annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16659 - 26/02/2014 09:02 Folkekirkens store dilemma.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Nu er de nye tal for udmeldelser fra folkekirken blevet offentlig gjort, bare 12.212 blev udmeldte i 2013. Men hvad värre er, er at dåbstallene falder kraftigt,i Köbenhavns stift er antallet af nyfödte der bliver döbt nu faldet til under 50%.

Storalarm hos de gejstlige fjolser, nu må der göres noget, vi kan ikke "tillade" at så mange foräldre ikke lader deres börn döbe, ja Ålborg stifts biskop vil sätte öget fokus på foräldres " dåbsopläring", gu ved hvordan de vil göre det, såvidt jeg ved er der ikke nogen undervisning i dåb for det normale menneske,kun for de gejstlige fjolser, der ser deres gode embeder glide dem af hände langsomt og sikkert.
Svaret er, at folkekirken skal göre det mere "attraktivt" at få sine börn döbt, hvad mon man så vil tilbyde i forbindelse med dåben, du kan vinde en tur i Tivoli med alt betalt, eller eller du få lov til at afholde en gudstjeneste med din egen prädike.

Det er isär de unge der valgte folkekirken fra, selvom det kun var 27,7 % der var unge, så de sidste 72,3 % som nok var den störste gruppe, vil jeg mene, må have väret de noget äldre og de helt gamle.
Man kan fra kirkelig side ikke forstå at menneskene bliver klogere og klogere og ikke tror på deres tåbelige historier, som intet med virkeligheden har at göre.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16662 - 26/02/2014 15:17 Re: Folkekirkens store dilemma. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er enig med dig i, at den danske folkekirkes stivnede dogmatik (som vi jo også ser så mange andre steder) mere og mere mister troværdighed hos nutidens mennesker.

Men det spændende er, synes jeg, hvad der vil komme i stedet.

"Den rene fornuft" tror jeg ikke på, vi vil nøjes med.
Gør du? blinker

M.v.h. Arne smiler


Top Svar Citer
#16663 - 27/02/2014 09:56 Re: Folkekirkens store dilemma. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Ja hvad der vil komme istedet for folkekirken, der vil intet alternativ komme er jeg ganske overbevist om, thi hvad kan man sätte istede for noget nonsens og lögn ??

Mennesket kan efterhånden klare sig uden sutteklud og endda väldig godt, fornuften råder og folk tänker sig godt om, de falder ikke längere så let i den religiöse suppedas.

Katolikkerne er så småt begyndt at röre på sig, de er ikke så villige til at fölge vatikanets anbefalinger mere, men det går meget langsomt, også fordi det er den dårligt uddannede landbefolkning der städigt hänger ved, mens bybeboerne er mere kritiske overfor deres religion.

Desvärre er der langt igen, når det gälder muslimerne, de er så inddoktrineret med pisk og trusler, så de er svärere at få overtalt til at forlade deres dödsyge religion.

Men der findes ingen alternativer til religion, det er noget helt uden sidestykke, som har belastet menneskeheden alt for länge.

Måske du har "gode" forslag til noget surrogat religion??.
Jeg klarer mig väldig godt som jeg har det, total fri for guder og gejstlige idioter af enhver art, dem har jeg ikke noget til overs for.


Redigeret af treram (27/02/2014 09:57)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16668 - 27/02/2014 14:41 Re: Folkekirkens store dilemma. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg stillede dig sprgsmålet:
Citat:
"Den rene fornuft" tror jeg ikke på, vi vil nøjes med.
Gør du?
Dit svar tyder for mig på, at netop dét vil du.

Jeg forstår godt dit argument om at "klare sig uden en åndelig sutteklud", men et livsindhold alene baseret på menneskets fornuft. det er for mig at se for spinkelt og for "tyndbenet" - det er, synes jeg, at lukke øjnene for det fantastiske og, vidunderlige, at vi er - at verden er.

Den slags vil jo nok for altid ligge uden for fornuftens rækkevidde, det vil jeg ikke undvære!
Det er for mig grunden til at elske livet yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16676 - 28/02/2014 08:35 Re: Folkekirkens store dilemma. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Du bliver ved med dit at: verden er og vi er, om der er noget fornuftigt i det mener jeg ikke, det er jo bare tilfäldighedernes spil der har skabt det hele, det er ikke gudeskabt universum, men et lille knald i det store intet og vupti dukkede vi ud af rögen, det tog godt nok nogle mia. år, men nu er vi så her, hvor länge menneskeheden får lov at leve på vor lille jord, står sådan set hen i det uvisse, selvom man mener at om ca 6 mia. er det hele slut igen, når solen steger jorden til en askehob, eller måske endda för, hvis en stor meteor rammer jordkloden, eller at klimaforandringerne slår alt liv ihjel.
Og så er det slut med eventyret og vores vären, hele menneskeheden uddör, det hele ender i kaos og skräkscenarier, når alt hvad der er opbygget, store bygningsvärker, paladser, Peterskirken, domkirker, broer ja alt kolapser og alle värdier med et intet er värd.

Her hjälper ingen guder dig eller dine medmennesker, thi de eksisterer ikke, ligesom den vidunderlige verden vi engang levede i.

Stakkles mennesker der skal opleve dette.

Men vi kan heldigvis leve et sorglöst liv sålänge vi "orker" det, vi er ikke direkte i farezonen, og gud er död, läste jeg på religion. dk, og höjt hurra for det, det har han forövrigt altid väret, kun nogle gejstlige tåber räber stadig op om ham, men de heller ikke rigtig kloge, de skulle spärres inde i indlandsisen med fodlänker.




Redigeret af treram (28/02/2014 08:41)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk