annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 479 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi

Hej Treram.

Jeg tror godt, jeg forstår, hvad du mener, men sagen er den - for mig - at jeg har kasseret alle religioner, og at jeg tror på, og beundrer naturvidenskaben for dét, den kan præstere.

Det efterlader mig i en situation, hvor min væren i den værende verden er et uopklaret mysterium, og det er i denne situation, jeg glæder mig over, og inspireres af de citater, som Aldous Huxley har samlet, som Thomas har fremhævet nogle få af, og hvoraf nogle af dem især siger mig noget.

Jeg har ikke noget imod religiøse idéer (så længe de ikke misbruges), men jeg ser ingen af dem som vellykkede og fuldkomne.
Og jeg er, som allerede nævnt, glad for naturvidenskaben, men jeg har ikke den tro, som så mange har (du jo også?), at naturvidenskaben engang i en uvis fremtid vil kunne finde frem til den fulde sandhed.
Den tro er for mig at se en pseudo-religion.

Det er så i denne situation, jeg føler mig inspireret af nogle menneskers intuitive oplevelser af deres væren i den værende verden.

Og når de så bruger ord som Gud, Brahman o.l., går jeg ikke i spagat over dét. Det er jo ikke de gudsbegreber, du bekæmper, der er tale om her blinker
Det er jo snarere noget, de ikke kan finde et andet ord for.

Det er for mig lidt på samme måde, som når jeg ikke kasserer eventyret om Tornerose med den begrundelse, at vi ikke kender det tidspunkt, hvor hun stak sig på tenen (og alt gik i stå), eller hvor i verden hendes slot lå.

Naturvidenskabens, religionernes og kunstens vidt forskellige måder at søge at trænge ind til "sandheden om verdens væren" kan jo ikke sammenlignes, men det er, mener jeg, dog det samme, de søger.

Det mente Albert Einstein jo tilsyneladende også, eftersom han citeres for disse ord:
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Nyheder fra Religion.dk