annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 336 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 16 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17913 - 04/07/2014 11:04 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Ole skriver #17910 - 03/07/2014 22:30:
Citat:
Jeg har overhovedet ikke skiftet holdning i denne eller andre tråde, Arne, så det er blot en af dine sædvanlige fantasier.
Men Ole skrev #17886 - 02/07/2014 10:33:
Citat:
Derfor vil jeg fremover undlade at argumentere med dig, for med din indstilling er det som at slå vand på en gås. Men jeg vil fortsat påpege, at du tilbeder uvidenheden og har en negativ indstilling til alle andre meninger.
Og Ole skrev derefter #17896 - 02/07/2014 18:03:
Citat:
Som du dog kan blive ved, Arne.

Problemet er stadig dit Arne, for du har ikke givet os en begrundelse for, hvordan spørgsmålet om verdens eksistens kan være meningsfyldt.
Holdningsskift? blinker

Nu skriver Ole tillige (til mig):
Citat:
Din opfattelse af "Mevlanas digte" er ikke engang Lewis opfattelse, men kun din egen personlige opfattelse af Lewis forsøg på gendigtning, og den stemmer ikke engang med, hvad vi ved om personen Mevlana (Rumi) og hans livssyn, og som holdes i hævd gennem traditionerne i den sufistiske Mevlevi orden (de dansende derwisher).
Mit svar:
Jeg har helt klart skelnet mellem, hvad Carsten Nieburh Afdelingen på Københavns Universitet står for og overfor Michael gjort rede for, hvordan jeg har mulighed for at opfatte det.

For mig ser det ud som om, Ole ikke anerkender den viden, der er om Jalal al-Din Rumi på Københavns Universitet.
Her har jeg dog mere tillid til universitetet end til Ole blinker
Alene universitetets bog om Rumi er på over 600 sider.

Og pudsigt nok, så har vi jo alle hver vores egen ret til at tro - og ikke tro - hvad vi nu engang - hver især - finder troværdigt blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#17914 - 04/07/2014 11:32 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg må jo så konstatere, Arne, at din uvidenhed også omfatter forståelsen af, hvad begrebet "holdningsskift" dækker over.

Jeg afviser skam intet vedrørende Københavns Universitet. Jeg afviser kun din fortolkning af den viden, de kolporterer. Jeg er ret sikker på, at Lewis selv vil give mig 100% ret i min fremstilling af oversættelsesvanskelighederne, og i at hans egen version er en gendigtning.

Så hvis du på det grundlag skulle finde på at skrive til ham om problemet, så lad venligst være med at svine ham til, som du gjorde med professor Vincent Hendriks sammesteds fra, da han ikke ville give dig ret, og efterfølgende afslog at gå ind i en polemik med dig, da du ikke ville acceptere hans svar. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17915 - 04/07/2014 11:52 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Ole skriver:
Citat:
Jeg afviser skam intet vedrørende Københavns Universitet. Jeg afviser kun din fortolkning af den viden, de kolporterer.
Min fortolkning stod her #17906 - 03/07/2014 12:10:
Citat:
Angående Rumis digt:
Citat:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens mirakel
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige Sandheder.
så er jeg ikke den, der kan gøre mig klog på dets tydning.

Men jeg kan vel sige lidt om, hvad digtet siger mig, nemlig noget i retning af, at "den værende verden" ikke er "sandheden selv", men dog et tegn på den, og at "selve sandheden" ligger tilsløret bag "denne verden".
Det er meget nemt at afvise, som Ole gør.
Men hvad er mon så Oles fortolkning? blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#17916 - 04/07/2014 12:45 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Ole Bjørn du skriver:

Citat:
Du kan sikkert godt forstå, at når jeg skriver digte og læser mange digte, sidder i bestyrelser i kulturelle foreninger, dyrker musik aktivt ved at spille flere instrumenter, rejser verden rundt for at studere andre kulturer o.s.v., så mangler der ikke en spirituel dimension i mit liv, men det mener Arne altså, at jeg og alle andre ateister mangler, fordi vi også kan tænke rationelt.



Jamen bjørn du er fantastisk på mange måder yeah og ingen har fået så megen ros og anerkendelse som dig.

Men hvis det du skriver om dig selv holder, så burde din fornemste opgave på debatterne, fx religionsdebatten og trosfriheds debatten, ikke være at fortælle andre på en infam intimiderende måde hvor latterlige og mindre begavede de er ved siden af dig der tilhører den absolutte top elite af verdens førende forsker i snart sagt et hvilket som helst emne vi kommer ind på i vores debatter.

Jeg bliver nødt til at påstå der er noget der ikke stemmer, altså en grov uoverensstemmelse mellem hvordan du fremstiller dig selv og så din konkrete til at tage og føle på debatstil, debat -adfærd, debat -fremfærd. Der kan være mange forklaringer på det misforhold og et naturligt sted at søge en forklaring og en forståelse, ville være at kigge på din personlighed. Du der har beskæftiget dig med alt mellem himmel og jord og altid har et netværk af førende forskere i snart sagt enhver sag, har du aldrig været interesseret i at forstå din egen personlighed, mentalitet og psykologi, emotionelle affektive drive som følelsesliv?

Ingen tvivl om at høj intelligens kan medføre utålmodighed med andre mennesker. Men var der virkelig tale om høj intelligens havde du nok løst det problem for mange år siden. Hvorfor jeg tror vi står overfor dine tanker om dig selv, altså din selvopfattelse. Vi andre har jo kunnet mærke lige siden dag 1 vi mødte dig på religionsdebatten at vi med dig stod overfor en STOR mand med helt usædvanlige evner som begavelse, det lod du skinne igennem i alt du skrev, som vi andre fik læst og påskrevet at vi var ubegavede i uhørt 'latterlig'/grinagtig høj grad endda, hvilket du altid skulle fortælle andre (se/hør hvor ubegavet han/hun er (ja og det er lige lykkes dig igen overfor Zenia at få fremstillet arne som latterlig/grinagtig ubegavet, ihvertfald prøver du at fremstille sagen i det lys, samtidigt med at du fremhæver dig selv for gud ved hvilken gang)).

Med din høje intelligens og noble gennemkultiverede personlighed og verdensmand du er som førende forsker i snart sagt alt, kan du da ikke forstå vi er nogle der bliver trætte af dig og denne din stil???? Denne din konstante fremfærd overfor os andre. Og dette er ikke et forsøg på at udelukke dig, som at sige du ikke er en værdifuld og spændende debattør at have med ombord, hvis du kunne holde dig til hovedsagen, nemlig at debattere og drøfte med hinanden en lang række spændende spørgsmål, issues, problemstillinger, lige fra almen eksistentielle til personlige eksistentielle, som en lang række naturvidenskabelige spændende sager der kaster lys på disse forhold.

Nå men jeg er ikke dummere end jeg godt er klar over at du kæmper med nogle voldsomme frustrationer i dit liv fra tid til anden, hvilket hænger sammen med et højt ambitionsniveau, at du har nogle alt for høje idealer der har beslaglagt dig, altså et lidt forskruet overjeg lever du med, qua det jeg benævner som dit einstein mindreværdskompleks, som nok kommer sig af at dit netværk kun består af verdens førende forskerer. Måske du skulle prøve at finde et netværk der mere stemte overens med dine naturlige evner og udtryk. Måske er du først og fremmest en gøjler og en spillemand, en kunstner, mere end du er nogen einstein, altså voldsom stor naturvidenskabelig begavelse.

Der skulle være koldt på toppen, så måske det i dine forskerkredse er ganske naturligt at man intimiderer (latterliggør og ringeagte) og jorder hinanden i et væk, som beklikker og belyver som undergraver hinandens troværdighed, ærlighed og redelighed.

Var du bare lidt så intelligent og gennemkultiveret som du fremstiller dig selv, da tror jeg du ville magte at stille dig selv et par selvkritiske spørgsmål omkring hvordan du farer løs på os andre debattører konstant, et forhold der jo uløseligt hænger sammen med hvor ærekær hysterisk overfølsom du er såvidt din egen HØJE, fornemme ædle alvidende, person. Har du for høje tanker om dig selv bjørn? Eller føler du at vi og andre ikke gir dig den anerkendelse du fortjener? Hvormed du som Paulus selv siger det, bliver tvunget ud i det afsindige praleri at skulle anbefale dig selv overfor andre.



At arne er irriterende eller kan virke møj irriterende, er jeg nok den første til at kunne skrive under på, for ham og mig vi taler slet ikke samme sprog, som at arne gennem årene har gjort en dyd ud af at jeg skulle ignoreres, som han har anbefalet alle I andre at gøre lige så (hvilket han jo ikke er ene om at mene i forhold til mig).

Arne synes uden tvivl at han selv er verdens vigtigste person, til trods han taler om det forunderlige i at verden er, og at han får lov at være bare en lille bitte i rum del heraf og ja tid, set i evighedens perspektiv, del heraf. HansKrist synes nok også et og andet sted at han er verdens vigtigste person, med et helt særligt perspektiv på virkeligheden

(paulinsk 'dopamin fanden i voldsk' "i Kristus perspektiv"; vores noumenal spontane skabende kreative vertikale disparate som diskontinuerlige skabelsesøjeblikke i Kristus, de nye kreative skabende mennesker vi er i Kristus, vi er som bruger af den nye hjerne, forhjernen, hvor al kreativitet foregår og oppebæres blandt andet ved hjælp af dopamin og de senest tilkommende, evolutionsbiologisk set, basalganglier som ACC's kontrol over amygdala, hvorved også hippocampus kan komme til sin ret uden at blive overbelastet eller kuppet af amygdala stress)

som han meget ivrigt kæmper for ikke går upåagtet hen over hovedet på verden.

At Paulus er den eneste religiøse mystiker der kæmper for forhjerneaktivitet er enestående religionshistorisk set, stort set alt andet religiøs mystik kæmper for eller er fortaler for at vores kreativitet som tænkning og forstand lukkes ned, dæmpes, i forbindelse med at det ubevidste overtar os, eller ubevidste upersonlige forhold lægger beslag på os.


Og jeg er sikker på at du også føler du er verdens vigtigste person bjørn (ihvertfald står over alle os andre), hvilket din ærekærhed alt for godt bevidner er sandt. Går vi os debattører igennem finder vi nøjagtig det samme forhold om at vi føler os selv som de vigtigste personer af alle eller ihvertfald vores budskab, det vi har at sige verden, er det mest slående og uovertrufne nogensinde hørt.

Hvis vi nu alle var bevidste om at det er sådan vi har det med os selv og det vi siger og skriver. Nemlig at ingen kommer op på siden af os. Kunne vi så blive fri for at skulle alle de personlige intimideringer af hinanden igennem hele tiden.

Lad os som michael er inde på det sprutte af selvtillid og selvværd allezusammen, for det er jo i sidste ende den spiritus vi alle tørster efter at slukke vores tørst i.

Jo mere vi ønsker vores ego udslettet bekæmpet og elsket ihjel, jo mere stikker det sig grimme fjæs frem. Lad os dog indrømme overfor os selv (og hinanden) at vi er verdens vigtigste person lige netop i vores eget liv og eksistens (hvem skulle ellers tage over, ta ansvaret??? være ansvarlig?)


Vi kunne jo prøve med en lille smule ros og anerkendelse hinanden (uden at overdrive) og vi ville opleve hu hej ting og sager, en skøn beruselse, som michael siger, for det er hvad vi alle ka li at slukke vores tørst i.
Men der findes nok en alt for udbredt selvoptagethed af egen dagsorden såvel som personlig underskud, at kun få vitterligen forstår at værdsætte og bruge tid på andre end sig selv og hvad vi skriver, fremfører. Derfor virker det også som en positiv overraskelse fra en anden verden når en T. thomas går ind og roser fjender og venner, for kun ganske få magter at få øje på (lig med at respektere (at se)) andre, som at værdsætte dem. Vi andre er alt alt for selvoptagne, og ingen af os magter at gøre holdt ved en anden debattør.

Vi behøver ikke være enige (tværtimod) men vi kunne godt forsøge at forstå hvad det er andre prøver at påpege og sige, gennem hvad de skriver. Hvorfor skal det altid slå over i at de er mindre begavede som uærlige og utroværdige. Der er altid et emne, et interessant sagsforhold, eller problemstilling, vi kan drøfte/debattere, sobert med hinanden, i hvad folk skriver. Måske det kræver lidt god vilje at forstå dette simple som enkle forhold, som jo ville åbne op for at det var substans og bolden vi gik efter og ikke konstant personen. Og netop når vi går efter substansen og bolden, da vil vore forskelligheder, forskellige synspunkter og perspektiver allerbedst komme til syne, blive fremstillet.

mange kærlige hilnser HansKrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17918 - 04/07/2014 15:05 Re: Universets kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver til Ole, men jeg tillader mig alligevel et par kommentarer blinker

For det første glæder jeg mig over "ånden" i, hvad du skriver.
Jeg finder den velgørende! smiler

Dernæst bliver jeg lidt ked af at læse:
Citat:
At arne er irriterende eller kan virke møj irriterende, er jeg nok den første til at kunne skrive under på, for ham og mig vi taler slet ikke samme sprog, som at arne gennem årene har gjort en dyd ud af at jeg skulle ignoreres, som han har anbefalet alle I andre at gøre lige så (hvilket han jo ikke er ene om at mene i forhold til mig).
og min kommentar er for det første, at det ikke er min hensigt at irritere, men blot at være ærlig angående, hvad jeg har på hjerte - hvad jeg synes, jeg ser - og uden at ville pådutte andre mit syn - og for det andet at jeg slet ikke kan genkende din påstand om, at jeg skulle ønske dig ignoreret - snarere tværtimod - jeg synes, jeg gentagne gange - også i denne tråd - har søgt at trænge igennem den forståelseskløft, jeg også oplever, der er imellem os.

Du skriver også:
Citat:
Arne synes uden tvivl at han selv er verdens vigtigste person, til trods han taler om det forunderlige i at verden er, og at han får lov at være bare en lille bitte i rum del heraf og ja tid, set i evighedens perspektiv, del heraf.
Her kan jeg nok ikke ærligt nægte, at jeg nok er min verdens vigtigste person - men dog kun "person" blinker
Men er vi ikke alle sådan indrettet?
Ja, er vi ikke født sådan? blinker

Jeg har - og har i en del år - haft stor glæde af at deltage her på Trosfrihed.dk, dels fordi dét at udtrykke sig selv så sandt og så ærligt som muligt for mig har været - og fortsat er - en inspirerende oplevelse af stadig større klarhed - og dels fordi andres kommentarer - og synspunkter i øvrigt - også inspirerer.

Jeg ønsker dig held og lykke med dit forehavende hér (hvad enten det så irriterer dig eller ej blinker ).

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 16 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk