annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19993 - 06/12/2015 01:40 Hej Michael ... [Re: Michael]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for dit svar … her er mit til dig i håb om det giver mening.

¨¨¨
Michael: Var det ikke Pontius Pilatus som stillede det samme spørsmål?

Det må være mærkeligt ikke at vide hvad sandhed er, men man ved det vel næppe selv, at det er mærkeligt.

Tikka: Hmm … sidestiller du mit spørgsmål til dig med Pilatus’s sarkastiske spørgsmål til Jesus, da han sagde: ”Hvad er sandhed?”
… hvorefter han gik uden at vente på svar? … hmm … ??? ...

Jeg mener, Pilatus’s spørgsmål var en afvisning af Jesus som det sandhedsvidne Jesus selv forinden, hævdede han var.


Michael: Tanken er ligegyldig, den er blot fortidens reaktion.

Tikka: Jeg mener bestemt ikke, tanken er ligegyldig, da vi er/bliver det vi tænker.

Michael: Ikke at vide at der findes andet end tanken må være som at gå rundt i et indelukke og kun lejlighedsvis få et glimt af noget andet udenfor.

Dette andet er uendeligt stort og sikkert skræmmende. Det er universet, det uendelige univers.

Tikka: Det ”andet udenfor” kan du vel kun se/forestille dig gennem tanken som kommer efter det sete?

Det ”andet udenfor” er jo/vel blot at flytte fokus … At ta’ styringen over tankerne for en tid, så man ikke lader tankerne køre non stop på autopilot hvor man jo ofte … jeg er … i følelsernes vold.
… Men det da rigtigt, at når man lykkes med at være nærværende ser verden anderledes ud i al sin glans og afglans, men også dette opleves gennem tanken.


Michael: Du kan starte med at lade din hånd glide gennem det dugvåde græs og vide at du lever mens den ubetydelige tanke skræller af og falder til Jorden.

Tikka: Jeg er ikke i tvivl om jeg lever … det fortæller tanken mig, både når følelsen ”overdøver” tanken og når tanken er herre i ”eget hus,” men især når jeg opdrager på tanken, er følelsen stærk og livsbekræftende.

Michael: Du ved at når man vil gå op af en trappe må man starte ved det første trin. Måske der ikke er flere.

Tikka: Det er rigtigt, vi må ta et skridt for at kunne ta’ det næste, og også rigtigt det ikke er sikkert det næste trin/skridt kommer/er der, enten fordi vi dør eller eksempelvis fordi, vi er tilfreds med at stå på det ”første trin” … som der jo kan være forskellige årsager til.

Men jeg mener, vi er vores tanker, der lever i fortiden og fremtiden, hvorimod kroppen lever i nuet.

Det er jo helt fantastisk med vor hjerne. Vi ville være hjælpeløse uden tankevirksomhed.

Tanken … det at vi tænker er jo virkeligt nok, mens tankerne om fortiden og fremtiden ikke er virkelighed.
Det som kan blive til virkelighed er vore fremtidstanker hvis de kan/bliver realiseret.

Tanken er for mig vigtig, men den skal opdrages til være der, hvor jeg mener, den skal være, så den tjener mig og ikke omvendt, så jeg kommer i følelsernes vold.

Jeg forstår, på det du skriver, at du værdsætter følelsen … ( det jeg forstår, du kalder at se) … højere end tanken, men denne slutning er jo født af tanken som gør beslutningen/sandheden til en fastlåst tanke.

Slut med venlig hilsen // Tikka



Top Svar Citer
#19999 - 06/12/2015 16:59 Re: Hej Michael ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Matthæus er nok ikke helt enig med dig:
Citat:
Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
(Kapitel 8, vers 3)
Som nyfødte har vi hverken sprog eller tanker - alene den direkte væren blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20000 - 06/12/2015 18:13 Mattæus 18:3 [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hej Arne. smiler

Hvor i teksten ser du, der er tale om nyfødte?

Og hvordan mener du, en nyfødt kan være ydmyg og tro på Jesus?

I vers 2 står der: "Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem"



Verset i Mattæus 18 … ikke 8:3, men Mattæus 18:3 handler … når det læses i sin sammenhæng … mener jeg … om ydmyghed og tro … det der kræves for at komme ind i himmeriget, og ikke som disciplene tror og spørger til, hvem der er størst i himmelens rige.


Top Svar Citer
#20002 - 06/12/2015 21:47 Re: Mattæus 18:3 [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Beklager, at jeg mistede et 1-tal, hvorefter der fejlagtigt i mit indlæg stod "Kapitel 8" i stedet for "Kapitel 18" blinker

I teksten stå der "børn".
Nyfødte er også børn.
Jeg tror ikke, at nyfødte kender til hverken "ydmyghed" eller "tro" - men at de kender lige så meget - og meget muligt rigtig meget mere - til væren end alle os andre blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20003 - 06/12/2015 23:32 Re: Mattæus 18:3 [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Vers 2: ”Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem”

Ved denne formulering, formoder jeg barnet selv gik.


Her i dets sammenhæng.


v1 På den tid kom disciplene hen til Jesus og spurgte: »Hvem er den største i Himmeriget?«

v2 Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem

v3 og sagde: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.

v4 Den, der ydmyger sig og bliver som dette barn, er den største i Himmeriget;

v5 og den, der tager imod sådan et barn i mit navn, tager imod mig.



Ud fra denne tekst antager jeg, at det tillidsfulde barn selv kommer hen til Jesus, da han kalder, og derved har forstand til at forstå, at der bliver kaldt.


I vers 6 står der:

v6 ”Men den, der bringer en af disse små, som tror på mig, til fald, var bedre tjent med at få en møllesten hængt om halsen og blive sænket i havets dyb.”

Så der er tale om et tillids fuldt barn der selv går hen til Jesus i tro og tillid når der kaldes, og ikke om nyfødte børn.

Når det er sagt, forstår jeg ikke, hvorfor du har bragt dette bibelvers i spil i forhold til min tekst til Michael.

Hvad er det i min tekst til Michael, du ikke er enig med mig i?

Kan du måske tydeliggøre det.

Evt. ved at kopier den tekst du ikke er enig med mig i?



Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk