annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 16 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16886 - 07/04/2014 23:35 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Når du skriver:
Citat:
Du bliver ved med at vi beröver börnene den rette sandhed,som det er tydeligt at läse mellem linierne at det er den religiöse fremstilling du mener er den rette, det har den aldrig väret og bliver det heller ikke, er jeg overbevist om.
så er mit svar:
Ja, den bog berøver børnene den rette sandhed.
Det er da fint nok at fortælle om Big Bang, men det er svindel og humbug at bilde børnene ind, at vi ved "hvordan verden blev til", sådan som det hedder i omtalen af bogen:
Citat:
Sammen med alle dyrene og planterne stammer menneskene fra stjernerne. Nu skal du høre historien om, hvordan verden begyndte, livet startede og mennesket blev til. "Sådan begyndte verden" er en fortælling om, hvordan verden blev til - fra Big Bang til i dag - fortalt for børn.
Jeg har helt bestemt ikke nogen hensigt om at indbilde børnene noget som helst religiøst, så den påstand, du kommer med her, må alene "stå for din regning", som en i mine øjne nedrig og lønagtig mistænkeliggørelse af, hvad jeg skriver.

Jeg glæder mig imidlertid over, at du skriver: "Jeg vil ikke skjule noget for börnene,men vil ikke indbilde dem noget religiöst nonsens" for det vil jeg da heller ikke, men det lever du jo netop ikke op til, når du går ind for, at børnene alene skal nøjes med Big Bang, og de ikke må få at vide, at vi er på bar bund - ikke aner en "hylende fis" om, hvordan verden blev til - udover det sidste kapitel: Big Bang!

Du har jo set, hvordan Ole Bjørn tidligere har udtalt sig herom, og hvis han bare kan leve op til skyggen af, hvad han påstår om egen viden og egne evner, så er det jo klart, at naturvidenskaben ikke har noget, der bare kunne ligne en plausibel forklaring (og jeg har da heller ikke kunnet finde noget andre steder).

At bilde børn ind, at vi har en sådan forklaring, det er hvad jeg sammenligner med Hitlerjugends indoktrinering.

Børnene skal efter min mening ikke indbildes noget som helst religiøst, og de skal selvfølgelig orienteres om naturvidenskabens resultater, men vi skylder dem at være ærlige om, hvor fantastisk og totalt ufatteligt det er for os mennesker, at verden eksisterer.

Alt andet er efter min mening at svigte børnene.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16887 - 08/04/2014 08:09 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Simon.
Jeg var inde på ateistisk selskabs debatsider og fortalte om affären med prästens närmest ulovlige opsögen af småbörn i skoletiden uden foräldrenes viden.
Det viser sig at hvis skolelederen er troende og gode venner med en präst, har han ret til at under alle omständigheder at invitere denne til et möde med börnene, hvor denne fortäller om det" gode" ved konfirmation og muligvis fortäller nogle af de sukkersöde historier fra biblen, altså indoktrinerer börnene uden om foräldrernes viden.

Det oplyste nästformanden fra ateistisk forening mig om,og tilföjede at det burde väre ulovligt at pr. automatik optage unge i folkekirken för de er myndige, altså 18 år hvilket jeg også har slået tillyd for adskildelige gange, dette vil så også involvere däben, som först skal kunne ske ved 18 års alderen, så har vi helt rene linier.
Jeg vil nu gå videre med sagen til höjere myndighed, först til skolemyndigheden i Hilleröd hvor dette fandt sted og videre til undervisningsministeriet.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16888 - 08/04/2014 08:16 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Det er da fint nok at orientere børnene om den bredt anerkendte naturvidenskabelige teori: Big Bang, men at bruge Big Bang til at dække over vores uvidenhed om verdens skabelse, det er jo ren svindel og humbug, og det berøver jo børnene det helt store ubesvarede spørgsmål: Hvordan kan det være, at verden (og vi) ER? Hvorfor vil du skjule det for børnene?”

- Har du overhovedet læst bogen du sidder og snakker om? – spm. er relevant i lyset af erfaringer vi har fra tidligere forfattere du glad snakkede om, men kun havde læst om på Wikipedia.

Noget andet er, at det ikke nytter du vedblivende gaber op om verden, som om det var en nyopdagelse for dig den er til stede. Så mon ikke det efter 6-7 år med samme sætning er på tide du viser et eksempel på det verdensbillede du hele tiden snakker om? ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16889 - 08/04/2014 08:48 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

”Jeg var inde på ateistisk selskabs debatsider og fortalte om affären med prästens närmest ulovlige opsögen af småbörn i skoletiden uden foräldrenes viden.
Det viser sig at hvis skolelederen er troende og gode venner med en präst, har han ret til at under alle omständigheder at invitere denne til et möde med börnene, hvor denne fortäller om det" gode" ved konfirmation og muligvis fortäller nogle af de sukkersöde historier fra biblen, altså indoktrinerer börnene uden om foräldrernes viden”.

- Jeg ville undersøge det ved at kontakte Undervisningsministeriet, for det sir sig selv, at en skoles lærerstab er underlagt undervisnings- og ikke kirkeministeriet, såvel som det er kirkens men ikke skolens opgave at drive konfession. En skolelærer ka’ for den sags skyld nyde privat tilskyndelse indenfor hvad som helst, men hvad der foregår af undervisning og information på skolens grund, må jo stadigvæk høre til Undervisningsministeriets bekendtgørelser.

”Det oplyste nästformanden fra ateistisk forening mig om,og tilföjede at det burde väre ulovligt at pr. automatik optage unge i folkekirken för de er myndige, altså 18 år hvilket jeg også har slået tillyd for adskildelige gange, dette vil så også involvere däben, som först skal kunne ske ved 18 års alderen, så har vi helt rene linier”.

- Ja, det er jo egentlig bare at få det stillet som lovforslag i folketinget. I en tid, hvor politikere i forvejen ikke bestiller andet end råbe op i medierne af private grunde, skulle det vel ikke være umuligt at finde nogen der ville råbe lidt af hensyn til det offentlige, sku’ man mene. Børn er faktisk mennesker der bør behandles som sådan, ja ind imellem kan man ligefrem forestille sig at forældrene burde behandles.

”Jeg vil nu gå videre med sagen til höjere myndighed, först til skolemyndigheden i Hilleröd hvor dette fandt sted og videre til undervisningsministeriet”.

- God idé, det ville jeg netop gøre, held og lykke med projektet ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16890 - 08/04/2014 08:55 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skriver:
Citat:
Noget andet er, at det ikke nytter du vedblivende gaber op om verden, som om det var en nyopdagelse for dig den er til stede. Så mon ikke det efter 6-7 år med samme sætning er på tide du viser et eksempel på det verdensbillede du hele tiden snakker om? ;)
Albert Einstein sagde:
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.
Arne smiler












Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 16 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk