, at Ole - iflg. en kompetent psykolog(?) - ikke lider under ubevidste psykiske fortrængninger, paranoid megalomani (klik), mangel på empati (klik) eller anden psykisk dårligdom - mens en som mig - og vel også en stor mængde "sygeligt religiøse" som Paulus og hans tilhængere - efter Oles (lægmands)vurdering har behov for psykoterapi - så jeg/vi igen kan opnå den ro, harmoni og lykke, som jeg ellers ("på sygelig vis"?) synes, jeg oplever hver dag blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#18101 - 24/07/2014 12:57 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Skudt helt forbi, Arne.

Jeg er ikke lægmand, eftersom jeg kun mangler et 3 mdr. kursus i at blive autoriseret som psykoanalytiker. Når jeg ikke har taget det, er det fordi jeg ikke er interesseret i at arbejde med syge mennesker, kun i at forstå, hvad der har gjort dem syge. Mine faglige kvalifikationer er således i orden.

Men den "ro, harmoni og lykke", du påberåber dig, genspejles på ingen måde i dine indlæg, som indeholder stribevis af negative og iblandt direkte hadefulde og hånlige kommentarer mod andre debattører, og dine indlæg er jo alt, hvad vi kan forholde os til som lægmænd eller fagfolk.

Prøv at sammenligne dine indlæg med f.eks. RoseMaries, Zenias eller Jan serotonins, og du vi se en verden til forskel. De har nemlig ro i sindet til forskel fra dig. Mine indlæg kan du ikke regne med, eftersom jeg eksperimenterer med forskellige udtryksformer i min undersøgelse af verbal kommunikation.

Jeg tror de fleste her er klare over, at din såkaldte "lykke" og "kærlighed til verden" mere er en ønskedrøm hos dig, end et udtryk for din psykiske tilstand. Derfor vil jeg fortsat anbefale dig at søge professionel hjælp, hvis du vil opnå den sindstilstand, som du åbenbart søger efter.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk