annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 51 gæster og 162 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 12 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13851 - 09/10/2012 09:35 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Suk, Arne. trist Selv om du med stor iver igen vil give os et morgengrin, så må du forstå, at en vittighed ikke bliver sjovere af at blive gentaget. Tag dig nu sammen, og find på noget nyt. gaber

Jeg har jo tålmodigt forklaret dig forskellen på videnskab og religion. Videnskaben bygger på fakta. Religion bygger på fantasi. Videnskabelige antagelser om fremtiden udgår fra kendte fakta, som man regner videre på. Religiøse forudsigelser er kun blind tro, der oven i købet ignorerer alment kendte og indlysende fakta. Der er en verden til forskel på videnskab og religion, nemlig virkelighedens verden.

Vi tager den en gang til for dig, Arne. Igennem de sidste 400 år har videnskaben gang på gang demonstreret sin evne til at forklare det hidtil uforklarlige, og har som følge deraf produceret "mirakler" på stribe. Den udvikling har ikke på noget tidspunkt vist tegn på at gå i stå, men er tværtimod accellereret i tempo. Alle disse "mirakler" bygger på kendsgerninger, som videnskaben tidligere har konstateret.

Religioner bygger på dogmer, som ikke har rod i vor nuværende viden, men i overtroiske antagelser af fortidens uvidende mennesker, som fantaserede sig til guddommelige væsener, der var vrede og ville straffe mennesker for at følge deres medfødte natur, så derfor måtte de ofre deres værdier til guderne, (i praksis til gudernes fortalere på jorden).

Vore forfædre fantaserede sig til paradiser og helveder og liv efter døden, og sjæle og tusindvis af forskellige "meninger med livet", og de ophøjede nogle mennesker til hellige guddomme, der antoges at kunne gøre virkelige mirakler, d.v.s. bryde naturlovene. Ingen af disse fantasier bygger på nogen kendte og observerbare fakta.

I dag er menneskeheden delt i en stor gruppe mennesker, der stadig tror på fantasierne, uanset hvor bizarre de er, samt en mindre gruppe mennesker, som beskæftiger sig med virkelighedens kendsgerninger. Den første gruppe kalder vi "de troende". Den sidste gruppe omfatter "de vidende". Kun den første gruppe har problemer med at indse forskellen på tro og viden. Den gruppe tilhører du, Arne, selv om du ikke tror på andre menneskers fantasier, men har skabt dine egne.

Er det efterhånden begyndt at sive ind i din hjerne, at videnskab ikke er en religiøs tro? Jeg vil da godt vædde på, at det er det ikke. I årevis har du demonstreret, at du ikke kan forstå forskellen, og at du ikke er blevet klogere. På dette faktum bygger jeg min videnskabelige antagelse om, at du fortsat vil demonstrere din manglende forståelse for, hvad viden er for noget.

Men vær nu flink, Arne. Du kan da alligevel bidrage til underholdningen, og få os andre til at grine, blot ikke med gamle udtjente vittigheder. Find på noget nyt, Arne, "and make our day." griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13852 - 09/10/2012 10:03 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Jeg ser, at Ole alligevel ikke tør fastholde sin tro på, at videnskaben engang i fremtiden kan give alle svarene, såsom en TOE om de fundamentale kræfter og en forklaring på hvor naturlovene kom fra.

Han skrev ellers tidligere i denne tråd 05/10/2012 18:27 til Zenia:
Citat:
Universet er umådeligt stort, og der sker ting i det, som vi ikke fatter og aldrig vil kunne fatte med vore dagligdags sanseerfaringer, men vi kan forstå og forklare dem med matematiske modeller, fordi de altid følger faste mønstre, som vi kalder naturlove.
Ja, man skal jo ikke skræve over mere, end hvad bukserne kan holde til blinker

Arne.
Top Svar Citer
#13853 - 09/10/2012 10:07 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Men videnskab er denne tro i hvert fald ikke".

- Nej, tro må du nulre med i privaten som altid før.
Dine trossysler er videnskabeligt set uinteressante.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13854 - 09/10/2012 10:22 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Men vær nu flink, Arne. Du kan da alligevel bidrage til underholdningen, og få os andre til at grine, blot ikke med gamle udtjente vittigheder".

- Det er hukommelsen. Arne husker ikke hvad han kort forinden skrev, og oplever sikkert gentagelserne som guddommelige åbenbaringer. Han besvarer nu gerne egne indlæg, snart begynder han sikkert også at krangle med sig selv.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/10/2012 10:25)
Top Svar Citer
#13856 - 09/10/2012 11:51 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen, Arne. Jeg har ingen tro. Men jeg har nogle videnskabeligt begrundede antagelser.

Hvad er det i denne sætning
Citat:
men vi kan forstå og forklare dem med matematiske modeller
som du ikke kan forstå, Arne?

Det ligner mere og mere en fremskreden demens. tosset



Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 12 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af Anonym
19/05/2024 14:19
Spiritualitet
af Anonym
19/05/2024 14:07
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Blågrøn ildkugle strøg over nattehiml..
19/05/2024 16:08
De trak sig fra Copenhagen Pride - nu er..
19/05/2024 14:55
Valgplakater revet ned i indre Københav..
19/05/2024 13:55
Fem meldes dræbt i russisk luftangreb i..
19/05/2024 13:12
Brand i etageejendom i Randers er under ..
19/05/2024 13:11
Nyheder fra Religion.dk