annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690988
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382485
Et andet syn 1992068
Åndelig Føde 1526259
Jesu ord 1523681
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 474 gæster og 189 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16987 - 19/04/2014 11:47 Kvantefysisk sammenfiltring
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7206
Sted: Sydsjælland
Kvantefysisk eller kvantemeknisk sammenfiltring ("quantum entanglement") er noget, der ser ud til at kunne bruges praktisk til lynhurtig kommunikation (klik).

Wikipedia beskriver sammenfiltringen sådan (klik) og Gyldendals Den Store Danske fortæller samlet om kvantemekanik (klik) - ikke just nem læsning blinker

Allerede når man læser:
Citat:
Ifølge kvantemekanikken kan alle objekter opføre sig både som partikler og som bølger, der er udstrakt over en del af rummet.
begynder det jo at svimle.

Jeg læser også:
Citat:
Schrödinger, og med ham Albert Einstein og mange andre fysikere, håbede, at introduktionen af bølgefunktionen nu ville genindføre en streng årsag-virkning-sammenhæng i al fysik og specielt gøre ende på idéen om kvantespring mellem stationære tilstande.

Og hertil kommer:
Citat:
I 1935 påviste Einstein og hans medarbejdere, at måling på en partikel kan påvirke tilstanden af en anden endog på et tidspunkt, hvor de to partikler ikke længere er i kontakt med hinanden via kendte naturkræfter. Einstein konkluderede på det grundlag, at kvantemekanikken var en ufuldstændig teori. Dette spørgsmål fik i 1964 en fornyet aktualitet, idet John Stewart Bell påviste en metode til at afprøve, om en sådan påvirkning finder sted — endda under omstændigheder, hvor den ikke kan formidles med et signal, som bevæger sig med en hastighed, der er mindre end eller lig med lysets. Et eksperiment baseret på denne metode blev i 1982 gennemført af Alain Aspect (f. 1947). Resultatet af eksperimentet var i overensstemmelse med kvantemekanikken og dermed i modstrid med det klassiske krav om sammenhæng mellem årsag og virkning.

og endelig:
Citat:
Grundlæggende problemer i kvantemekanikken eksisterer fortsat på trods af intens søgen mod løsninger. Der findes således ingen præcis beskrivelse af en partikeltællers virke, dvs. hvad der kræves, for at en tæller er i stand til at frembringe et entydigt "ja" eller "nej" til spørgsmålet, om den er blevet ramt af en partikel. Forbundet hermed er skillelinjen mellem kvantemekanik og klassisk mekanik heller ikke helt klart trukket op.

For mig er naturvidenskabens fremskridt her dybt imponerende, men når de nu er nået frem til, at vi ikke længere kan stole på årsag-virkning-sammenhængen, så bliver verden jo ret så mystisk, skulle jeg mene blinker

M.v.h. Arne smiler

Top Svar Citer
#16990 - 19/04/2014 12:01 Re: Kvantefysisk sammenfiltring [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”For mig er naturvidenskabens fremskridt her dybt imponerende, men når de nu er nået frem til, at vi ikke længere kan stole på årsag-virkning-sammenhængen”.

- Nej det Ville sikkert ha’ hjulpet lidt på din forståelse af vidensudvikling, hvis nogen dér på Wikipedia havde indført en lille gud i forklaringsmodellen, ik’ Arne? ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (19/04/2014 12:01)
Top Svar Citer
#16994 - 19/04/2014 19:09 Re: Kvantefysisk sammenfiltring [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg må advare enhver mod at fæste lid til Arnes forklaring af kvantefysisk sammenfiltring. Den er simpelthen så fyldt med fejl og mistolkninger, at det intet har at gøre med moderne højenergifysik.

Einstein og hans medarbejdere Podolsky og Rosen udtænkte det kendte EPR eksperiment (opkaldt efter deres initialer) for at modbevise den sammenfiltring som Bohrs kvanteteori havde forudsagt.

Men i 1982 beviste Alain Aspect med praktiske forsøg (og siden andre efter ham) at Bohr havde ret og Einstein og hans medarbejdere tog fejl. Der er faktisk tale om et årsag/virkningsforhold, der blot ikke kan tilskrives lokale årsager, som i den klassiske fysik. Det ved enhver fysiker i dag.

Quantum entanglement ser heller ikke ud til at kunne bruges til lynhurtig kommunikation, som Arne skriver. Enhver fysiker vil grine af et sådan postulat.

Arne burde holde sig til at skrive om svineri, som han jo hævder at være ekspert i. Højenergifysik har han i hvert fald ingen indsigt i, som hans misforståelser her til overflod bekræfter.

Ole Bjørn :o)

P.S. Advarsel. Ironi kan forekomme. ler



Top Svar Citer
#16996 - 19/04/2014 19:48 Re: Kvantefysisk sammenfiltring [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7206
Sted: Sydsjælland
Ole forsøger sig - nu igen - med en løgnagtig påstand: at jeg har givet en "forklaring af kvantefysisk sammenfiltring".
Det har jeg selvfølgelig ikke, for det er jeg da bestemt ikke kompetent til (jeg har blot linket til almindeligt anerkendte kilder).

Dét ser det imidlertid ud til, at Ole mener, han er, men kan man nu stole på dét?
Imidlertid en ordentlig orientering om emnet?
Næh - det orker (eller evner) Ole åbenbart ikke blinker

Så er det jo godt, at der findes andre kilder smiler
yeah

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (19/04/2014 19:49)
Top Svar Citer
#16998 - 19/04/2014 20:10 Re: Kvantefysisk sammenfiltring [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er hverken wikipedia eller Gyldendal, der har hevet nogle sætninger ud af deres sammenhæng for at give læserne et fortegnet billede af, hvad forskere mener. Det er alene dig som står for dette citatfusk, Arne, og det er grunden til, at man ikke skal fæste lid til dine postulater.

Jeg har i mit indlæg forklaret den rette sammenhæng, og hvis du vil bestride sandheden i disse argumenter, er du da velkommen til at prøve.

Giv os din egen forklaring på hvad kvantefysisk sammenfiltring er i fysisk forstand. Så kan vi tage diskussionen derfra.

Du kan jo starte med at forklare os, hvad fysikere forstår ved lokalitet. Det er en god introduktion til problemet. Du kan garanteret finde noget om det både på wikipedia og hos Gyldendal.

Om du så kan forstå deres forklaringer er en ganske anden sag, for de bruger ikke dansende bananer i deres argumentation. griner

Ole Bjørn :o)

P.S. Ironi kan forekomme.

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 20:28
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 20:17
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Dampen er gået lidt af den amerikanske ..
25/04/2024 17:35
Nyheder fra Religion.dk