annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 269 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18132 - 27/07/2014 15:18 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Kære Arne,

Tak for dit imødekommende og venlige svar. ...

De ting, som jeg ser, at du studser over i mit indlæg, vil jeg gerne belyse således:

Da jeg første gang læste en bog, hvor forfatteren gjorde sig til talsmand for, at vi selv blandt andre store ting vælger vores forældre i et kommende liv - faldt 10. øren så at sige. ...

Jeg ser det mere som en hjælp end som egentlig karma - men det er der jo forskellige vinkler på. ...

Jeg havde på det tidspunkt for længst taget troen på reinkarnation til mig.

I regressioner tilbage til to tidligere liv, blev det for mig tydeligt, at der var en fortløbende udvikling, som havde ført til, at jeg denne gang blev født dér, hvor jeg kom til verden. ...

Der var så at sige en rød tråd, som blev helt åbenlys for mig, og når man kender til lektien, er det jo altid nemmere at se på problemer som mulighed for vækst. ...

Håber ikke, at jeg lyder for skråsikker, og enhver må jo tolke det skrevne, som man vil det, men for mig gav det både mening og fred at nå dertil. smiler

Andre må jo så gøre det, som de får det godt med. ...

Må understrege, at jeg ikke forestiller mig på nogen måde at have opskriften på andre menneskers vegne - har det blot godt med at videregive noget af det, som har givet mig selv mening og livskvalitet, og det må portalen Trosfrihed vel egentlig være ganske velegnet til. ?

m.v.h.
Zenia









Top Svar Citer
#18165 - 30/07/2014 03:47 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Jeg kan se, at du har skrevet indtil flere indlæg til mig og jeg vil samle mit svar i det sidste indlæg i stedet for at besvare dem hver for sig.

Jeg kan se, at du i et andet indlæg præsenterer mig for en lang række "klik" til blandt andet en ligegyldig ordbog selvom du i dette indlæg indrømmer, at du ved, at "det irriterer" mig.

Er dette et udtryk for foragt og nedgørelse af mig, at du så alligevel klikker lystigt løs. Jeg kender godt det, som du kalder "irritation". Det var ikke tilstede, da jeg skrev indlægget, så det må stå for din egen regning og fortolkning.

Desuden kender vi ikke hinanden godt nok, til at jeg kan blive irriteret på dig.

Jeg kan se, at du også har et klik til en tale af Jiddu Krishnamurti som han holdt i 1949. Han taler selvfølgelig om det, som han altid talte om, men man kan høre at han endnu ikke har revet sig løs fra sin gruopvækkende baggrund selvom det er 20 år efter, at han opløste "Stjernen i Øst" og gik sin vej.

Hvor mange tror du har gjort det, gået deres vej? Du synes at være lige lukt på vej ind i det, som han vendte ryggen, så det undrer mig, at du netop citerer ham. Forøvrigt en fænomenal tale han holdt ved den lejlighed, synes du ikke?

Siden du er så velbevandret i Krishnamurtis filosofi, så kan vi måske diskutere den ved lejlighed hvis du synes. Jeg har været bekendt med den i mere end 45 år. Jeg vil for altid være taknemmelig for den gave han gav mig, nemlig evnen til at stå på egne ben, selv at kunne skelne og forstå osv.

Det er det eneste jeg kræver af noget jeg får fortalt, at det kan bestå sin prøve ved at blive realiseret i virkeligheden. Det kan det, selvom det åbenbart ikke er mange der har forstået en dyt af hvad manden taler om.

Heldigvis for ham selv er han død, så han ikke lider den tort at se sin filosofi ramme ham i nakken i forvreden form som den lille frustrerede mand, der laller rundt i nuet og plukker blomster og hvad ved jeg eller som EKIM hvor hans filosofi pludselig bliver vredet ud af munden på selveste Jesus.
Herluf Trolle og EKIM har så bevist sig betydeligt klogere end den mand, hvis indsigt de har stjålet. De har i hvert fald tjent alle de millioner, som han ikke selv tjente.


Intelligente mennesker ved selvfølgelig, at EKIM ikke er meddelelser fra Jesu egen mund, ligesom intelligente mennesker kigger på kvindeb Crowleys hjemmeside i 10 sekunder og forstår, at sådan noget lort beskæftiger man sig ikke med. Det er forkert og kan gøre uvidende sjæle meget fortræd.

Som jeg har skrevet før, så er du vej ned af en vej, som ingen steder fører hen.

Engle, dæmoner, Helligånd, ånder, tidligere liv, guruer, healing og hvad ved jeg. Beskæftigelsen med disse ting kan kun føre én dybere og dybere ind i uvidenheden.

At se, at alt dette er noget vrøvl er derimod intelligent og begyndelsen på den sande vej til indsigt.

Jeg kan ikke acceptere en sandhed, som rummer bare en lillebitte snert af løgn ligesom jeg ikke kan forestille m ig en sandhed uden intelligens.

Det blev lidt langt. jeg vil vende tilbage med et kort svar og en hjælpende hånd i mit sidste svar. Ellers kan jeg desværre ikke gøre mere.

Mvh

Top Svar Citer
#18166 - 30/07/2014 05:56 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Jeg kan forstå, at du oplever noget i dit liv som du beskriver med en række superlativer som kærlighed, lykke osv. Det er da OK, det tror jeg, at vi alle har prøvet. Det er også naturligt, at ønske at dele det med andre. Hvorfor gør du så ikke bare det?

Hvorfor bringer du det til torvs og påstår, at dette er noget ophøjet, som kun du forstår og som du har meget svært ved at forklare andre? Tror du ikke, at vi alle har oplevet sorg og glæde, smerte og lykke, men i modsætning til dig forstår de fleste af os, at livet består af begge dele.

Man kan selvfølgelig læne sig tilbage og nyde det, men hvis der er meditation eller blot man er et tænkende menneske, så ved man, at intet varer ved og at alting optræder i forhold til noget.

Hvis man bliver forelsket og ens følelser bliver gengældt, så bliver man da ovenud lykkelig. Men et par år efter, når hun forlader én, så forvinder lykkefølelsen og man bliver ked af det. Såvel glæden som smerten forårsages af noget og eksisterer i denne sammenhæng.

Længere er den ikke.

Det du meget gerne vil illudere, at du har et specielt kendskab til findes ganske vist, men grunden til dette ligger, som hos isbjerget, under overfladen. Overfladisk set synes det, at være enkelt, men det er det ikke. Det er uendeligt kompliceret.

Ole Bjørn er et sådant isbjerg ligesom Simon i sine seneste indlæg lader ane, at der ligger meget mere under overfladen end man først aner.

Tror du ikke, at der skal meget mere til end en oplevelse forårsaget af et ikon eller et par års terapi for at forstå de sandheder, som menneskene har søgt siden tidernes morgen?

Hvis du, fra din lille tue ved andedammen, skulle kunne overvinde Ole Bjørns enorme isbjerg og du udmattet opdager, at du kun har overvundet en tiendedel af hvad du troede det var, hvad så?

Du må være lidt af et unikum, Arne. På så kort tid, at have fundet hvad mennesket har søgt i umindelige tider.

Thoreau har en vending, som jeg husker: ”de tror ikke, at der bag ethvert menneske er et hav”. Men det er der, Arne. Bag hvert menneske er der et hav, eller et isbjerg hvis man vil bruge dette ord.

Også bag dig, Arne, er der et hav, men det er ikke dit hav, som du beskæftiger dig med i dine indlæg. Det er et hav, som du ikke har kendskab til og som du udbreder dig om fordi du kun kender toppen af isbjerget.

Derfor udsætter du dig for at stå nøgen i sandhedens ubarmhjertige lys. Jeg tror ikke, at der er en eneste der forstår hvad du taler om, som ikke vil kigge på hinanden og sige: ”har du hørt en loppe gø”.

Men det er kun fordi du har forladt dig selv fordi du tror, at græsset synes grønnere på den anden side.

Jeg og resten af verden venter stadig på at du afslører hvem DU er. Hvad DU er. Hvad Du kan give til verden.

Du er dit eget isbjerg. Du er resultatet af hele det liv, som du har levet. Hvad har du at fortælle? Hvad kan du lære os? Ingen af os har levet dit liv, det har kun du.

Er du virkelig så ringe, at du kun kan henvise til hvad andre har oplevet og fortalt om?

Har du slet ikke selv levet?

Du må da have set ind i en gris’ øjne, som jeg har. Kan du se hende? Personen? Mine kolleger griner ofte når jeg giver udtryk for, at jeg elsker de små grisebasser.

Jeg må desværre erkende at en hvilken som helst gris er mere intelligent end 90% af menneskehedens individuelle individer. I hvert fald dem, som jeg har mødt.

Tror du ikke, at de ved hvad der skal ske når de står der i rummet, de små søde grisebasser, og den ene gris efter den anden bliver slået for panden? Selvfølgelig gør de det, de er intelligente dyr.

Men hvad skal de gøre, de kan ikke slippe væk.

Jeg vil slutte her ved at give dig et link om det segment, som du og Zenia tilhører. Jeg så det forleden formiddag og jeg syntes det var en skidegod dokumentar om det, som jeg beskæftiger mig med.

Hvor er det dejligt at vide, at de findes derude. Disse skønne, intelligente og klare mennesker fyldt med medfølelse, barmhjertighed og forståelse.

En smule hårdt måske, men alligevel uendelig venligt og følsomt.

Hav det godt, Arne. Til din orientering stiller jeg såmænd aldrig spørgsmål til andre. Jeg stiller kun spørgsmål til mig selv.

Svar mig venligst på, at når døren til Himlen altid står vidt åben...

... hvorfor er der så aldrig nogen, der går ind? smiler


http://www.dr.dk/tv/se/dr3-dok/dokumania-kumare-den-falske-guru
Top Svar Citer
#18167 - 30/07/2014 09:38 Falske guruer? [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Pragtfuldt link, Michael, tak for det.

Ikke blot viser filmen selvsuggestionens enorme indflydelse på troen, men også at man ikke kan suggerere sig selv til at blive "et godt menneske", når ens indre ikke i forvejen rummer kærlighed og følelse af samhørighed med andre.

Afsløringen var pinlig for de få, der ikke kunne tåle mødet med virkeligheden, og følte sig snydt. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Desværre vil den nok ikke blive forstået af de, der har allermest brug for det.


Top Svar Citer
#18170 - 30/07/2014 13:26 Re: Paulus [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Det var da "noget af en omgang", du leverer - endda i to indlæg efter hinanden - og jeg er da beæret over, at du gider at ofre så megen tid og energi på mig smiler

Måske jeg skulle starte med at sige, at mit formål med at deltage her på Trosfrihed.dk er at udvikle mig selv, at "finde min indre guru", for nu at bruge den vending, som dit timelange link taler om blinker

Og det er vel at mærke min egen guru og ikke en guru for andre, jeg søger - og således altså ikke, som ordbogen siger: "en lærer og åndelig vejleder, ofte opfattet som en inkarnation af en guddom og med ubetinget autoritet over sine elever" (jeg har sprunget linket over, siden mine links af en eller anden mig ukendt grund åbenbart irriterer dig).

Noget som inspirerer mig er fordomsfri orientering om, hvad andre mennesker oplever - og gennem tiderne har oplevet - som meningsfuldt samt at fornemme om noget af dét finder klangbund i mit sind - eller måske inspirerer til at se nye horisonter.

At jeg især bruger Trosfrihed.dk på den måde, kan måske irritere andre deltagere, men gør det dét, kan man jo bare undlade at læse, hvad jeg skriver.

Negativ kritik og nedgørende krænkelser af mig "rager mig en høstblomst", men giver mig sommetider idéer og inspirationer, som kritikeren/krænkeren nok ikke havde forestillet sig blinker

Det sker dog at jeg morer mig med at svare igen på andres angreb på mig som menneske og angreb på mine meninger, idéer, fornemmelser, følelser, intuitioner, inspirationer (mon jeg fik det hele med?) - og hvordan det morer mig, vil jeg undlade at komme nærmere ind på.
Jeg vil dog tilføje at jeg aldrig har følt mig fristet til den slags overfor dig.

Lige et par kommentarer:
Du skriver:
Citat:
Som jeg har skrevet før, så er du vej ned af en vej, som ingen steder fører hen.
Mit svar: Det er en meget uklar påstand, som jeg ikke finder overbevisende.
Du skriver:
Citat:
Hvorfor bringer du det til torvs og påstår, at dette er noget ophøjet, som kun du forstår og som du har meget svært ved at forklare andre?
Mit svar: Fordi jeg er begejstret, men jeg kunne da ikke drømme om at påstå, at det skulle være mere "ophøjet" end så meget andet blinker
Du skriver:
Citat:
Det du meget gerne vil illudere -
Mit svar: Det ved jeg med sikkerhed, at du har misforstået blinker
Du skriver:
Citat:
Du må være lidt af et unikum, Arne. På så kort tid, at have fundet hvad mennesket har søgt i umindelige tider.
Mit svar: Det ved du jo godt, at jeg ikke har. Dét, der begejstrer mig, er nærmest uendeligt meget mindre: væren - og det giver mig ro, harmoni og lykke - så hvorfor stræbe efter mere? blinker
Du skriver:
Citat:
Svar mig venligst på, at når døren til Himlen altid står vidt åben...

... hvorfor er der så aldrig nogen, der går ind?
smiler
Det har jeg lige gjort smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk