annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 68 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12802 - 17/04/2012 17:14 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia og Thomas.

"Det er da meget let", tænkte jeg umiddelbart, da jeg så, at I vil vide mere om min JEG ER-oplevelse - og så opdager jeg, at det er det alligevel ikke, skønt det egentlig er så simpelt og ligetil - og jeg bliver faktisk lidt vred på mig selv derover blinker

Hvad jeg husker er, at jeg lagde mig på min seng, ikke for at sove, bare for at slappe af, og jeg havde det godt.
Al Huxley's snak om "det lille selv" og dets forening med "det store selv", eller "den gudommelige årsag", og hvad han ellers bruger af udtryk, og nu også "det evige nu", som jeg lige havde læst om, men ikke gad mere lige nu, det lagde jeg til side - også det at ethvert forsøg på at nærme sig blot førte til tomhed og mørke, samt det urimelige i at forlange at kunne se det ufattelige.

Det var dejligt at lægge alt det til side, i det hele taget at lægge tankerne til side.
Og så lige pludselig var der kun mig "lille selv" - uden frygt, uden begær, kun det at JEG ER - jo, det er jo i verden, men det må vente - også selv om verden vist nu ser helt anderledes flunkende ny ud.
En rigtig god måde at være på, sandere, helt selvfølgelig, glædelig.

Som jeg allerede har skrevet genkendte jeg, hvor min første ikón-oplevelse førte mig hen, men nu var det ikke oplevelsen af ikónen, nu var det oplevelsen af min egen væren.

Jeg tror ikke, jeg nogensinde kommer til at glemme det igen.
Denne mere ægte værens fryd har jeg hele tiden med mig i baggrunden - og det er foreløbig ikke ret svært igen at få den til at fylde det hele.

På en måde er det løgn, alt det jeg skriver her, for selv om det er så simpelt og ligetil, fordrejer ordene det alligevel lidt.

Nu bagefter tænker jeg, at min søgen "Det store selv" (Den guddommelige årsag, Gud, verdens sande væren, sandheden bag verdens væren eller hvad man nu kan finde på af udtryk) ikke har været helt ren. Der har f.x. også været nysgerrighed indblandet, og det er simpelthen for åndssvagt og idiotisk at forfalde til den slags pjank.

Jeg tænker også, at det var pærelet at opleve mit sande "lille selv", og at det må være muligt for enhver, hvis man ellers er afslappet, udhvilet og vågen.
Det hjælper nok også gevaldig meget at modtage inspirationer som dem ikke mindst I to har givet mig blinker

Så nu må jeg foreløbig se at blive mere fortrolig med min egen sande væren smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12803 - 17/04/2012 18:55 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Tak igen - fordi du gavmildt deler ud af det gode. smiler

Pærelet? Jamen det giver da rigtig god mening, når man tænker på det med at blive som barn igen. smiler

Det er, når man tror, at man skal være voksen, at det bliver svært. smiler

Dejligt at høre ... jeg GLÆDER mig med dig. smiler

Kære Thomas,

Alt er i skønneste orden. ... Glad for dig og dine gode Jesusord. ...

Alt vel

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12804 - 17/04/2012 19:00 Re: Den Evige Pseudoforståelse. [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Hej Simon.

Hvorfor spilde tid på en fusentast, der er så uvidende, at han ikke engang er klar over, at kz-lejr betyder koncentrationslejr. En overgang troede jeg faktisk, at Hansemand i sine yngre dage havde en smule akademisk uddannelse bag sig, selv om den ikke var imponerende. Men med hans ukendskab til Hamiltons rule må der sættes et stort spørgsmålstegn ved hans såkaldte studier.

Netop denne kontroversielle grænseværdi bliver af mange biologer og genetikere sat i forbindelse med religiøs adfærd, da den viser hvilke betingelser, der skal være opfyldt, for at ændre den selviske opførsel (som præger Hansemand) til altruistiske handlinger, som præger alle religiøse mennesker. Der er masser af materiale om den tilgængelig på nettet, og der er skrevet flere bøger om den.

Men det er selvfølgelig klart, at troende mennesker ikke bryder sig om tanken om, at det er genernes reaktion på visse ydre omstændigheder, der styrer deres tro. Det vil jo også spolere teologernes fantasier om en åndelig verden med begreber som "gudsfylde" og "frihed i kristus" og andet vrøvl.

Til gengæld sætter den skarpt lys på rigtigheden i Dawkins og Dennetts og Sam Harris religionskritik. Hvis man falder over en sten, kan man godt fantasere om, at det var guds vilje, men begavede mennesker vil nok tilskrive årsagen til en manglende opfattelse af omverdenens realiteter.

Men nu har vi så endnu engang konstateret, at Hansemand ikke har noget særligt dybtgående kendskab til genetik i almindelighed og Dawkins i særdeleshed. Det stemmer jo godt sammen med hans manglende viden om relativitetsteorien og andre kendte videnskabelige teorier, og at han i stedet klamrer sig til de kasserede ideer fra Freud, Jung og Marx.

Det er derfor, jeg har ændret overskriften til pseudoforståelse. Intet er lettere, end at bilde sig selv ind, at man forstår. Vanskelighederne kommer, når man skal redegøre for sin forståelse, og det viser sig, at argumenterne ikke stemmer overens med virkeligheden.

Mvh

Ole Bjørn :o)


P.S. Ros til Arne for et fornuftigt selvkritisk indlæg, der bringer håb om en mere respektfuld debat fremover. smiler

P.P.S. Zenia, du behøver ikke at undskylde overfor Thomas. Han har stået for de værste løgnagtige smædeskrivelser på denne debat, og det vil ikke blive glemt. Hans hykleri om at være en forfulgt uskyldighed med kærlige intentioner for debatten gør intet indtryk på os, der kender til hans tidligere meriter. Det har han prøvet før, og da hans bedrag ikke lykkedes, faldt masken, og vi oplevede igen den gamle Thomas med beskidte løgne om andre debattører. trist

Top Svar Citer
#12806 - 18/04/2012 05:57 Re: Den Evige Pseudoforståelse. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn' Ole..


Du har helt ret, det er ikke værd at spilde ord på den galej - der er masser af interessante og virkelighedsnære problemer (og glæder) at bruge tiden på.
Keep up the good work..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12808 - 19/04/2012 12:39 Re: Den Evige Filosofi [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Tak for din kommentr.

Lige i første omgang ku' jeg ikke genkende det med at blive som barn igen, men her til morgen huskede jeg alligevel ganske svagt, hvordan det var.

Og JA - du har da så evig ret smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 68 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk