annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17302 - 08/05/2014 09:33 Re: At forholde sig til demens. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Nu kunne det jo også tänkes, at selv ikke troende mennesker, har en indbygget mekanisme, der gör at de önsker at hjälpe deres medmennesker der er i nöd mm".

- Akkurat, det er jo en gammel humanistisk tradition, hvor empati jo bestemt ikke er en kristen opfindelse, den er overhovedet ikke religiøst betinget. Det er bare tit at religiøse troende tolker empatien og idet hele taget psykologiske arbejdshypoteser ind i selve tænkningen, fordi de mener at livet har særlige formål. Dem der kraftigst har pointeret dette er kom katolikker, der jo lever stringent efter særlige regelsæt - måske lige med undtagelse af særlig hellige præster uden bukser på, i den "indlevende" situation med små drenge.

"også selvom de ikke kender evangelierne, men som sädvanligt önsker de troende at tro det er en overordnet magt der er skyld i deres medmenneskelighed og ikke noget der eget jeg er skyld i, men ok, i gamle dage var det ikke just nästekärlighed at kirken stod for, men närmest det modsatte, så måske nogen har et forklaringsproblem".

- Udbytning med et helt særlig blik for skatteindtægter, der ofte brugtes til at forherlige levevilkåret for kristne autoriteter, var ikke ualmindeligt.
Men der har været mange klostre, der som Ove sir, har ydet et særlig indsats der hvor ingen andre kunne. Men plejen af syge blev jo først langt senere et off. anliggende, og revolutionær sygepleje og træning i dag har ingen ref. til de gamle munkes tænkning om livets mening, men hensynet til og ønsket om at pleje syge mennesket, kan derimod sagtens være et identisk menneskeligt anliggende. Det er da rart at kunne hjælpe hinanden, alle får det bedre når man ved at det at kære sig om hinanden er almindelig tænkning i et samfund. Heldigvis tænker mange mennesker stadig væk på den måde, samme gør Ove, og det er jo godt ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#17306 - 08/05/2014 10:17 Re: At forholde sig til demens. [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg prøver igen, da du svarer udenom mine spørgsmål.

Du skrev Michael:

Citat:
Ligesom Paulus er Luther kun en budbringer, ikke en guddommelig autoritet. Det er Jesus derimod og ham lytter de kristne aldrig til.




Har de 4 evangelier mere/større guddommelig autoritet end andre skrifter i det nye testamente??

Og i bekræftende fald, hvorfor, kan du argumentere herfor.

Hvilken Jesus finder du i evangelierne? Finder du den historiske? Og hvordan vil du forstå undfanget ved Helligånden og født af en jomfru, noget vi ikke finder et eneste sted hos Paulus, Paulus hævder tværtimod at Jesus er født som et menneske som du og jeg.



Hvorfor sætter du evangeliernes Kristus vidnesbyrd, vidnesbyrd om Jesus som Kristus, over nøjagtig de samme Kristusvidnesbyrd som vi finder dem i fx brevlitteraturen.

Er det forholdene omkring undfanget ved Helligånden og født af en jomfru der gør at evangeliernes Jesus (vidnesbyrd om Jesus som Kristus) for dig har guddommelig autoritet og forrang i Nye Testamente og ifølge dig skal stå over fx brevlitteraturens vidnesbyrd om Jesus som Kristus.


Betragter du ikke evangelierne som teologiske biografier? Og i så fald, hvordan kan de så ha større guddommelig autoritet, forrang og gyldighed, over brevlitteraturen???

mvh HansKrist.

Hvis musen vil lege med katten, så må du forklare dine påstande, så må du nødvendigvis komme op af hullet, op i lyset min ven.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17308 - 08/05/2014 10:32 Re: At forholde sig til demens. [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Jeg skal undlade at spørge dig om det samme. Hvorfor du befinder dig på denne tråd. jeg tror, at jeg har en anelse".

- Sir du det..;) Jah, det er nok ikke for at indvie nogen i personlige oplevelser med demensens skyggefuret væsen, hvilket man jo sagtens ku' ha' troet var hensigten med denne tråd, ja jeg er lige ved at tro Ole selv havde det som intention ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (08/05/2014 10:53)
Top Svar Citer
#17318 - 08/05/2014 22:28 Re: At forholde sig til demens. [Re: Simon]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
Ove: ”Selv om folk ikke er troende, tror man alligevel "på sagen" - ja, man efterlever i stort omfang evangeliernes centrale budskab”.
Simon: ” - Ikke-troende eller decideret ateister/agnostikere, tror bare ikke noget som helst derom, de lever bare uden gudetro og favoriserer en række sandsynlige forklaringer i fx filosofiske betragtninger indenfor utallige forhold i (erhvervs-)livet.

Hej Simon!

Ateister og teister henviser dermed til det metafysiske eller oversanselige, idet Guds eksistens hverken kan bevises eller modbevises.

Af andet fælles gods kan nævnes, at både ateister og teister har en samvittighed. Derfor er det naturligt for både troende og ikke-troende at få dårlig samvittighed, for eksempel hvis en opgave på et plejehjem ikke er blevet udført – og meget andet selvfølgelig.

Den sædvanlige religiøse tydning af menneskets samvittighed går ud på, at er den er skabt (indblæst) af Gud, der ved skabelsen har stillet alle lige. Der findes flere fortolkninger, for eksempel betegnes samvittigheden som ”loven”, idet alle så at sige er født med evnen til at få dårlig samvittighed.

Andre fortolkninger går på, at ”gode gerninger” i virkeligheden er Guds gode gerninger, der altså udføres af mennesker – og det uanset om de pågældende er teister eller ateister. Den religiøse tydning er, at Gud gør brug af alle mennesker, for eksempel når en ateist tager sig af et dement familiemedlem. Her henvises blandt andet til Paulus, der skriver: ”I Ham (Kristus) lever og er vi” (ikke ordret citeret). I et andet Paulus-udsagn hedder det, at kun én er god, nemlig Kristus. Denne tolkning bygger på, at alle mennesker i princippet er onde, idet alle gode gerninger, altså næstekærlighed i praksis, dybest set udvirkes af Kristus.

Endelig skal nævnes, at teologer og andre fagfolk, der udfører den slags analyser og tolkninger, ikke nødvendigvis er troende. Flere teologer, heraf enkelt folkekirkepræster, er ateister og/eller har erklæret, at de ikke tror på en overnaturlig almægtig guddom. Men fravær af troen på en almægtig Gud udelukker ikke, at de pågældende som fagfolk kan forkynde evangeliet og/eller udarbejde diverse faglige analyser af trosspørgsmål.

Med venlig hilsen
Ove
Top Svar Citer
#17320 - 09/05/2014 03:13 Re: At forholde sig til demens. [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Fordi jeg har øjne og ører. Jesu ord er beregnet på de, som allerede i forvejen ved hvad han taler om.

På hver deres måde viderebringer de 4 evangelier Jesu ord så godt som de nu er i stand til og de fleste er videregivet som de er sagt og hørt. Du ved hvor du kan finde en nutidig pendant til disse ord. smiler

Jeg betragter Jesus som Han selv siger Han er. Som Guds Enbårne Søn. Men du ved ikke hvad dette betyder og det er alt for subtilt til at man kan diskutere det med dig idet du repræsenterer mørket og ikke lyset. "Og lyset skinnede i mørket og mørket fik ikke bugt med det." Ligeledes repræsenterer kristendommen mørket. Livet kan ikke presses ind i en religionsstruktur. Derfor er jeg ikke kristen.

"Thi således elskede Gud verden, at Han gav sin søn, den enbårne."

Gud ofrede den mest dyrebare del af sit væsen, erkendelsen. Erkendelsen blev kød. Det er det sande mysterium. Jesus talte ingenting af sig selv. Kun hvad Gud bød Ham at sige, talte Han. Teologi er menneskeværk, en endeløs række af bøvl.

Thi Han var i verden og verden var blevet til ved Ham og verden kendte ham ikke.

Det sande lys, som oplyser ethvert menneske er forståelsen og det er kun forståelsen af sandheden der har frigørende effekt. Denne forståelse af sandheden starter med forståelsen af en selv.

Ellers findes den slet ikke.

Lige til en børnebog eller et eventyr, synes du ikke. smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk