annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15965 - 01/08/2013 12:40 Re: Elsk Gud! [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Elsk Gud – Gud elsker dig! Rablende vanvid?”

- Uhh, er det mon ”agnostikeren” i Arne der får dette spørgsmål til at poppe op igen og igen? ;)

”Vi kan ikke elske, hvad vi ikke ved, hvad er!”

- Ih du store kineser, skimter nogen alligevel en smule fornuft...

”Eller kan vi?”

- Nå, det var vist bare en and...;)

”At elske er at leve!”.

- Så er det vel at vi skal kigge lidt i Arnes ordbog, mon ordet ’leve’ i den er analog med ordet ’elske’? ;)

Det er ganske imponerende som Arnes følelser styrer refleksionerne over samme, men forestiller vi os Arne forputtet i en lille Nordkoreansk fangelejr på ubestemt tid, og vi efter et par år i denne del af verdens glemsel sender ham postkort med ordlyden: ”Kære agnostiker, nå hvordan står det til med ”livets mening”; er det stadig forputtet i lidt elskov med søde små ord?”; mon han da omsider ville skelne mellem beskrivelser af selve livet og beskrivelser af livet i sig selv (def. betinget af de følelser der fremtræder i ham, i kraft af livet, og def. af livet uafhængig af hans oplevelser) – eller ville ordet ’livet’ mon nu være analog med ordet ’uelskelig’? ;)
Man ku’ lave et andre sjove forsøg med den betydning agnostikeren tillægger omskrivelser af ordet gud.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15967 - 02/08/2013 07:37 Re: Elsk Gud! [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ja gud elsker sikkert alle og enhver,lige fra det uskyldige barn til morderen, bombemanden, Talibaneren der myrder uskyldige kvinder og börn, den pädofile präst og den rare ateist, muligvis mener nogle også at guden elsker alle skabninger lige fra amöben til dinosauren, ja han har travlt med at elske, selvfölgelig er det det rene vanvid, det skal der ikke stilles spörgsmål ved.

Men at elske noget vi ikke kender til det gör vi jo sikkert alle, jeg elsker da livet selvom jeg ikke er helt sikker på hvordan det udfolder sig, her spiller tilfäldigherne ind, hvilket nok mange ikke er enige i, nej det er en gud der styrer livet, der er intet tilfäldigt med livet, bliver du kört over af en bil, er det guden der har styret det sådan, vinder du de 5 mill. i lotteriet takker du gud, det hörer du tit folk udbryde når lykkens gudinde lader sig lys skinne på dig, men det er nok mere själdent at höre når du bliver kört over af en bil: fanden ta dig gud, for hvis man tror at alt bliver styret af en gud så er det vel både det gode og det slemme.
Jeg er glad for at jeg ikke kan styres, jeg har nemlig ingen guder.




Redigeret af treram (02/08/2013 07:39)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#15969 - 02/08/2013 16:33 Re: Elsk Gud! [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, det var jo provokerende at skrive:
Citat:
Elsk Gud – Gud elsker dig!
Rablende vanvid???
Vi kan ikke elske, hvad vi ikke ved, hvad er!
Eller kan vi??? smiler
At elske er at leve!!!
Dels skal ingen af os vel påduttes noget, dels er det jo ret vanvittigt at elske noget, man ikke ved, hvad er - eller om er - og dels kan jeg nok respektere de mange religiøse dogmer, ligesom jeg kan respektere f.x. malerkunst, men at de (dem alle, eller nogle af dem) skulle være sandheden, dét kan jeg ikke tilslutte mig.

Så løser du den gordiske knude med ordene:
Citat:
Men at elske noget vi ikke kender til det gör vi jo sikkert alle, jeg elsker da livet selvom jeg ikke er helt sikker på hvordan det udfolder sig -
Livet er jo nu engang det vi får, som det nu er - og bli'r.
Og dets modsætning: Ikke at have livet, det er jo udenfor vores fatteevne blinker

Du bekender dig så til en tro på, at livet er tilfældigt - som modsætning til gudsstyret (Jeg går ud fra, at den "lykkens gudinde", du skriver om, hører under det tilfældige).

Jeg tror heller ikke på en gud, der som en faderskikkelse styrer alt i detaljer, men nok på "tilfældigheder" - årsagsammenhænge vi ikke kan overskue - og hvor du bruger udtrykket "lykkens gudinde" vil jeg så hellere sige "livet som guddommelige tilfældigheder" smiler

Og dermed er vi vel ikke ret langt fra hinanden? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15970 - 03/08/2013 09:34 Re: Elsk Gud! [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
et lille kort svar her i sommerheden.

Jeg vil hellere have en skön kvinde som afgud end en bister sur magtsyg hangud. Som nogle af skrönerne jo beretter at han er, desuden også noget morderisk.

Og det er skönt varmt,heldigvis ikke som i Death Valley i Californien, hvor der er målt 57 grader, jeg husker fra min tid i Mississippi i juli havde vi 47 grader,kun 10 grader fra Death Valley, men en meget höj luftfugtighed ca 99%, men det skisme varmt, da vi ankom i vore tykke danske militäruniformer, som meget hurtigt blev udskiftet med vore tropeuniformer.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#15971 - 03/08/2013 14:55 Re: Elsk Gud! [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

Hej Treram..

”Men at elske noget vi ikke kender til det gör vi jo sikkert alle”.

- Jeg selv, elsker mennesker det blev muligt at udvikle sådanne følelser for. Livet som omstændighed betragtet, kan sagtens indeholde ”afvikling” af livstid på måder som ingen af os ville registrere nogen form for behag ved, ja ikke ville ønske som livsudfoldelse for selv de værste diktatorer, osv. M.a.o. mener jeg der er tale om begrebsforvirring her.

”jeg elsker da livet selvom jeg ikke er helt sikker på hvordan det udfolder sig”.

- Jo, men blir det at elske så ikke reduceret til enten noget i livet du kender, eller noget i livet du gerne så blev en realitet (altså håb)?
Jeg har bare Arne mistænkt for igen at lege kispus med ord som ”at elske”, ”kærlighed” m.m., at han belyser selve livet med sentimentale stilbilleder fra noget i livet han dels har oplevet og som han dels håber at genopleve.
Hvad jeg mener er bare, at selve livet jo udfolder sig uanfægtet vore meninger og beskrivelser af det, hvorfor der altså blir en satans forskel mellem det at skabe meningsfyldte ønsker om livet som det gerne måtte forme sig, og skabe beskrivelser af livet som det faktisk udfolder sig – fx. når despoter skaber livsbetingelser, ell. når enorme vulkanudbrud helt fjerner enhver reminiscens fra kulturen hvori livet med indbyrdes kærlighed udformede sig osv.
M.a.o. mener jeg vort følelsesliv knytter sig til oplevelser og derfor til erfaringer og kendskab, hvor så forbindelsen til det bevaringsværdige, håbet, ønsket om...osv. opstår. Her har livets konsekvente forgængelighed dog stukket sin kæp i hjulet under enhver kulturform. Formentlig har intet menneske oplevet lykkefølelse i erkendelsen af livets forgængelighed, mens denne erkendelse sandsynligvis har været ganske nødvendig for indsigten i selve værdien af oplevelser som kærlighed, elskov, tryghed, alt det vi bygger livet op omkring.
Dette med at tillægge selve livet de meninger der jo så udspringer fra vore ønsker om bevarelse af kærligheden til fx. den skønneste kvinde eller mand, fordi vi ikke helt forstår, at også vi vil ophøre med at eksistere eller være til på et tidspunkt, nøjagtig som alt andet omkring os, er bare ikke så let – og er jo også besværliggjort af mémer som religioner stak ned i vort sind gennem kulturformer. Derfor kan det være ganske befriende med beskrivelser af livet uafhængig af sentimentaliteten, som et blik på de nøgne kendsgerninger og til en forståelse af livet der bedre ruster og til at forstå betingelserne for vore egne liv. Og det er altså dér jeg synes Arne må skelne. Ikke fordi vi skal ophøre med at drømme og håbe om dette eller hint, men fordi dette og hint er noget vi må indse og skabe i de mulige rammer, så vi ikke spilder tiden i livet med at værdsætte livsbetingelser der ingen realitet har iboende. For følelser af kærlighed og elskov er jo højst reelle faktorer, mens det at elske det urealistiske blir som et liv der udfoldes parallelt med virkeligheden, altså en parallel livsanskuelse uden objektiv forankring – og det er kort sagt hvad religionerne har bidraget med, til skade for menneskers livsudfoldelse.

”det er en gud der styrer livet, der er intet tilfäldigt med livet, bliver du kört over af en bil, er det guden der har styret det sådan, vinder du de 5 mill. i lotteriet takker du gud”.

- Og dette er ret beskrivende for livsanskuelsen: der må være en mening med at jeg (ikke) vinder i Lotto osv. – lidt som (fejl)beregningen: 50/50 for gevinst i livet, bare du tror nok, osv!
Den troende kunne fx. her blive gjort opmærksom på selve forskellen mellem et fokus på guden og et fokus på tilfældigheden (sandsynlighedsberegning m.m.) men ville straks inkludere tilfældigheden i gudens almagt, for netop at bevare guden som tilfældet ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kina vil sende ubemandet fartøj til Må..
29/04/2024 07:07
Mandagen bliver lun, tør og stille for ..
29/04/2024 07:04
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Nyheder fra Religion.dk