annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 51 gæster og 162 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 12 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13822 - 07/10/2012 08:04 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Naturvidenskaben har trods alt noget at byde på i modsætning til religionerne, som er det rene fis i en hornlygte, der er ikke overhovedet ingen naturlove der, det hele er menneskeskabt ud af fantasien, der har frit spil, når det gælder religion.
Og alle falder pladask for det uden at tænke sig om.

Jeg har nu fået hentet den nye børnebog hjem om hvordan det hele blev til, det er en bog for de 5-7 årige vil jeg sige, med masser af flotte illustrationer og en tekst der fortæller i lette vendinger uden de store videnskabelige forklaringer, hvorfor vi er her og hvordan vi kom her.

Et godt alternativ til biblens og koranens løgnehistorier, så er det hvordan forældrene ser på det, om børnene får lov at læse bogen, det kunne jo tænkes den blev forbudt i mange religiøse hjem, som noget smudslitteratur, det er jo ikke altid at sandheden bliver modtagen med åbne arme.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13823 - 07/10/2012 09:08 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Hvor pragtfuldt! Endnu et herligt morgengrin fra vor lokale "videnskabsekspert", Arne. Denne gang går han i krig mod nogle grimme "konspiratorer", der åbenbart søger at "fortie, at vores nuværende viden er ufuldstændig." stortchock

Jeg vil skam gerne støtte op om dette initiativ, hvis Arne har kendskab til nogle, som har sådanne grimme intentioner. Det må være en meget hemmelig organisation, for jeg har aldrig hørt om, at nogen gør det, så det kommer også helt bag på mig, at nogen prøver at fortie det. Videnskaben døjer jo i forvejen mere end rigeligt med folk, som påstår, at deres religion har svar på alt. griner

Men måske er problemet ikke så stort. Det kan være, at Arne blot ser spøgelser ved højlys dag, fordi hans mangelfulde viden om fysik har fået ham til at misforstå begrebet TOE, teorien om alting. Det er nemlig ikke hvad det lyder som.

En TOE, eller mere præsist en "generel teori om alting" er blot en ironisk betegnelse, som fysikere har hæftet på en mulig matematisk forklaringsmodel, der kan beskrive samtlige vekselvirkninger mellem partikler ud fra de fire fundamentale kræfter, som man har påvist eksisterer, nemlig gravitationen, den stærke kernekraft, den svage kernekraft og elektromagnetismen.

Foreløbig er det kun lykkedes at forbinde de to sidste i den elektrosvage teori, og det udløste selvfølgelig en nobelpris. Næste skridt bliver at finde en GUT (Grand Unified Theory), der kan forbinde den elektrosvage teori med den stærke kernekraft, og det vil givetvis også indbringe en nobelpris. Hvis det derefter lykkes at forbinde GUT med gravitationen, så har man en TOE, der bl.a. kan forene kvanteteorien med relativitetsteorierne, men det er kun et skridt på vejen.

For en TOE kan ikke forklare effekten af termodynamikkens anden lov, og heller ikke livets eksistens, vore følelser, erotisk tiltrækning, religiøs overtro, og heller ikke hvad der ligger udenfor dette univers, og som kan have forårsaget Big Bang. Man skal hele tiden huske på, at alle disse teorier kun er matematiske forklaringsmodeller, der skal gøre det ufattelige fatteligt, som jeg forklarede i mit sidste indlæg.

Den grundlæggende forskel på videnskab og religion er forskellen mellem viden og tro. En naturvidenskabelig teori starter som en antagelse om, hvordan stof og kræfter vil vekselvirke under bestemte forhold, udtrykt i et sæt matematiske formler. Hvis praktiske forsøg eller observationer bekræfter antagelsen, kalder man den en teori. Når man ikke kalder den et faktum, hvad det faktisk er, skyldes det forståelsen af, at man måske vil finde en endnu bedre forklaringsmodel senere. Det var f.eks. hvad Einstein gjorde, da han forbedrede Newtons planetlove med en mere præcis beskrivelse (den generelle relativitetsteori).

Videnskabsmænd verden over kan konstatere, at teorien holder, når de efterprøver den. Vi har dermed opnået viden om universet. I religionen forklarer man årsagerne til at tingene sker som "guds vilje", som hverken kan efterprøves eller har samme udfald hver gang. Men da der er mere end 5000 guder/viljer, er der ikke som i videnskaben enighed om teorierne. Det er derfor ikke viden, men tro, og derfor kan man ikke bruge religionen til at beregne, hvad der faktisk vil ske som følge af observerede begivenheder.

Naturvidenskaben er heller ikke "på bar bund" når det gælder antagelser om universets tilblivelse, som Arne hævder. Den har givet os sikker viden om en utrolig mængde tidligere uforståelige fænomener, og denne viden udvides hurtigere, end et menneske kan nå at læse om den. Ting, som i dag ikke kan observeres eller efterprøves, lader sig måske gøre i fremtiden. Der ser ikke ud til at være nogen fast grænse for, hvor meget den menneskelige viden og forståelse kan udvides.

Jeg håber, at dette kan give alle en bedre forståelse af TOE begrebet og af naturvidenskaben i almindelighed, og en forståelse for, at enhver med indsigt i fysik ikke kan lade være med at grine, når han/hun læser dyrlægens fantasifulde postulater. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13824 - 07/10/2012 10:15 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Naturvidenskaben har trods alt noget at byde på i modsætning til religionerne -
Mit korte svar er:
Det er jeg enig med dig i - på samme måde, som man kan sige, at van Gogh's malerier ikke har meget at byde på, hvad angår bygningskonstruktioner.

Du har nu børnebogen, og så håber jeg, at den ikke pådutter børnene, at naturvidenskaben har svar på det hele, for som vores "videnskabsekspert" - omsider - lidt mere detaljeret forklarer, så kan naturvidenskaben i hvert fald foreløbig ikke fremvise en "matematisk forklaringsmodel, der kan beskrive samtlige vekselvirkninger mellem partikler ud fra de fire fundamentale kræfter, som man har påvist eksisterer, nemlig gravitationen, den stærke kernekraft, den svage kernekraft og elektromagnetisme".

Og hvad angår, hvor universet og dets naturlove kommer fra, ser det jo ud til, at det foreløbige svar er:
Citat:
Ting, som i dag ikke kan observeres eller efterprøves, lader sig måske gøre i fremtiden.

Det er dybt imponerende, synes jeg, så langt naturvidenskaben er nået, men troen på, at naturvidenskaben en gang i en ukendt fremtid vil kunne finde svar på det hele, er jo ikke videnskabelig, men snarere en slags religion, der gør naturvidenskaben til den nye "gud" blinker

Som Einstein skrev:
Citat:
We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13825 - 07/10/2012 10:53 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jamen så vil jeg da tusinde gange hellere foretrække naturvidenskaben som er"gud", end de nuværende 5000 guder der ikke kan rykke universet en millimeter.

Naturvidenskaben er så langt forud for den religiøse "videnskab" der sakker længere og længere bagud for hvert sekund der går, så den vil aldrig komme op på siden af naturvidenskaben.

Ja du vil så muligvis synes at den omtalte bog pådutter børnene noget, men jeg mener den er ganske god i sin måde at fremstille universets skabelse på, i den alder den er beregnet på.
Jeg ville senere affotografere enkelte sider og sætte ind i debatten, men det må man ikke fandt jeg ud af, der er 4 forskere der har medvirket til bogens udgivelse, bl.a. 2 professorer, en expert fra Nasa og en lektor.

Den omtaler den første dag i universets historie sådan:
Der var ingen sol,ingen jord og ingen mennesker-kun en lille bitte pinochiokugle fyldt med rum og stjernefrø---- du har sikkert holdt en pinochiokugle i din hånd, den vejer ikke ret meget. Men hvis du kan forestille dig at i denne pinochiokugle lå solen, stjernerne, månen og planeterne ja alting, så må den have været meget tung, det var den også, så til sidst eksploderede den i et kæmpe BANG og ud fløj verdensrummet og en masse stjernefrø, i det øjeblik startede tiden.

Jeg har tilladt mig at ændre lidt i teksten, for ikke at blive stævnet af forfatteren, men forfatteren får jo samtidig lidt gratis reklame, de samme ord faldt næsten på samme måde i et radiointerview med forfatteren.




Redigeret af treram (07/10/2012 10:58)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13826 - 07/10/2012 11:15 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, jeg tænkte det nok blinker

Hvorfor ikke kassere alle guder - også "naturvidenskabsguden" - og så opleve denne fantastiske verdens sande væren (os selv medregnet) så godt vi nu magter?
Det er da mere ærligt, vil jeg mene smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 12 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af Anonym
19/05/2024 14:19
Spiritualitet
af Anonym
19/05/2024 14:07
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Blågrøn ildkugle strøg over nattehiml..
19/05/2024 16:08
De trak sig fra Copenhagen Pride - nu er..
19/05/2024 14:55
Valgplakater revet ned i indre Københav..
19/05/2024 13:55
Fem meldes dræbt i russisk luftangreb i..
19/05/2024 13:12
Brand i etageejendom i Randers er under ..
19/05/2024 13:11
Nyheder fra Religion.dk