annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
0 registrerede 437 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi

Kære Arne,

Citat:
Jeg glæder mig over at se den firedelte "skatkiste", du her lægger frem - til fri afbenyttelse og til inspiration for hvem, der har lyst - med nogle få udvalgte citater af de næsten utallige, som Aldous Huxley har i sin bog, citater fra mennesker, der synes, at de har haft helt store oplevelser af deres væren her i verden (kunne man måske kalde det), og som har forsøgt at meddele sig herom.


Ja, det er virkelig lidt af en "skatkiste", som Aldous Huxley her har samlet fra de mennesker, som har oplevet denne væren affødt af ydmyghed, stilhed og kærlighed.

Det er en skatkiste, som det er enhver frit at åbne eller lade stå. Ingen er tvunget. Men der skal da ingen tvivl være om, at jeg glæder mig over de mennesker, som tør tage de åndelige juveler op i deres hænder og føle på dem - og lade sig spejle i dem.

- Det er efter min mening juveler, hvis skær er et genskær fra det højeste, som samtidig er det inderste i enhver af os, Den Absolutte Væren.

Citat:
Nogle vil pure afvise disse ord fra mennesker rundt om på kloden om "den forenende erkendelse", og det har de jo også deres absolutte frihed til.
Det kan være ordet Gud, som vækker afsky, og den afsky kan vel have en vis berettigelse, når man betænker, hvor meget plat, vulgært og beskidt undertrykkende, der er blevet knyttet til dette ord.
Men når de citerede her bruger det ord, er det jo noget helt andet, der menes - men som man naturligvis også kan afvise, hvis det er det, man ønsker


Ja! ... Det er virkelig noget helt andet, der menes. Det bør da også blive enhver klart, hvis man rent faktisk læser ordene. Men hvis man vil putte alt i samme kasse og f.eks. her sige: "Religiøse citater", jamen så er man da også fri til at gøre dette, selv om det er at ignorere de væsensforskelle, der er. Tænk engang, hvis vi sagde, at alle kvinder er ens, fordi de er kvinder, eller at alle mænd er ens, fordi de er mænd, eller at alle børn er ens, fordi de er børn. Men den allergiske reaktion over for ordet "Gud" forårsager desværre hos nogle (her fra debatten) denne manglende skelneevne mellem ord og udtalelser, der kommer fra vidt forskellige mennesker på vidt forskellige tidspunkter.

Citat:
Her ville jeg have fremhævet et af de citater, du har udvalgt, men jeg kan ikke uden at føle, at jeg diskriminerer de andre, så jeg vil nøjes med at glæde mig over, at det er lykkedes dig at samle så megen åndelig rigdom så smukt og i så få ord.


... Og jeg er naturligvis nysgerrig efter at vide, hvilket ord, du ville have fremhævet, hvis jeg må være så fri at spørge blinker

Fred,
Thomas
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Nyheder fra Religion.dk