annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
2 registrerede somo, Arne Thomsen 467 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 22 < 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13001 - 16/05/2012 10:26 Re: Konfirmationsalderen [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Hvad mener du med "korsets gåde"?

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13007 - 16/05/2012 21:35 Re: Konfirmationsalderen [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Ole.

Nej jeg lod mig ikke konfirmere, men blev tvunget af mine forældre, hvad kunne jeg så gøre, jeg prøvede så at skulke så meget som muligt, men min kære moder overtalte præsten med en kasse gode cigarer til at konfirmere mig alligevel og jeg var stik tosset.
For mine forældre sagde, at "gode" familiers børn blev skam konfirmeret, så basta.

Jeg har aldrig kunnet bruge de religiøse skrifter til noget fornuftigt, jeg har min helt egen agenda, som muligvis er mere menneskevenlig end religionerne.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13008 - 16/05/2012 21:41 Re: Konfirmationsalderen [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Zenia.

Bare dette, det glæder mig at du også har indset at konfirmationen i en højere alder er mere forstandigt og ydmygt.

Men det er vist ekceptionelt at burmesere bliver kristne, de er jo fødte buddhister, men der er selvfølgelig nogle der kan blive grebet af andre religioner.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13010 - 17/05/2012 08:58 Re: Konfirmationsalderen [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Nej jeg lod mig ikke konfirmere, men blev tvunget af mine forældre, hvad kunne jeg så gøre, jeg prøvede så at skulke så meget som muligt, men min kære moder overtalte præsten med en kasse gode cigarer til at konfirmere mig alligevel og jeg var stik tosset".

- Nu er drenge og piger i den alder jo mest optaget af sig selv og er det stadig, det er jo en tid hvor lemmerne stikker uharmonisk ud her og dér, og man kan faktisk - som du jo også selv er inde på i et tidligere indlæg til Arne - ikke forvente at børn/unge i den alder bør kunne sætte sig op imod autoriteter med bevidst stillingtagen til livsanskuelser og med en bredside af viden om de uens standpunkter osv. Alene derudfra er det da fuldt forståeligt at masser af børn/unge vælger non/kon-firmation udfra helt andre synspunkter, hvorfor det nok altid mere har været fest og glæden over gaver m.m. der har rumsteret i baghovedet - og da sikkert også i dit eget. Det er ikke så let så mange år efter, at sætte sig ind i tankegangen man valgte udfra som 13-14 årig, man blander og farver jo uvilkårligt selvbilledet i eftertidens palet. Jeg vil nærmere tro drenge og piger flest, først rigtig begynder at danne en personlig stilling til mangt og meget henimod 16-17 eller 18 årsalderen, hvor der er færre bolde (selvudvikling) i luften og selvkritikken langsomt begynder at aftage og forme lidt modenhed. Det er meget almindeligt at høre hvordan gymnasiet for rigtig mange elever var en brydningstid for masser af meninger, og hvor specielt de politiske standpunkter, hvor jo også livsynsargumenterne vejes, indgår i udviklingsprocessen. Sådan var det for mange stud. i 30'erne, og er det den dag i dag.

"For mine forældre sagde, at "gode" familiers børn blev skam konfirmeret, så basta".

- Der var jo netop en stor respekt overfor forældrers og lærers autoritet for bare 40-50 år siden, det betød noget hvad ens forældre og lærer mente og sagde, ja hvad de gjorde, hvilket da stadig har stor betydning for børnene, når det gælder råd/vejledning og dermed tryghed/vished - om ikke andet når man jo på et tidspunkt derhen, hvor man udtrykker sig modsat med den hensigtsmæssige effekt og hvor ens barn/børn griner i forståelsen af pointen. De unge i dag er jo, til trods for den umiddelbare vildfarelse at de skulle være så meget mere modne og bevidste nu end tidligere, stadig (små) børn når noget virkelig gælder. Og jeg tror faktisk ikke på at de, som børn flest er, eftertænker konfirmation som et alvorligt tema, ligesom de jo ikke oplever sig som voksne alene p.a. sniksnak. I virkeligheden er kirken jo alvorligt bange for at miste opslutning, hvilket sandsynligvis er meget af årsagen til at man fra kirkens side søger at fastholde regelsæt og traditioner omkring konfirmationsalderen. Rigtigst mener jeg stadig det ville være at sidestille konfirmation med det at melde sig ind i et politisk parti, hvor netop den pers. myndighed er gældende.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/05/2012 09:28)
Top Svar Citer
#13012 - 17/05/2012 18:07 Re: Konfirmationsalderen [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Ole:

Du spørger, hvad jeg mener med "korsets gåde" ...

I korthed: Ville en Gud, som er ren kærlighed tillade, at hans Søn blev korsfæstet?

Hvor ser du meningen med, at Jesus blev korsfæstet? Hvis du da har gjort dig tanker omkring dette?

Kære Treram:

Myanmar har provinsen Chin, hvor der lever ca. 400.000 kristne mennesker. ... Vores unge ven er født som kristen, og mange af hans problemer, som blev årsag til hans flugt fra sit hjemland, skyldtes forfølgelse fra magthaverne i landet, og disse var og er ganske rigtigt buddhister. ...

Skylder nok at sige, at det kom som en overraskelse for mig, idet jeg altid har anset buddhister som fredelige mennesker, der nødigt gjorde levende væsner fortræd. ...

Men ingen regel uden undtagelse, siger man jo. ...

m.v.h.
Zenia





Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 22 < 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bor..
28/04/2024 15:10
Problemer med at logge på MitID
28/04/2024 15:02
Demonstranter går på gaden over hele A..
28/04/2024 14:26
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
Nyheder fra Religion.dk