annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 15 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16619 - 15/02/2014 16:21 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

Tilføjelse:

Til din bemærkning omkring at kalde en skovl for en skovl - og en spade for en spade:

Finder jeg rigtig, men jeg tænker bare, at dyrlægen - for sin egen sjælefreds skyld bør se sig selv som hjælper - fremfor bøddel. ...

Tænker over en udsendelse, jeg engang så om aktiv dødshjælp udført i Schweiz. ... Husker, at lægen var helt ødelagt bagefter, så han havde øjensynligt ikke billedet af sig selv helt klart på plads som hjælper. ...

Top Svar Citer
#16620 - 16/02/2014 08:44 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Käre Zenia.
Dine ord om aktiv dödshjälp fik mig til at tänke over den belgiske regerings beslutning om at tillade aktiv dödshjälp for börn.
Det lyder noget grumt i mine öre, men måske der er et sådant behov, det må da også väre forfärdeligt for de läger der skal udföre det, "barmhjerteligheds myrde" små börn, muligvis multihandikappede börn og extremt syge börn, der muligvis ikke selv er i stand til kräve at blive aflivet, men hvor läger anbefaler det i samråd med forälderne.
Jeg var for år tilbage med i opförelsen af et behandlingshjem for multihandikappede börn, disse börn ser du normalt ikke, da de ikke er stand til at gå mm, så den almindelige befolkning kender ikke til disse börns hverdag.
Plejepersonalet tog sig meget kärligt af dem, min förste tanke var da jeg så dem var: hvor er det synd at de skal have et meget besvärligt liv, et liv som ikke er attravärdigt overhovedet, de kommer aldrig til at opleve livet på samme måde som vi andre.
Muligvis vil der blive färre af disse stakkels börn, nu da lägevidenskaben kan opfange ufödte börns eventuelle skavanker i tide, inden at abortgränsen nås, så man kan fjerne fostret fra et ligegyldigt og yderst besvärligt liv med megasmerter, lsnge sygehusophold uden behandlingsmuligheder.
Mon lägerne vil se sig som bödler? og få det dårligt med sig selv- et dårligt liv.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16621 - 16/02/2014 08:47 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Kære Zenia.

Når du skriver:
Citat:
- jeg tænker bare, at dyrlægen - for sin egen sjælefreds skyld bør se sig selv som hjælper - fremfor bøddel. ...
så kan jeg ikke slippe væk fra, at jeg er ejerens (dyreejerens) hjælper og dyrets (patientens) læge - hvilket til tider betyder bøddel eller morder - ret meget lig lægers situation, når de, med de pårørendes accept, "slukker for respiratoren".

Vi er jo nødt til at se døden i øjnene - også vores egen - og det sidste kan, synes jeg, lære os, at livet er en vidunderlig gave - alene derved, at det er - på de vilkår vi nu engang får.
At se bort fra dét er at forfladige tilværelsen, vil jeg mene.

M.v.h. Arne smiler

Top Svar Citer
#16622 - 16/02/2014 11:28 Re: Død og Liv [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Muligvis vil der blive färre af disse stakkels börn, nu da lägevidenskaben kan opfange ufödte börns eventuelle skavanker i tide, inden at abortgränsen nås, så man kan fjerne fostret fra et ligegyldigt og yderst besvärligt liv med megasmerter, lsnge sygehusophold uden behandlingsmuligheder”.

- Abortgrænsen vil sikkert også her i landet flyttes nogle uger frem, begrundet i netop selve kvindens livssituation som det allervæsentligste - hvilket man også med fordel kan gøre, for at skabe en bedre sammenhæng til den virkelighed som et lands love nu engang skal repræsentere, hvorfor altså kvinder ikke længere vil være nødt til at lægge krop og skattefri penge på bordet i europæiske lande med større virkelighedsforankring.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (16/02/2014 11:29)
Top Svar Citer
#16623 - 16/02/2014 11:53 Re: Død og Liv [Re: treram]
Zenia
Uregistreret

Kære Treram:

Om lægerne vil se sig selv som bødler eller hjælpere tænker jeg må afhænge helt og holdent af den enkeltes livssyn ... så en generalisering her er udelukket. ...

Det er store og svære spørgsmål - og du vil sikkert kalde det at "stikke hovedet i busken" - det, jeg gør, når jeg her i den sidste ende vil overlade det til "højere magter". ... smiler

Lige nu har vi på t.v. en udsendelse, hvor nogle unge med Downs syndrom erklærer: "Undskyld, vi er her også" ...

Det er en udsendelse, som jeg nødigt går glip af. Der er så mange ting til eftertanke, som de unge giver os her. ...

En af de unge, Maria læste f. eks. i forrige udsendelse et digt op, som hun selv havde skrevet efter en tur i skoven - for en professionel forfatter. ... Han blev meget rørt, og der var en tåre i øjenkrogen på ham, hvorpå hun spurgte: "Hvorfor blev du rørt, og tror du, at jeg kan blive forfatter?". ... Han svarede noget i retning af, at han blev rørt, fordi han - når han skrev, var i sit hoved, men klart fornemmede, at hendes umiddelbarhed i sin oplevelse af naturen var i hjertet. ...

En ven, jeg har, siger ofte om deres barnebarn, som har Downs syndrom, at han er uundværlig i deres familie med alt det, han giver, så tænker jeg da, at verden ville være utrolig meget fattigere, hvis det kun var intellektet, som værdsættes. ...

Sidste afsnit må vist kunne være en slags svar til Simons betragtning over emnet.

God søndag
Zenia

Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 15 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 15 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk