annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 557 gæster og 177 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12710 - 03/04/2012 15:10 Re: er biblen en guds ord? [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Måske skulle jeg - for tydelighedens skyld - tilføje:

Svarer Breivik til den første (den hånende) eller den anden (ham, der bøjer sig for menneskelig retfærdighed) af de to røvere på Golgatha?

Og hvis Breivik svarer til den første, er skylden så hans - eller stammer den fra hans nu diagnosticerede psykiske sygdom?

Blev Breivik født som et uskyldigt barn?
Hvordan gik det til, at han endte som massemorder?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12711 - 04/04/2012 06:40 Re: er biblen en guds ord? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Hvis man insisterer på der er en mening med livet, må man vel også acceptere at "skaberen" havde en mening med Breviks morderiske fremfærd og med hans psykiske sygdom, da de troende jo mener de har "herren" i følgeskab hele tiden.

Og på den måde kan vi så kræve "skaberen" til regnskab for alle de ugerninger der er begået mod menneskeheden i tidens løb, lige fra Hitlers rædselsregime til? ja disse ugerninger er utallige så "skaberen" må have en særdeles bred ryg og usandsynligt lidt tilovers for sine "skabninger".

Det kan vel ikke tolkes på anden måde, idet de troende jo mener at de bliver fulgt i hvert et fodtrin de tager.

Jo Arne der er sku nok en mening med det hele - uha da da.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12713 - 04/04/2012 10:26 Re: er biblen en guds ord? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nu har jeg forstået dig sådan, at du mener, alt er tilfældigt og meningsløst, men at du selv har skabt dig en mening med dit liv, og det var den, jeg spurgte dig om, men som du fortsat ikke svarer på.
Hvorfor?

For mit vedkommende er det sådan, at jeg oplever verden og alt, hvad der er i den (også mig selv) som et mirakel - og det vækker spontant min kærlighed - til verden - giver mening i mit liv.
Mere indviklet er dét ikke for mig blinker

Men dette mirakel er for mig et mysterium, som jeg ikke tror, noget menneske kan gennemskue.
Derfor er din logik om en "skabers" ansvar ikke noget, jeg kan tage stilling til.
Umiddelbart er det min fornemmelse, at selve forestillingen om "en skaber" er en menneskelig idé, som slet ikke kan rumme virkeligheden.
Det er jo det, jeg mener med, at verdens væren for mig er et mysterium.

Din logik om "skaberens" mening med massemorderen Breivik er ikke min.
I stedet rejser Breivik for mig spørgsmålet, om hvorfor han, som vel var et uskyldigt nyfødt barn, endte som massemorder. Det tager du heller ikke stilling til.
Hvorfor?

Det kan da sikkert være meget sjovt at skyde efter "himmelnisser", som var det lerduer, men når du ind imellem holder en pause dermed, venter jeg stadig på svar om, hvor du selv står - som et menneske i denne verden.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/04/2012 10:28)
Top Svar Citer
#12714 - 04/04/2012 10:33 Re: er biblen en guds ord? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Att: Arne..

"Svarer Breivik til den første (den hånende) eller den anden (ham, der bøjer sig for menneskelig retfærdighed) af de to røvere på Golgatha?"

1) illustrerer din sammenligning da en pointe der identificerer noget om Breivik - du må forklare din egen mening med at flette ham ind i en sådan historie, hvis der er en?

2) ska' anekdoten fx. være en parallel, der i tilstrækkelig grad forklarer det politiske grundsyn Breivik selv mente hans handling var udtryk for?

"Blev Breivik født som et uskyldigt barn?".

- Overfor hvem skulle han som barn udfra dit eget grundsyn ha' været nogen noget skyldig?
Ka' du ikke forklare den bagvedliggende mening med spørgsmålet her?

- klip-

Trerams præsenterer i øvrigt så fint teodicéproblemets kerne, som da har sin helt naturlige placering i denne debat. For argumenterer man for livets mening med henvisning til en almægtig skaber af ikke alene universets tilblivelse, men så sandelig også skabelsen af en universel kærlighed helt ned i mennesket selv, ja da står man faktisk med en række forklaringsproblemer i mødet med spørgsmål til forklaringsindholdet, som fx. om hvorvidt denne skaber da er hensyns- og samvittighedsløs, ja uden den empati der så grundlæggende må være forudsætning for at skabe kærlighed?

Ikke nok med det. Teodicéproblemet kan faktisk begrænses til de religiøse troendes eget forklaringsproblem, da det er de troende og ingen andre der indfører denne kærlig skaber til forklaring på livets og kærlighedens mening. Det forklarer m.a.o. intet blot at ignorere eller kaste konkrete spørgsmål tilbage i hovedet på ikke-troende og undrende mennesker, på den måde resignerer man i stedet og står stadig med en paradoksal mening som livssyn.

Men "man" vil som troende måske vælge at meningsgive den ondskab der tilsyneladende knytter sig til det guddommelige skaberbærk, med illustrationer om kærligheden der tydeligst kommer til udtryk i afmægtigheden, at det er gennem lidelser mennesket føler sig befriet af gud, når det pulserende hjerte endelig slutter slå? Hvortil historien om Breivik skal finde sin forklaring i den almægtige skabers perspektivering af sin universelle kærlighed - eller reducerer Breivik sig bare til en regnorm, i næste ombæring...hva' Arne? ;)

Interessant er det sgu' at spørge sig selv, om prædikanter egentlig selv tror på de historiers de validerer deres tro med, eller om de bare "tror på troen"..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/04/2012 10:38)
Top Svar Citer
#12716 - 05/04/2012 09:25 Re: er biblen en guds ord? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu mener jeg heller ikke at Breviks morderiske adfærd stammer fra hans " skaber" fordi jeg er ganske overbevist om at der ingen skaber findes, men da de troende mener det modsatte må jeg derfor henvise alle dårligdomme til denne ligesom alt det gode for at det stemmer overens med hvad de gejstlige vrøvlehoveder henne i folketossekirken bilder fårene ind.

Og mit eget standpunkt i denne verden har jeg vistnok beskrevet for dig før, men ok- jeg ser ikke verden som et mirakel, da jeg ikke tror på mirakler, men derfor kan jeg udmærket nyde verden med alle sine forskelligheder og utrolige mennesker, jeg har været og er stadig meget nysgerrig, har rejst i omkring 41 forskellige lande, boet hos hovedjægerne på Borneo 2 gange, kørt Malaysia, Thailand, Sri Lanka, Indien og Mexico m,fl tyndt ligesom det meste af Europa, men for det meste ude i naturen, hvor de virkelige invånedere bor og ikke på storbys shopping ferier.

Jeg har boet i USA, Tyskland, på Færøerne, i Thailand, jeg har rejst med Cirkus, jeg har selvuddannet mig til VVS ingenør og lavet megaprojekter, vundet foran megastore anerkendte ingenørfirmaer, har bl.a.projekteret alle min hjem kommunes bygningers overgang til Ngas fyring, projekteret køleprojekter i Københavns Lufthavn, projekteret nye varme og ventilationsanlæg i Forum, projekteret køle, varme og trykluftprojekter på ny stor A.P.Møller medicinal udstyrs fabrik.

Har i mit arbejde som radarteknikker rejst med de fleste danske skibe, samt en bunke internationale skibe for at servicere dem og fået stor anerkendelse for mit arbejde.

Jeg har 3 "børn 43-45-47 " som alle er kommet godt af vejen, en er projektingenør ved Omans 2 nye lufthavne på 3. år nu og en er headhuntet til KPMG i Cape Town og nu Senior Manager og en datter i DK. som er hovedbogholder i et internationalt firma, vi har sammen rejst verden rundt fra Nord Kap til Sri Lanka mm.
Da jeg var i Flyvevåbnet bl.a.som teknisk leder af SOC Øst, blev jeg altid kaldt den flinke oversergent, mine ansatte i mit VVS firma, sagde tit at jeg var alt for flinke ved dem, når de havde kvajet sig og de ikke blev fyret, men istedet blev forklaret hvordan de skulle have udført jobbet rigtigt.

Så alle disse ting er noget der har givet mit liv mening og som stadig giver mig mening, jeg hjælper stadig folk med småprojekter, fordi jeg elsker udfordringer og aldrig har meldt fra når nye udfordringer dukkede op, jeg har et godt valgsprog synes jeg selv: Du kan hvad du vil, det har jeg altid levet efter.

Og helt utroligt alt dette har jeg klaret uden at have en gud i røven, til at styre mig, så en mening med livet skaber du udmærket selv, hvis du da ikke har religiøse bindinger, så må man lalle igennem livet, uden at vide hvilket du skal stå på, hvilket jo synes meget tydeligt.

Og hvad mere kan du forlange af livet ??????



Redigeret af treram (05/04/2012 09:32)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
GameStop-aktien stiger med mere end 70 p..
13/05/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk