annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 46 af 68 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13721 - 23/09/2012 10:32 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder mig over at se den firedelte "skatkiste", du her lægger frem - til fri afbenyttelse og til inspiration for hvem, der har lyst - med nogle få udvalgte citater af de næsten utallige, som Aldous Huxley har i sin bog, citater fra mennesker, der synes, at de har haft helt store oplevelser af deres væren her i verden (kunne man måske kalde det), og som har forsøgt at meddele sig herom.

Nogle vil pure afvise disse ord fra mennesker rundt om på kloden om "den forenende erkendelse", og det har de jo også deres absolutte frihed til.
Det kan være ordet Gud, som vækker afsky, og den afsky kan vel have en vis berettigelse, når man betænker, hvor meget plat, vulgært og beskidt undertrykkende, der er blevet knyttet til dette ord.
Men når de citerede her bruger det ord, er det jo noget helt andet, der menes - men som man naturligvis også kan afvise, hvis det er det, man ønsker blinker

Du nævner så længslen efter forening, som har mulighed for at spire i os, og som set med mine øjne er den smukkeste egenskab, vi mennesker har i os.

Her ville jeg have fremhævet et af de citater, du har udvalgt, men jeg kan ikke uden at føle, at jeg diskriminerer de andre, så jeg vil nøjes med at glæde mig over, at det er lykkedes dig at samle så megen åndelig rigdom så smukt og i så få ord.

Det var dig, der bragte Aldous Huxley og hele hans idéverden ind her på Trosfrihed.dk.
Det vil jeg ha' lov at glæde mig over smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13722 - 23/09/2012 12:45 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Citat:
Jeg glæder mig over at se den firedelte "skatkiste", du her lægger frem - til fri afbenyttelse og til inspiration for hvem, der har lyst - med nogle få udvalgte citater af de næsten utallige, som Aldous Huxley har i sin bog, citater fra mennesker, der synes, at de har haft helt store oplevelser af deres væren her i verden (kunne man måske kalde det), og som har forsøgt at meddele sig herom.


Ja, det er virkelig lidt af en "skatkiste", som Aldous Huxley her har samlet fra de mennesker, som har oplevet denne væren affødt af ydmyghed, stilhed og kærlighed.

Det er en skatkiste, som det er enhver frit at åbne eller lade stå. Ingen er tvunget. Men der skal da ingen tvivl være om, at jeg glæder mig over de mennesker, som tør tage de åndelige juveler op i deres hænder og føle på dem - og lade sig spejle i dem.

- Det er efter min mening juveler, hvis skær er et genskær fra det højeste, som samtidig er det inderste i enhver af os, Den Absolutte Væren.

Citat:
Nogle vil pure afvise disse ord fra mennesker rundt om på kloden om "den forenende erkendelse", og det har de jo også deres absolutte frihed til.
Det kan være ordet Gud, som vækker afsky, og den afsky kan vel have en vis berettigelse, når man betænker, hvor meget plat, vulgært og beskidt undertrykkende, der er blevet knyttet til dette ord.
Men når de citerede her bruger det ord, er det jo noget helt andet, der menes - men som man naturligvis også kan afvise, hvis det er det, man ønsker


Ja! ... Det er virkelig noget helt andet, der menes. Det bør da også blive enhver klart, hvis man rent faktisk læser ordene. Men hvis man vil putte alt i samme kasse og f.eks. her sige: "Religiøse citater", jamen så er man da også fri til at gøre dette, selv om det er at ignorere de væsensforskelle, der er. Tænk engang, hvis vi sagde, at alle kvinder er ens, fordi de er kvinder, eller at alle mænd er ens, fordi de er mænd, eller at alle børn er ens, fordi de er børn. Men den allergiske reaktion over for ordet "Gud" forårsager desværre hos nogle (her fra debatten) denne manglende skelneevne mellem ord og udtalelser, der kommer fra vidt forskellige mennesker på vidt forskellige tidspunkter.

Citat:
Her ville jeg have fremhævet et af de citater, du har udvalgt, men jeg kan ikke uden at føle, at jeg diskriminerer de andre, så jeg vil nøjes med at glæde mig over, at det er lykkedes dig at samle så megen åndelig rigdom så smukt og i så få ord.


... Og jeg er naturligvis nysgerrig efter at vide, hvilket ord, du ville have fremhævet, hvis jeg må være så fri at spørge blinker

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#13723 - 23/09/2012 13:32 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du sætter mig virkelig på en prøve her, som jeg ikke magter, men så lad mig tage dem, det er umuligt for mig at fravælge:
Citat:
"Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!"
Citat:
"Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér."
Citat:
"It is the greatest of all lessons to know oneself. For if one knows oneself one will know God, and knowing God, that person will be made like God."
Citat:
"Guds mysteriers astrolabie er kærlighed."
Citat:
"Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."
Citat:
"Atman, det iboende, evige Selv, er ét med Brahman, al tilværelses absolutte princip; og det endelige mål for ethvert menneske er selv at opdage denne kendsgerning og at finde ud af hvem han virkelig er."
Citat:
"Den erkendende og det erkendte er ét. Jævne mennesker forestiller sig at de skal se Gud, som om han stod dér og de her. Således er det ikke. Gud og jeg, vi er ét i erkendelsen."
Citat:
"Atman gennemtrænger hele universet, men ingen gennemtrænger den. Det er den alene som lyser, universets lys er kun et genskær af den."
Ingen af disse kan jeg undlade at fremhæve - så du ser nok mit "problem" blinker

M.v.h. Arne smiler



Redigeret af Arne Thomsen (23/09/2012 13:47)
Top Svar Citer
#13733 - 25/09/2012 10:12 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne. det er ski da meget skægt at du påstår du ikke er troende/religiøs og så falder for Thomas´es citater, der lovpriser en gud, men dermed ikke sagt at du ikke har ret til at være religiøs, jeg undrer mig bare nu du ikke er meget for det naturvidenskabeliges Big Bang, som der ikke er 100% bevis for, hvilke beviser er der for en gud, nej vel ikke en smule bare ren fantasi for et hav af mennesker.

Men trosfrihed har vi alle, men nogen ved ikke hvilket hest de skal holde på. Den med the gostrider og skyklapper eller den
der bruser fremad foran alle de andre uden skyklapper.
Thats the big question.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13735 - 25/09/2012 11:05 Re: Den Evige Filosofi [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg tror godt, jeg forstår, hvad du mener, men sagen er den - for mig - at jeg har kasseret alle religioner, og at jeg tror på, og beundrer naturvidenskaben for dét, den kan præstere.

Det efterlader mig i en situation, hvor min væren i den værende verden er et uopklaret mysterium, og det er i denne situation, jeg glæder mig over, og inspireres af de citater, som Aldous Huxley har samlet, som Thomas har fremhævet nogle få af, og hvoraf nogle af dem især siger mig noget.

Jeg har ikke noget imod religiøse idéer (så længe de ikke misbruges), men jeg ser ingen af dem som vellykkede og fuldkomne.
Og jeg er, som allerede nævnt, glad for naturvidenskaben, men jeg har ikke den tro, som så mange har (du jo også?), at naturvidenskaben engang i en uvis fremtid vil kunne finde frem til den fulde sandhed.
Den tro er for mig at se en pseudo-religion.

Det er så i denne situation, jeg føler mig inspireret af nogle menneskers intuitive oplevelser af deres væren i den værende verden.

Og når de så bruger ord som Gud, Brahman o.l., går jeg ikke i spagat over dét. Det er jo ikke de gudsbegreber, du bekæmper, der er tale om her blinker
Det er jo snarere noget, de ikke kan finde et andet ord for.

Det er for mig lidt på samme måde, som når jeg ikke kasserer eventyret om Tornerose med den begrundelse, at vi ikke kender det tidspunkt, hvor hun stak sig på tenen (og alt gik i stå), eller hvor i verden hendes slot lå.

Naturvidenskabens, religionernes og kunstens vidt forskellige måder at søge at trænge ind til "sandheden om verdens væren" kan jo ikke sammenlignes, men det er, mener jeg, dog det samme, de søger.

Det mente Albert Einstein jo tilsyneladende også, eftersom han citeres for disse ord:
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 46 af 68 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk