annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 14 < 1 2 3 4 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16986 - 19/04/2014 09:56 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det undrer mig - og dog - måske ikke blinker - at alle tre ateister her på Trosfrihed.dk indtil videre er mundlamme overfor ordene om ateisme i Gyldendals Den Store Danske:
Citat:
I 1920'erne brød den deterministiske årsagsforklaring sammen i kvantefysikken. Dermed begyndte grundlaget for den videnskabeligt funderede ateisme at smuldre. Naturvidenskabens resultater kunne tolkes både religiøst og ikke-religiøst.
Ordet determinisme (påstanden at alt har en årsag) er forklaret her (klik).

Måske det skyldes, at Den Store Danske (klik) "fastholder et højt fagligt niveau" (som vore tre ateister måske ikke kan leve op til) blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#16991 - 19/04/2014 14:29 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Vi har jo set din frustration (over afvisninger af din gud) utallige gange før Arne, vi har endda set dig gi’ den som agnostiker, der er intet nyt af betydning i dette indlæg heller.
Tidligere troede du ateisme var et livssyn, så var det pludselig en tro, der åbenbart skulle legitimere eller sidestille ateisme med din gudetro; jamen herregud Arne, du har jo alle dage været dybt forurettet over den manglende respekt for dit livssyn, hvad havde du forestillet dig vi skulle stille op med alt dit ”føleri” på en debat? ;)

Noget der er mig komplet uforståeligt er, at se en dyrlæge med så lille en interesse for dyr. Jeg mindes ikke at ha’ set dig beskrive en forkærlighed for et særligt område indenfor biologien, tværtimod har vi kun set en utrolig uvidenhed indenfor naturvidenskaberne. Mon ikke snarere du er en landmand med en sær interesse for religiøs overtro og derfor mystik, det lyder plausibelt.

Det kunne man jo sagtens diskutere som "hobby" eller livssynabetragtning, debattere den psykogene nytteværdi af troen på noget overnaturligt etc., men ikke i lyset af videnskab og man kan da slet ikke som du, sidde og stille krav om respekt for den slags. Det er denne afvisning der helt har fået dig til at miste bakkekontakten, men det skyldes altså grundlæggende misforståelser det er din egen opgave at rette op på. Det er faktisk ikke nogens opgave at undervise dig på en debat Arne. Debatter forudsætter, at man faktisk er i stand til at argumentere fornuftigt for meninger og standpunkter man indtager, en debat er m.a.o. ikke en prædikestol hvor du frit ka’ udstille dine meninger uden kritik. Så du har også fået ordet ’debat’ helt galt i halsen – og sidder nu bare og gentager dig selv som aldrig før. Trist syn, der er ingen debatværdi noget sted at se i det du skriver, længere er den ikke.

Hvis du vil debattere indholdsværdien af synspunkter lagt ind på Wikipedia eller Gyldeldal, hvorfor så ikke ta' tråden op med nogen på redaktionen dér? Enhver må stille sig selv det spørgsmål, når de læser det du skriver: hva' er det igrunden Arne mener, hvad er det han sætter til debat? ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (19/04/2014 14:38)
Top Svar Citer
#16992 - 19/04/2014 18:05 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Din autoritetstro er rørende, Arne. Jeg har dog endnu ikke set nogle internationale autoriteter tilslutte sig Gyldendals formentlig religøse leksikografers postulat.

Jeg kan forsikre dig om, at internationalt er der i dag ingen videnskabelige autoriteter der er enige i den Gyldendalske påstand. Det handler som så ofte før om, at du kun vælger at citere udtalelser, der kan bekræfte din uvidenhed.

Men vi skriver altså ikke 1920 i dag, Arne, men 2014, og her er der ingen kvantefysikere eller andre betydende videnskabsmænd, der tolker naturvidenskabens resultater religiøst.

Måske handler det i virkeligheden om, at du ikke forstår, Arne, hvad "et højt fagligt niveau" betyder. ler

Ole Bjørn :o)

P.S Advarsel: Ironi kan forekomme.

Top Svar Citer
#16995 - 19/04/2014 19:21 Re: At være ateist [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Måske handler det i virkeligheden om, at Ole helst ikke vil til "bolden", men hellere til "manden" blinker

Måske handler det i virkeligheden om, at Ole ikke rigtig ved så meget om "bolden" - siden han hele tiden undgår den blinker

Ole forsøger - med en påstand "ud af den blå luft" - at gøre sig klogere end et bredt anerkendt dansk nutidigt leksikon, ved at afvise det, men han fremviser ikke noget som helst at have sin afvisning i.

Er det troværdigt - fremsat af Ole, en reelt anonym debattør med ukendte kompetencer? smiler

Ole fordrejer desuden det pågældende leksikon ved at hævde, at det "tolker naturvidenskabens resultater religiøst", når den faktiske (verificerede) ordlyd var:
Citat:
I 1920'erne brød den deterministiske årsagsforklaring sammen i kvantefysikken. Dermed begyndte grundlaget for den videnskabeligt funderede ateisme at smuldre. Naturvidenskabens resultater kunne tolkes både religiøst og ikke-religiøst.

Jeg synes naturvidenskaben er vildt fantastisk - tænk at den åbenbart har aflivet determinismen (klik) - dét at alle begivenheder har en årsag.
yeah
Og hvordan dét skal fortolkes, det har Ole jo ikke monopol på - hvis han ellers overhovedet havde nogle tanker og idéer eller viden herom smiler

Arne smiler
Top Svar Citer
#16997 - 19/04/2014 19:54 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Verificeret af hvem, Arne.

At påstå at noget er verificeret er jo nemt, Arne, men hvad verifikationen er værd er en anden sag.

Prøv for eksemplets skyld at offentliggøre dit indlæg på videnskab.dk eller på ingeniøren.dk hvor mange etablerede forskere fra. bl.a. Niels Bohr Instituttet skriver, og se hvilken medfart det får der.

Jeg har intet behov for, som du og Hans brøleabe har, at prale af min kompetence. Den fremgår tydeligt af indholdet i mine indlæg, og derfor ser du heller ingen fagfolk kritisere mine indlæg.

Lige nu er det (som ofte før) dig, der går efter manden i stedet for bolden. Forhold dig til min kritik af dine postulater. Jeg diskuterer gerne højenergifysik med dig, siden du nu har startet et tema om det, uden åbenbart selv at vide noget om emnet. Det viser dit oplæg med al ønskelig tydelighed.

Mener du at kunne påvise nogen fejl i min argumentation, så kom endelig frem med det, så tager vi den derfra.

Jeg kunne ikke drømme om at diskutere svineri med dig, for der anerkender jeg fuldstændigt din overlegenhed og ekspertise.

Ole Bjørn :o)

P.S. Ironi kan forkomme. ler


Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 14 < 1 2 3 4 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk