annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 15 < 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16576 - 05/02/2014 16:00 Re: Død og Liv [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg ser, du skriver (ikke til mig men til Simon):
Citat:
Jeg er meget enig i dit indläg og forstår ikke at Arne ikke selv kan se eller vil indrömme at han ikke kan bläse med mel i munden, uden der sker noget. Han dobbelt gardere sig, for at väre på den sikre side, muligvis helt uvidende.
Som jeg opfatter dine ord, så synes jeg, de kalder lidt på smilet.

For sagen er jo, at vi mennesker trods vores fantastiske og imponerende naturvidenskab (og anden videnskab) ikke kan slippe udenom at måtte indse at vore sanser, vore apparater og vores fornuft og forstand ganske vist magter meget, men ikke magter at se verdens - universets - virkelig væren (En sådan forventning ville vel også være en slags almen-menneskeligt storhedsvanvid) blinker

Du er jo allerede selv kommet stykke ad dén vej med ordene, du skrev ovenfor i denne tråd:
Citat:
Og hvad der er grunden til at verden "ER" til og hvorfor, får vi nok aldrig nogen forklaring på -
Det er jo netop dét, der får mig til at smile lidt ad de mange vilde meningsudvekslinger om guder og deres benægtelse.
For vi taler jo - kort sagt - om noget, vi ikke har forstand på, men hvor alle naturligvis har den spirituelle frihed til at tænke, tro, gætte, ane, fornemme, intuitivt og meditativt (og hvad mere) opleve noget nær hvad som helst.
Det svarer jo nærmest til, hvis vi alle var blinde og satte os for at beskrive regnbuens farver.
Her kan ingen jo "være på den sikre side" blinker

Så NEJ - jeg blæser ikke med mel i munden, jeg peger blot på vores fælles uvidenhed om noget, der ser ud til at eksistere: den virkelige verdens sande væren.

Det skulle vel ikke være så svært at indse? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16578 - 06/02/2014 11:48 Re: Død og Liv [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

”Jeg er meget enig i dit indläg og forstår ikke at Arne ikke selv kan se eller vil indrömme at han ikke kan bläse med mel i munden, uden der sker noget. Han dobbelt gardere sig, for at väre på den sikre side, muligvis helt uvidende”.

- Ja, og testen er enkel: det er bare at spørge Arne, hvad det er han søger at forklare nogen om verden og virkeligheden?
Du vil imidlertid aldrig få svar, derimod vil du blot præsenteres for andre spørgsmål, for hvad sku’ Arnes hengivenhed til religiøs symbolik vel forklare noget menneske om virkeligheden anno 2014? Så spørgsmålet om, hvorfor Arne på en debatside bruger 5-6 år til at suppe rundt i symbolske fremstillinger af overtroiske verdensbilleder skabt i ruinerne af gamle kulturer, vil dermed stadigvæk ligge åbent til besvarelse ;)

Det er selvfølgelig altid let at forklare pointen i meninger man gør til sine, for hvis ikke der var en pointe, hvorfor så gøre slige meninger til sine? Men hvis man åbent og redeligt forklarer sine standpunkter, da kan man jo pludselig stå i den position at nogen stiller ubehagelige spørgsmål til sandhedsværdien i standpunkterne, og dermed må revidere dem. Og det findes der altså bare mennesker der for enhver pris vil undgå ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16579 - 07/02/2014 07:23 Re: Død og Liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”For sagen er jo, at vi mennesker trods vores fantastiske og imponerende naturvidenskab (og anden videnskab) ikke kan slippe udenom at måtte indse at vore sanser, vore apparater og vores fornuft og forstand ganske vist magter meget, men ikke magter at se verdens - universets - virkelig væren”.

- Universet og dermed vores planet, naturens biologi og kemi i såvel som udenfor mennesket lader sig skam fint registrere, dokumentere og forklare, endda på en måde der sprogligt er til at forstå overalt på jorden. På den måde har vi med fordel skabt bedre evne til navigation og kan bedre indrette os i verden. Selv vores skrøbelige sanseapparat lader sig instrumentielt registrere for fejl og mangler. Man kan ergo både måle og teste fænomener der evner at eksistere og være til.
Men hvis Arne er i besiddelse af viden om fænomener der ikke lader sig teste for evnen at være til, ja så var det da vist på tide han viste os et eksempel på en sådan ”virkelig væren”?

Men jeg er desværre bange for, at eksempler på sådanne fænomener kun evner at eksistere i Arnes egen fantasi, og sådan er det tit med overtroiske mennesker: de tilfører glad omverden deres spekulationer over helt fantastiske verdensbilleder og fænomener, der imidlertid ikke evner eksistens udenfor deres fantasiverden, og betragter derefter rask væk afvisninger af deres fantasier som en dokumentation for videnskabers egen utilstrækkelighed.

Det er her Arnes påstande ender i det rene knald i potten. Problemet er jo, at Arne ikke tilfører verden nyttig viden om nogen form for væren, men kun fantasier om den slags - som er direkte indeholdt i påstande om guddommelige entiteter, der ligeledes kun eksisterer i religiøse menneskers egne fantasier, kald gerne den slags for "psykiske realiteter" (som for øvrigt også kan testes).
Men her er Arnes pointe for disse entiteters eksistensevne så, at da vi ikke kan finde og teste dem, mens de alligevel befinder sig i tankeverdenen, ja så evner disse guddommelige entiteter dermed mulig eksistens – godag mand økseskaft! ;)

Det er ikke sådan man driver videnskab, min gode mand – men det er sådan man driver rundt i fantasiverdner! Hertil kommer så Arnes misforståelse af begrebet ’sandhed’, som decideret er en egenskab ved et udsagn (men altså ikke et fænomen med eksistensevne), hvorfor sandheden i sagens natur må ligge i hans beskrivelser af verden, som altså desværre ingen korrelation har med virkeligheden, og kun af denne grund er uspændende for nogen videnskab.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (07/02/2014 07:38)
Top Svar Citer
#16580 - 07/02/2014 14:11 Re: Død og Liv [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skriver bl.a.:
Citat:
- Universet og dermed vores planet, naturens biologi og kemi i såvel som udenfor mennesket lader sig skam fint registrere, dokumentere og forklare, endda på en måde der sprogligt er til at forstå overalt på jorden. På den måde har vi med fordel skabt bedre evne til navigation og kan bedre indrette os i verden. Selv vores skrøbelige sanseapparat lader sig instrumentielt registrere for fejl og mangler. Man kan ergo både måle og teste fænomener der evner at eksistere og være til.
Når Simon slutter med: "Man kan ergo både måle og teste fænomener der evner at eksistere og være til." - så hæfter jeg mig ved, at han åbenbart ikke tør skrive: Man kan ergo både måle og teste alle fænomener osv.

Og det er jo lige netop dér "hunden ligger begravet"! blinker

Men måske Simon tager mod til sig og tilføjer "alle" - og måske endda tillige forklarer forskellen på "at eksistere" og "at være til" - siden han nævner de to udtryk sideordnet? blinker

Mit gæt er, at det tør/kan han ikke smiler

Arne smiler
Top Svar Citer
#16583 - 09/02/2014 14:53 Re: Død og Liv [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Drømme er ikke virkelige - alligevel eksisterer de...

Kan noget, der ikke er virkeligt, eksistere?

Arketyper(klik) er jo heller ikke virkelige:
http://www.halexandria.org/dward373.htm (klik)

Ja, hvad skal man dog mene? blinker

Arne yeah
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 15 < 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk