annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12732 - 07/04/2012 06:33 Nogen lyver- hvorfor?
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Af og til kan man i KD læse at nu går det bedre for folketossekirken, flere bliver medlem og flere bliver konfirmeret, nu kan man så læse at endelig langt om længe, mener størstedelen af præsterne at de tomme kirker med et deltager antal under ti bør lukkes, kun 29% ønsker ikke dette.

Så noget tyder på at der er en større uoverensstemmelse over det reelle antal folkekirkemedlemmer, eller at man har opdaget at det officielle tal ikke stemmer overens med virkeligheden, mange tænker muligvis ikke over at de betaler mange penge til noget de ikke benytter, ved muligvis ikke, at de kan melde sig ud, der gik desværre mange år inden jeg fik meldt mig ud, tænkte ikke videre over det og kirkeskatten stod bare som en lille procent oppe i det ene hjørne på skattesedlen.

Mange er også blevet registreret som folkekirkemedlemmer, selvom de ikke er blevet døbt og konfirmeret i en kirke, der sidder åbenbart nogle kordegne der registrere rat og kravl som medlemmer, man skulle jo nødigt miste sit gode arbejde.

Men nu skal der åbenbart til at ske noget, kirkeminister Manu Sareen har indkaldt til et kirkemøde d.16 april, hvor man så skal igang med en ny styrelseslov for folketossekirken alt er muligt, lige undtagen en adskillelse af stat og kirke, det var ellers et oplagt spørgsmål, nu man har erkendt at folkekirkens tilslutning er betydelidt reduceret, men lad os nu se, det kunne jo være de kom på bedre tanker og fik taget den beslutning som virkelig presser på, vi kan ikke blive ved at leve med de gamle ubrugelige statautoriserede løgnehistorier om guder og tømmerlærlinge, nogle er nået længere i verden.



Redigeret af treram (07/04/2012 06:34)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12734 - 07/04/2012 09:58 Re: Nogen lyver- hvorfor? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Om der bevidst lyves eller ej angående folkekirken, kan jeg ikke gøre mig klog på, men medlemsskab af den danske folkekirke, vil man vel have, så længe man ikke har meldt sig ud, og så længe man fortsat betaler kirkeskat

Antallet af medlemmer er mig bekendt støt, men langsomt, faldende og er vist for tiden omkring de 80 %.

Man kan gisne om, hvorfor så mange fortsat vælger at betale kirkeskat, selv om det kun koster en enkelt henvendelse og en underskrift at stoppe denne betaling.

Mit gæt er, at mennesker har behov for ritualer, især ved fødsel og død, og her leverer kirken jo dåb og begravelse.

Hvis der fandtes attraktive alternativer, tror jeg, at folkekirkens død ville blive meget hurtigere.

Mon ikke også mange ateister har behov for at markere deres gode ønsker for den nyfødte som en rituel begivenhed (ligesom det jo egentlig er et ritual at fejre fødselsdagen hvert år), og når en ateist er død, er der jo stadig et lig, som skal håndteres.

Og nu vi er ved statistik, hvor mange procent af ateister bliver mon begravet på en kirkegård?
Mon ikke det er over 80 %?

Men når du skriver:
Citat:
Vi kan ikke blive ved at leve med de gamle ubrugelige statautoriserede løgnehistorier om guder og tømmerlærlinge -
så er mit spørgsmål: Skal vi så også afskaffe f. eks. eventyret om Tornerose og van Goghs malerier?

Vi menneskers evner til at skabe visioner uafhængigt af den materielle verden, som vi på det religiøse område kender det fra f. eks. beretninger om Gautama Siddharta (Buddha), Abraham, Moses. Jesus, Muhammed o.m.a., kan jo på samme måde som eventyr og kunst være inspirationskilder, som jeg ikke ser nogen grund til at bortcensurere.

Efter min mening er det ikke beretningerne, der skal angribes, men derimod, når de bliver misbrugt til at skabe falsk autoritet.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12742 - 08/04/2012 06:54 Re: Nogen lyver- hvorfor? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu har det vist sig at mange har stået som medlem af folketossekirken og har betalt kirkeskat, sevom de ikke er blevet døbt eller indmeldt, de er så blevet udmeldt, men har ikke kunnet få den ulovligt opkrævede kirkeskat tilbage.

Grunden til at jeg mener nogen lyver, var fordi der flere gange i KD var artikler om at nu gik det fremad for nye medlemmer flere blev konfirmerede o.s.v.mens vi nu ser at der er mange tomme kirker og præsterne endelig ikke længere tør påstå at der er behov for dem, de kunne jo komme i klemme, hvis ikke de spyttede ud at deres kirke var helt tom for kirkegængere.

Jeg kan ikke se hvad man skal bruge ritualer til for at give et barn et navn, man kan da bare holde en navnefest uden gejstlig indblanding og samlesang, er det så svært?.

Alternativer til kirkens ritualer vil nok snart dukke op, jeg har selv været til flere familiebegravelser afholdte uden gejstlig åndesnak, men afholdt i kapellet af familien og venner der talte om afdøde, helt uden salmesang og vievand.

Hvormange ateister der bliver begravet i "indviet" jord tør jeg ikke sige, andet end dem jeg gik til begravelser for, ikke blev begravet der, men blev spredt ud over havet.
Jeg mener mange bliver begravet på de ukendtes gravpladser, men det er måske også "hellig" jord??.

Du stillede mig et " spørgsmål"; om vi så også skulle afskaffe Tornerose og Van Goghs malerier,når jeg nu ville afskaffe de statsautoriserede løgnehistorier.
Nu ser jeg ikke rigtig nogen sammenligning, mig bekendt er der ingen der tilbeder - falder på røven for hverken Tornerose, Grimms eventyr eller van Goghs malerier, endsige bruger dem til at starte krige og terrorhandlinger på, så det var en ommer min kære Arne.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12743 - 08/04/2012 10:40 Re: Nogen lyver- hvorfor? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Mig bekendt bliver du opkrævet kirkeskat, så længe du ikke har meldt dig ud - enten du er døbt eller ej - og kirkeskatten ophører samtidig med udmeldelsen.
Man kan kritisere, at det er sådan - og med rette vil jeg mene - men på den anden side, hvis mennesker ikke orker at udmelde sig, så har de jo også selv et ansvar for medlemsskabet.
(Jeg har nylig hjulpet en mand, der lider af Aspergers Syndrom (en slags autisme). Selv om han havde meldt sig ud, blev han fortsat opkrævet kirkeskat, som han, uden at vide det, betalte. Han har nu fået sin kirkeskat tilbage)

At mennesker, der gerne vil bevare folkekirken, griber ethvert halmstrå, de kan finde, er der vel ikke noget at sige til, og hvis de lyver, mon så ikke de bliver afsløret? blinker

Hvad dåb angår, tror jeg ikke, at det for de fleste blot er en navngivning.
Det er også, vil jeg mene, en begivenhed, en handling, en ceremoni, hvor forældre, familie og hvem, der ellers er i kirkerummet, samler alle gode ønsker om, at det skal gå barnet godt (og ikke, som det f.x. gik Breivik).
Det er et overgangsritual, den slags findes i vist alle kulturer, og mit skøn er, at det netop er til disse formål, at langt de fleste bruger deres medlemsskab, mens det egentligt religiøse for langt de fleste er meget underordnet.

Angående begravelser i "ikke indviet jord", mener jeg, der er eller har været planer om kommunale begravelsespladser, men interessen er vist nok nærmest forsvindende.
http://www.km.dk/ministeren-og-ministeriet/publika...sespladser.html

Angående eventyr, kunst og religiøse beretninger, så er det sådan, at jeg faktisk sidestiller dem.
Det gjorde Einstein også (tog dog ikke eventyrene med):
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.
Hvis man undlader ydmygt at underkaste sig, og i stedet tager det hele til sig, alene som inspirationskilder, mener jeg, de alle kan bruges til at vise muligheder for at leve livet - som et menneske i verden.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/04/2012 10:40)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk