annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 34 < 1 2 ... 31 32 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17307 - 08/05/2014 10:26 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Skuespillet udspiller sig jo faktisk nu, Simon, for læsernes undrende øjne. Det er et ekstemporalspil, hvor replikkerne skrives undervejs".

- Jep, men tænk dig hvis det blev skrevet og spillet, evt. akkompagneret med kammermusik ;)

"Det virker ikke som om han overhovedet har sat sig ind i Hegels filosofi".

- Alene det at skrive navnet, ja at klæde sig på i skyggen af ikke bare andre menneskers syntakser men også deres personlighed, er vist mere end rigeligt til at skabe en illusion om at man nok også har læst både Hegel og Heidegger, og dét er jo hvad disse rodede indlæg handler om - og man bliver selvfølgelig ingen autoritet af bare at efterabe andre mennesker osv. ;)

Men det er jo let at undersøge: hønsemand ku' jo ta' et kap. ud af fx "Væren og Tid", og ved en systematisk gennemgang vise os sin forståelse, eller et værk af Hegel - det er ingen sag af verden at se hos hvem det evt. er kopieret! ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (08/05/2014 10:27)
Top Svar Citer
#17309 - 08/05/2014 10:42 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Sikke dog en omgang vås fra brøleaben. Det virker ikke som om han overhovedet har sat sig ind i Hegels filosofi.


Interessant om du ville kunne argumentere og forklare dig nærmere,

jeg venter spændt på at se dig blive færdig med dine google og wiki Hegel studier, og så forventer jeg noget ufordøjet snak du ikke magter at kontekste, men spændende bliver det om du kan tilegne dig Hegels filosofi på en lille ½ times tid.

yeah

alvidende bjørn og hans alvidende lakaj hjælpefilosof michael yeah


Hilsen HansKrist.

PS:

jeg tar aldrig kopier uden at jeg nævner hvorfra, uden at jeg har referencer. Iøvrigt er jeg i 10 år blevet bebrejdet at jeg altid fortæller mine referencer, men det mener jeg vi alle bør gøre. Men jeg er altså den eneste der gør det systematisk. En gammel vane fra opgaveskrivning på uni. Den samme vane der gør at jeg som Stausholm stort set aldrig googler mig til viden, som benytter mig af wiki. Og gør jeg er det kun som stavekontrol, da jeg har det med at stave ad helvede til.

PPS:

jeg studerer sgu da ikke filosofi for læseoplevelsens skyld, at studere filosofi gør man for at øge sin filosofiske forståelse og tilegnelse virkeligheden.

som om alt kan være på samme éndimensionale niveau, det samme samme horisontale sindbillede fladland, hvor man får læseoplevelser. Rüdinger Safranski var kun interessant såvidt det biografiske Heidegger stof sagde simone, ja for det filosofiske gik hen over hovedet på vores selvudråbte kompetente filosof gennem 10 år der har bedyret os at han skam har studeret Heidegger, hvilket mundede ud i denne konklusion og løftede pegefinger overfor mig:

"Hans, hos Heidegger er det alene det værende det kommer an på"

WHAT stortchock

efter at være kommet mig over chokket: yeah

måtte jeg juble over denne selvudråbte filosofiske jubelidiot gennem 10 år


PPPS:

iøvrigt er det ikke mig der nævner Hegel, men ole bjørns mesterfilosof michael. Og da jeg kender en del til Hegel's Kristologi, inkarnationstanker og Kristus forståelse, Gud Søn forståelse, som er taget fra Paulus og Luther, dem michael siger ingen autoritet har i en ægte kristen sammenhæng.
Hvorfor jeg netop ikke forstår hvad Michael vil med Hegel.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17310 - 08/05/2014 10:43 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jeg tænkte faktisk over det i forbindelse med dine tidlige ord i denne tråd, altså det med at skrive et skuespil fremfor det at tale om kommunikationen; jeg tror simpelthen det visuelle er bedste virkemiddel til genkendelse - ordenes skarpe ægge skærer dybt i selvbilledet, og netop dér gælder det ha' en ironisk selvdistance, men har du set den her? ;)

mvh
Simon

P.s.: selvfølgelig vender hønsemand ryggen til en fortælling om sine læseoplevelser af div. filosoffer, det er jo bare et lille skin(d) - altså kåben ;)


Redigeret af Simon (08/05/2014 10:49)
Top Svar Citer
#17312 - 08/05/2014 12:22 Re: Debat-etik? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej T.

Dit forslag om at danne en slags studiekreds, som især interesserer sig for spiritualitet og mystik (er det vel), synes jeg lyder spændende.
Om jeg orker at deltage, ved jeg endnu ikke, men hvis nogle vil "tage slæbet" og derpå fortælle om, hvad der kommer ud af det, kunne det efter min mening være særdeles spændende.

Angående idéen om en ny tråd, som jeg skrev om:
Citat:
Jeg har en idé om en ny tråd, som man måske kunne kalde livsanskuelser(klik) eller bare slet og ret: Holdninger til tilværelsen - eller endnu enklere: "Tilværelsen".

Dét, jeg forestiller mig, er en tråd, der - lidt i lighed med tråden: Den Evige Filosofi - forsøger at skabe overblik over alle måder at opfatte tilværelsen på - helt uvildigt og maksimalt imødekommende overfor hver enkelt - i første runde.

Efterfølgende kunne man så afklare argumenter imod hver enkelt af dem.
så har jeg tænkt nærmere over det, og er nået til at droppe modargumenterne.

Så kan de, der hellere vil sable andres holdninger ned end fremhæve de positive egenskaber ved deres egne, jo selv oprette en sådan "nedrakningstråd" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17322 - 09/05/2014 04:36 Re: Debat-etik? [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Hans Vrøvlegås

Jeg spørger fordi du nævner Marx men ikke Hegel. Der er ingen grund til at diskutere Hegel idet hele Hegel, inklusive hans fejltagelser, er indeholdt i Marx. Men jeg kan se, at du heller ikke har forstået Hegels spæde tilnærmelser til virkeligheden.

Alt det vrøvl du nævner er netop det, som er indeholdt i den betragtning, at Marx vendte Hegel på hovedet. Marx overtog dialektikken fra Hegel og derved opstod den historiske materialisme. Han vendte Hegel på hovedet ved, i modsætning til Hegel, at tage udgangspunkt i menneskets faktiske livsbetingelser. Det var netop det vrøvl, som du fremfører, Marx afskaffede totalt.

Europæisk filosofis konstante slagside stammer fra, at den altid tager udgangspunkt i en Gud, som man ikke kan bevise eksisterer. Omgivet af de religiøse ideers mørke sansede Hegel, at den individualitet, som du taler om, ikke eksisterede. Men han kunne ikke rive sig løs fra denne ideverden.

Det kunne Marx imidlertid. Han erkendte fuldt ud, at mennesket kun eksisterer i kraft sit forhold til omverdenen. Den individualitet, som du betragter som gudgiven, skabes i forholdet til andre mennesker og den verden vi lever i.

Det undrer mig ikke at du finder det svært at redegøre for din temmelig rodede lommefilosofi.

Hvorfor dyrker du Paulus så fanatisk når du er så optaget af dine kropsfunktioner mens Paulus hele sit liv anskuede sig selv som en modsætning til sin krops naturlige behov.

Behov som han dæmoniserede til stor ulykke for hans autoritetstro tilhængere gennem 2000 år. Selv i dag har disse mennesker vist et forvrænget forhold til alt hvad der er naturligt.

Jeg bebrejder ikke Paulus for at være sig selv. Jeg bebrejder hans tilhængere for at sprede nød og elendighed i verden med deres falske evangelium.

Mvh

"Ole Bjørns lille grisling"

PS. Du er simpelthen så uforskammet og ubegavet. Du går konstant efter manden og ikke bolden. Konstant taler du nedgørende og ringeagtende til alt og alle. Som sagt: uforskammet. Hvad bilder du dig egentlig ind at kommunikere på den måde?


Redigeret af Michael (09/05/2014 04:40)
Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 34 < 1 2 ... 31 32 33 34 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk