annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 61 gæster og 160 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13858 - 09/10/2012 12:42 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Nu finder Ole så ud af - endnu engang - at han ikke har nogen tro.
Næh nej - Ole har "antagelser" - og de er endda "videnskabeligt begrundede" pifter

Ole skrev f.x. 25/09/2012 10:04:
Citat:
En ting er dog fælles for alle disse teorier. Ingen af dem handler om, at noget bliver skabt af intet. De er allesammen beskrivelser af, hvad dette univers muligvis opstod af, så de forudsætter, at noget altid har været til stede, måske også i et univers, hvor tiden ikke eksisterer.

Dette noget kan religiøse mennesker så gerne for min skyld kalde for Gud eller første årsag. Men virkeligheden viser, at dette noget ikke øver nogen indflydelse på det univers, vi lever i. Eller som Einstein metaforisk udtrykte det: Jeg spekulerer på, om Gud havde noget valg, da han skabte universet.
Mon Ole har nogle "videnskabeligt begrundede antagelser" om "dette noget"?

Der foreligger jo end ikke i dag en videnskabeligt begrundet antagelse eller teori om forholdet mellem de fire af naturvidenskaben påviste fundamentale kræfter (og en mand som Stephen Hawking, tror ikke på, at en sådan kan opstilles).

Derfor er Oles påstand:
Citat:
- men vi kan forstå og forklare dem med matematiske modeller -
jo tomme ord - eller ord, der lover mere, end Ole har belæg for - kort sagt: upålideligt pral.

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/10/2012 12:44)
Top Svar Citer
#13859 - 09/10/2012 13:34 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Tak, Arne, for dine nye grinagtige misforståelser. Så er dagen reddet. griner

Altså, Arne. Kun religiøse troende tror, at noget kan komme af intet. Det er det, de fleste religiøse skabelsesberetninger hævder, nemlig at en gud skabte verden ud af intet.

Men det er skam ikke bare jeg, som har en videnskabeligt begrundet antagelse om dette noget, som universet opstod af. Det har alle kosmologer og højenergi fysikere, og der er en række velbegrundede hypoteser om det, som jeg før har fortalt dig, så det hjælper ikke, at du benægter det. Det er blot et nyt eksempel på dit sædvanlige hukommelsessvigt.

Når du nu mener, at forståelsen af universet gennem matematiske modeller er tomme ord, så anklager du med dit seneste udsagn samtlige verdens fysikere inklusive stribevis af nobelpristagere for "ulideligt praleri". chockeret

Så lad os udråbe et trefoldigt grin for Arnes klippefaste tro på sine eminente kvalifikationer som videnskabelig ekspert.
Arne længe more os: griner griner griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13860 - 09/10/2012 13:56 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Ole griner og griner, mens han "snakker udenom" og ikke kan få sig selv til at erkende, at han endnu intet har præsenteret om "dette noget" (ud over de to her nævnte ord) og helst ikke vil ind på, at naturvidenskaben ikke kan få sammenhæng mellem de fundne fundamentale kræfter i universet (Theory of everything).

Det er da fint nok, ja imponerende, hvad man har nået bl.a. v.hj.a. matematik, men det er efter min mening direkte bedrag at hævde:
Citat:
- vi kan forstå og forklare dem med matematiske modeller -
når der er ganske væsentligt meget, som vi i dag ikke kan forstå og forklare v.hj.a. matematiske modeller.
(Den mand ville jeg nødig købe en brugt bil af blinker )

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/10/2012 14:26)
Top Svar Citer
#13861 - 09/10/2012 14:59 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg kan desværre ikke gøre noget ved din dårlige hukommelse, Arne, for jeg har skam tidligere oplyst og i nogle tilfælde forklaret, hvad nogle af disse teorier går ud på. Det gælder både strengteorierne, multiversteorien, braneteorien m.fl.

Alle disse teorier er matematiske modeller, præcis som de teorier er, der for længst er bevist, og at du anser dem som et bedrag, vil få nogle fysikere til at grine, og andre til at ryste på hovedet af din dumhed. Du kan benægte relativitetsteorierne og kvanteteorien og termodynamikken så meget du vil. Det ændrer ikke en tøddel ved universet eller ved fysikernes forståelse af det. De vil fortsat bygge computere og teleskoper og rumraketter på basis af deres forståelse af universet ved hjælp af matematiske modeller.

Jeg handler ikke med brugte biler, Arne, og heller ikke som du med gamle floskler og fantasier fjernt fra virkeligheden. Jeg køber ingen af dem, for viden er langt mere værdifuldt end religiøse floskler.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. For de af jer, der gerne vil vide noget mere om moderne videnskab og erkendelsesteori, har jeg fundet et godt link med en kort populariseret forklaring. Selv om den ligger over Arnes og Thomas forståelsesniveau, vil den sikkert kunne læses med udbytte af de fleste. Den er her:

http://perso.wanadoo.es/percasso/Naturkonstanterne%20og%20..htm


Top Svar Citer
#13862 - 09/10/2012 15:55 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Ole lader som om, han svarer, men det gør han jo ikke!

Og Oles seneste link fortæller jo en masse om, hvad naturvidenskaben har rimeligt styr på - og som man kan læse om så mange andre steder.

Men Ole undviger fortsat at forholde sig til naturvidenskabens mangel på evne til at finde sammenhængen mellem de konstaterede fundamentale kræfter i dette univers.

Og Ole er fuldstændig tavs om sine egne ord:
Citat:
En ting er dog fælles for alle disse teorier. Ingen af dem handler om, at noget bliver skabt af intet. De er allesammen beskrivelser af, hvad dette univers muligvis opstod af, så de forudsætter, at noget altid har været til stede, måske også i et univers, hvor tiden ikke eksisterer.

Dette noget kan religiøse mennesker så gerne for min skyld kalde for Gud eller første årsag. Men virkeligheden viser, at dette noget ikke øver nogen indflydelse på det univers, vi lever i. Eller som Einstein metaforisk udtrykte det: Jeg spekulerer på, om Gud havde noget valg, da han skabte universet.

I stedet søger Ole løgnagtigt at pådutte mig, at jeg fornægter de resultater, naturvidenskaben har opnået (hvad nok enhver anden ved, at jeg selvfølgelig ikke gør).

Det må åbenbart være et par meget ømme punkter, Ole her bliver ved at "danse udenom" blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Områder i Roskilde og Kalundborg bliver..
19/05/2024 17:09
Politi: Ambulancer under pres i Nordsjæ..
19/05/2024 16:43
De trak sig fra Copenhagen Pride - nu er..
19/05/2024 14:55
Valgplakater revet ned i indre Københav..
19/05/2024 13:55
Fem meldes dræbt i russisk luftangreb i..
19/05/2024 13:12
Nyheder fra Religion.dk