annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 15 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18051 - 19/07/2014 03:17 Re: Samspil mellem det fysiske og det sjælelige [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Jeg har såmænd tit spurgt mig selv om Ole Bjørn var klar over hvad han gjorde når han udtrykte sig som han gjorde her på debatten. Han kunne f. eks. godt have udtrykt sig anderledes når han henvendte sig til HansGisp men han har altså valgt at konfrontere ham.

Resultatet kan vi alle se. HK er totalt nedsmeltet. Jeg betragter Ole Bjørns svar som en bekræftelse på, at der er han klar over. Om dette så er et almindeligt menneskeligt studie eller om det kommer til at optræde i fagvidenskabelige sammenhænge skal jeg ikke kunne sige. Under alle omstændigheder har han jo tilkendegivet, at det vil være i anonymiseret form, så jeg ser simpelthen ikke nogen grund til at beskæftige mig med dette yderligere.

Man kan ikke anstille forsøg med et vågent menneske. I den forbindelse er det besynderligt, at du ikke bliver forarget over de forsøg, som den såkaldte T udsætter dig for. Men det er måske fordi du ikke kan gennemskue dem?

Er du sikker på at du ønsker ærlighed, Arne. Mange mennesker, som har brugt et helt liv på at studere det, som du nu, efter blot at have strejfet det, synes, at du ved en masse om har begået den samme fejl, som dig. Men er du i det hele taget interesseret i, at kende den fejl? De fleste ville ikke være det. smiler

Universet har ingen kærlighed. Universet er materien. Kærlighed er ikke en følelse, kærlighed er en handling. En frihedens handling. Hvor der er frygt er der ingen kærlighed og hvor der er kærlighed er der ingen frygt. At være uden frygt er frihed.

Man kan ikke være klar over noget, der ikke er, man kan kun være klar over noget der er. Jeg kan derfor ikke være klar over at dette at være ligger uden for os mennesker for det er ikke sandt.

At være betyder at være i forbindelse med omverdenen om det så er naturen eller andre mennesker mens ikke at være, betyder at isolere sig. Ikke blot fysisk, men også psykologisk.

Så, at være eller ikke være, er i høj grad op til det enkelte menneske. Som alle andre eksistentielle problemer kan dette også kun løses ved handling.

Hvad skriver du egentlig om i den sammenhæng, Arne?

Jeg kan høre en masse illusioner, men som før sagt, så ønsker su nok ikke, at blive gjort opmærksom på dem?
Top Svar Citer
#18054 - 19/07/2014 11:04 Re: Samspil mellem det fysiske og det sjælelige [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole skriver, at han "deltager her på lige fod med alle andre debattører".
Jo - det er jo ikke overraskende, han har jo ikke andre muligheder, og det er der vel heller ingen, der har betvivlet? blinker

Ole skriver også:
Citat:
Jeg eksperimenterer ikke med nogen andre, for det har jeg ikke mulighed for. Det ville nemlig kræve, at jeg kunne isolere "forsøgskaninerne" (som du kalder dem) fra andre påvirkninger. Jeg eksperimenterer med mine egne formuleringer for at se, hvordan de bliver opfattet af mennesker generelt.
Men Ole skrev 12/07/2014 02:30 i tråden Hvad er kristendom?:
Citat:
Forhåbentlig kan de fleste forstå, at den eneste følelse, jeg har og har haft i forbindelse med debatterne her, er nysgerrighed efter at undersøge, hvordan mennesker bruger og opfatter verbal kommunikation, som præcis er det emne, jeg forsker i. At det ind imellem har nødvendiggjort, at jeg bruger en provokerende tone, vil enhver forsker kunne forstå og acceptere. Det er en helt almindelig videnskabelig metodik at anstille forsøg for at undersøge reaktionerne under forskellige påvirkninger.
For mig ser dét ud, som om Ole af "nysgerrighed" "anstiller forsøg" ved at "bruge en provokerende tone" overfor os andre.

Skulle dét, jeg skriver, mon være, hvad Ole kalder: Uærligt, polemisk, fordrejende, tendentiøst, hadefuldt, en skændsel, kværulantisk, citatfusk?

Eller er dét Ole skriver her blot nysgerrighed efter at se, hvordan en sådan række nedrakkende værdidomme påvirker én bestemt isoleret debattør: mig?

Så er spørgsmålet jo for mig: Mener han det - eller er det blot endnu et af Ole "anstillet videnskabeligt forsøg"? blinker

Jeg forventer ikke nogensinde at få dette afklaret, men nok endnu en række nedrakkende værdidomme rettet mod mig - værdidomme som jeg imidlertid vil sætte i forhold til afsenderens troværdighed - som den ser ud i mine øjne blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#18056 - 19/07/2014 12:13 Re: Samspil mellem det fysiske og det sjælelige [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Der er en masse af det, du skriver, som jeg finder meget spændende.

Men først angående Ole. Her er jeg - synes jeg - nået til vejs ende. Jeg tror ikke på, at det nogensinde bliver muligt at finde ud af, hvornår den mand taler ærlig snak - eller hvornår han eksperimenterer med provokationer.
Og provokationer har det jo med også at ramme afsenderen.
De er for mig uinteressante, mens mere eller mindre velunderbyggede påstande i mine øjne er langt mere spændende.

Når du skriver:
Citat:
Er du sikker på at du ønsker ærlighed, Arne. Mange mennesker, som har brugt et helt liv på at studere det, som du nu, efter blot at have strejfet det, synes, at du ved en masse om har begået den samme fejl, som dig. Men er du i det hele taget interesseret i, at kende den fejl? De fleste ville ikke være det. smiler
Så er mit umiddelbare svar:
Ja, jeg er sikker på, at jeg ønsker ærlighed. Alt andet er efter min mening tidsspilde.

Og nej, jeg er sikker på, at jeg ikke "ved en masse" om hverken ærlighed eller noget andet, men jeg er ret sikker på, at jeg gør det bedste, jeg kan, og hvis du kan fortælle mig noget om den fejl, du nævner, og mener, jeg begår, men ikke specificerer så er jeg "lutter øren"! smiler

Jeg er ikke klar over om ovennævnte skal hænge sammen med dine ord:
Citat:
Universet har ingen kærlighed. Universet er materien. Kærlighed er ikke en følelse, kærlighed er en handling. En frihedens handling. Hvor der er frygt er der ingen kærlighed og hvor der er kærlighed er der ingen frygt. At være uden frygt er frihed.
Men jeg kan da kommentere med, at jeg bliver mere og mere klar over problemerne med udtrykket Universets kærlighed.
Jeg ved ret præcist, synes jeg, hvad jeg mener, men jeg kan ikke finde ord, der siger det.

Det hænger nok også sammen med dine ord om væren.
Men min oplevelse af universets og egen væren er tydeligvis ikke den samme som din.

Jeg kan fuldt ud respektere dét, du skriver, men det er noget andet, jeg oplever, og jeg ville ønske, jeg kunne give dig et ordentligt svar på dit spørgsmål:
Citat:
Hvad skriver du egentlig om i den sammenhæng, Arne?
Du har jo ret i: "Man kan ikke være klar over noget, der ikke er, man kan kun være klar over noget der er."
Men man kan da godt ane det modsatte af væren, synes jeg, og det er lige netop dén anelse, jeg oplever som så fantastisk dynamisk.

Du har jo nok ret i, at det er et område, som vi betegner som "det eksistentielle", men det er jo ikke kun egen eksistens, det er også universts eksistens, jeg synes, det handler om.

Og når du skriver:
Citat:
Jeg kan høre en masse illusioner, men som før sagt, så ønsker du nok ikke, at blive gjort opmærksom på dem?
Så kan du helt bestemt stole på, at det ønsker jeg! smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18059 - 19/07/2014 17:56 Re: Samspil mellem det fysiske og det sjælelige [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Mere fra uærlige Arne:

Som ventet fordrejer han igen bevidst, hvad der står, og prøver igen at sværte mig til med påstande, som allerede er blevet modbevist og redegjort for i klart sprog.

Det er vanskeligt at finde et indlæg fra Arne, der ikke er Uærligt, polemisk, fordrejende, tendentiøst, hadefuldt, kværulantisk og direkte citatfusk? trist Det gælder både hans kommentarer om mig og om andre debattører, hvis meninger han ikke kan lide.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18060 - 19/07/2014 18:06 Re: Samspil mellem det fysiske og det sjælelige [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 15 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 14 15 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk